تبعات تعطیلی مدارس در دوران کرونا/افزایش خشونت خانگی و ترک تحصیل

72

1400/7/3

12:33


تبعات تعطیلی مدارس در دوران کرونا/افزایش خشونت خانگی و ترک تحصیل

سلامت نیوز:استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ارتباط با آثار تعطیلی مدارس در دوران کرونا توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، سید عباس متولیان، اثرات اقتصادی اجتماعی تعطیلی مدارس در دوران کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: نتایج مطالعه‌ای در آمریکا نشان داد که چهار ماه تعطیلی مدارس حدود ۲ تریلیون دلار معادل ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد کشورشان در آینده صدمه وارد می‌کند. به همین دلیل این کشور هیچ وقت همه مدارس خود را به طور کامل تعطیل نکرده و همیشه تعطیلی مدارس به صورت نسبی و با توجه به شرایط هر منطقه یا مدرسه بوده است.


وی عوارض جسمی ناشی از کم تحرکی و چاقی، و عوارض روانی از دست دادن ارتباط نزدیک با همسالان و معلمان و افزایش خشونت خانگی را از مشکلات دیگر مربوط به تعطیلی مدارس حضوری برشمرد و افزود: تعطیلی مدارس در خانواده‌هایی که از نظر اجتماعی اقتصادی کمتر برخوردار هستند اثرات منفی بیشتری دارد و چه بسا ممکن است باعث ترک تحصیل کودکان شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس باعث تشدید اختلاف طبقاتی می‌شود و کودکان خانواده‌های کمتر برخوردار که ممکن بود بتوانند از طریق ادامه تحصیل از چرخه فقر و محرومیت خارج شوند، با تداوم تعطیلی مدارس این فرصت را ازدست می‌دهند.
وی ادامه داد: بیماری‌های ویروسی تنفسی معمولاً در دو طرف طیف سنی یعنی کودکان و سالمندان، شیوع و شدت بیشتری دارند، اما خوشبختانه در مورد ویروس کرونا این طور نیست و کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند.


متولیان با بیان اینکه ۱۰۳ کشور در دنیا آمار بیماران کرونایی خود را به تفکیک سن ارائه کرده اند، افزود: در این کشورها، ۳۴ درصد جمعیت کمتر از ۲۰ سال دارند، در حالی که ۱۴ درصد از مبتلایان آنها به بیماری کرونا کمتر از ۲۰ سال هستند و فقط سه دهم درصد از مرگ‌های ناشی از کرونا به این گروه سنی تعلق دارد. به عبارت دیگر مرگ ناشی از کرونا در گروه کمتر از ۲۰ سال، یک صدم افراد سنین بالاتر است. به طور خلاصه کودکان هم کمتر از بزرگسالان مبتلا به کرونا می‌شوند و هم در صورت ابتلاء، کشندگی بیماری در آنها بسیار کمتر است.


رئیس پژوهشکده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد مقایسه تعطیلی مدارس در ایران با سایر کشورها توضیح داد: ایران در میان کشورهایی است که بیشترین هفته‌های تعطیلی مدارس به دلیل کرونا را داشته اند. این تعداد در کشورهای پیشرفته مانند چین، ژاپن، ایتالیا و فرانسه خیلی کمتر بوده است. به عنوان مثال در ژاپن تعطیلی مدارس ۱۱ هفته، فرانسه ۱۲ هفته و چین ۲۷ هفته بوده است.


وی افزود: عموماً در کشورهایی با درآمد کمتر که درگیر کرونا بوده اند، تعطیلی مدارس طولانی‌تر بوده است مثلاً در هندوستان ۶۷ هفته (۲۵ هفته تعطیلی کامل و ۴۴ هفته تعطیلی نسبی) و در عراق ۶۲ هفته (۵۱ هفته تعطیلی کامل و ۱۱ هفته تعطیلی نسبی) بوده است. در ایران ۵۳ هفته تعطیلی شامل ۲۲ هفته تعطیلی کامل و ۳۱ هفته تعطیلی نسبی داشته ایم که با توجه به آثار اقتصادی اجتماعی که ذکر کردیم، انتظار می‌رود بازگشایی مدارس هرچه زودتر انجام شود.
مجری پیمایش ملی کووید ۱۹ همچنین گفت: نتایج پیمایش ملی کرونا در شهریور ماه نشان می‌دهد که ۴۳ درصد مردم با بازگشایی مدارس مخالف و ۳۹ درصد موافق بوده و ۱۸ درصد هم نه موافق و نه مخالف هستند. بنابراین لازم است روی اقناع خانواده‌ها برای بازگشایی مدارس بیشتر کار شود.


وی در پایان افزود: هم اکنون در مقر مجمع عمومی سازمان ملل کارزاری برقرار شده که با نمایش یک و هشت دهم تریلیون ساعت از دست رفته آموزش حضوری بر روی یک تخته سیاه بزرگ در کنار ۱۸ صندلی خالی به نشانه ۱۸ کشوری که هنوز مدارس آنها بازگشایی نشده است، از سران کشورهای جهان می‌خواهند که هر چه سریع‌تر مدارس را باز کنند، چون زمانی برای از دست دادن باقی نمانده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو