طراحی و اجرای شبکه فیبر نوری (مشاوره رایگان)

منبع: نوداد

81

1400/7/3

12:30


فیبر نوری از جمله مهمترین روش های انتقال داده ها با سرعت بالا محسوب می شود. محدودیت هایی که اجرای شبکه با کابل های مسی در فواصل طولانی در پی دارد را به لطف فیبر نوری می توان کنار گذاشت.

با توجه به مزایا و ضرورت های استفاده از فیبر نوری برای ارتباط سریع تر و بهتر، شرکت ها، نهادها و حتی اشخاص زیادی به استفاده از آن مایل هستند.

اما اجرا و طراحی شبکه فیبر نوری نیاز به دانش فنی و تخصصی بالایی دارد و شما برای طراحی شبکه فیبر نوری باید به افراد حرفه ای مراجعه کنید. به علاوه کسب اطلاعاتی از اجرای شبکه فیبر نوری نیز در تصمیم گیری شما موثر است. در ادامه اجرای شبکه فیبر نوری را به بحث خواهیم گذاشت.

طراحی و اجرای شبکه فیبر نوری

اجرای شبکه فیبر نوری به دلیل حساسیت های بالای آن نیازمند رعایت استانداردهایی متفاوت و مهمتر از اجرای شبکه کابل های مسی است. در کابل کشی و طراحی شبکه فیبر نوری باید به مسائل مهمی توجه داشت که به آن ها خواهیم پرداخت. مراحل طراحی شبکه فیبر نوری به شرح زیر است:

انتخاب بستر ارتباطی شبکه دیتا

از جمله مواردی که باید در طراحی در نظر داشت انواع روش های مختلفی است که برای برقراری ارتباط شبکه وجود دارد. این شامل ارتباط کابلی مانند کابل شبکه و فیبر نوری یا ارتباط بی سیم و وایرلس می شود. شما پیش از هرچیز باید بررسی کنید که کدام روش بهتر است.

مسافت بین نقاط ارتباطی

ابتدا باید فاصله بین نقاط ارتباطی مشخص شود. مسافت قابل اجرا بر روی کابل شبکه حداکثر ۹۰ متر می باشد. در صورتی که با فاصله بیشتر از این مقدار روبرو باشیم باید از فیبر نوری یا شبکه وایرلس بهره ببریم. برای فیبر نوری مالتی مود این عدد ۵۰۰ متر است و مسافت های بیشتر از سینگل مود استفاده کرد.

پایداری بستر ارتباطی

عموما شبکه های کابلی پایدارتر از شبکه های وایرلس هستند و فیبر نوری نیز نسبت به شبکه های کابلی پایداری بیشتری دارد. شبکه های بی سیم معمولا تحت تاثیر امواج سایر تجهیزات الکترومغناطیسی و موانع دیگر اینچینی دچار افت می شوند.

کابل شبکه نیز معمولا در مجاورت کابل برق دچار افت می شود. اما فیبر نوری از اثرپذیری این موارد مصون است. در نتیجه بهترین انتخاب برای پایداری خوب شبکه فیبر نوری است.

هزینه اجرای فیبر نوری

هزینه اجرای فیبر نوری بستگی تام به شرایط و طرح مدنظر شما دارد. در حالت معمول و طبعا اجرای شبکه با کابل مسی هزینه تمام شده کمتری نسبت به کابل فیبرنوری دارد.

هزینه های تعمیر

مسئله تعمیر و نگهداری از شبکه ارتباطی اهمیت والایی در محاسبه هزینه ها دارد. مقایسه اینکه هزینه نگهداری فیبرنوری یا کابل های مسی چه تفاوتی دارد اهمیت زیادی دارد.

 انتخاب نوع کابل فیبر نوری

همانطور که باید بدانید کابل های فیبر نوری به دو دسته اصلی لوز تیوب و تایت بافر تقسیم می شوند. کابل های لوز تیوب مستحکم تر بوده و در برابر فشار کششی و رطوبت مقاومت بالایی دارند. در این دسته از کابل ها یک لوله پلاستیکی وجود دارد که فیبرها درون آن قرار دارد. بزرگتر بودن قطر لوله مانع از اعمال فشار به فیبرها می شود.

در طراحی و اجرای شبکه فیبر نوری نوع کابل فیبر نوری اهمیت زیادی دارد. هسته کابل های تایت بافر برای زره پوش کردن کابل، دو روکشه کردن و نصب در محیط هایی با وضعیت نامناسب طراحی شده است. این کابل همچنین برای نصب با پیچ و خم های زیاد و بدون محافظ و نگدارنده مناسب است.

کابل های تایت بافر خاصیت ضدانقباضی ندارند و در شرایط دمایی سرد و کشش دچار مشکلاتی می شوند. در همین راستا این کابل ها بیشتر در محیط های داخل ساختمان استفاده می شوند.

فیبر نوری مالتی مود Multimode یا سینگل مود Single-Mode

تفاوت فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود به اندازه و قطر هسته و در نتیجه نوع انتشار نور در آن مربوط است. فیبر نوری سینگل مورد دارای قطری برابر با 5 تا 10 میکرون است. این در حالی است که فیبر مالتی مود قطری برابر با 62.5 تا 100 دارد.

طبعا در فیبر نوری مالتی مود به علت قطر بیشتر می توان پالس های بیشتری عبور داده به سرعت بالاتری در انتقال دیتا دست یافت. بالاتر بودن قطر فیبرنوری مالتی مود سبب می شود پالس های نور ضعیف شده و در نتیجه مسافت کوتاه تری قابل پوشش باشد.

انتخاب مسیر در طراحی شبکه فیبر نوری

در بحث مسیر کابل کشی دو حالت را باید مدنظر قرارداد. حالت داخل ساختمان یا Indoor و خارج ساختمان یا Outdoor. برای محیط های خارجی دو روش زمینی و هوایی پیش روی شماست و هرکدام نیز موانع و هزینه های خاص خود را دارد.

ابتدا باید مسیر بین نقاط را مورد بررسی قرار می دهیم و با توجه به شرایط محیط و اینکه هم اکنون مسیری برای کابل کشی وجود دارد یا خیر بهترین حالت را انتخاب می کنیم. برای مثال ممکن است در طول مسیر از قبل لوله گذاری شده یا دکل و پایه وجود داشته باشد. مواردی که ممکن است به قطعی کابل فیبر نوری در هر کدام از حالات وجود داشته باشد را نیز در نظر می گیریم.

مجموعه بانک فیبرنوری و شبکه با هدف بالابردن دانش مهندسی در سطح جامعه و تامین محصولات باکیفیت حوزه شبکه و فیبر نوری یکی از بهترین منابع برای خرید تجهیزات شبکه به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع کابل شبکه به وبسایت https://fiberopticbank.com مراجعه کنید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو