تأثیرات شیوع کرونا بر سبک زندگی انسان و نقش ال‌جی در بهبود شرایط

منبع: فوت و فن

79

1400/7/3

12:48


تأثیرات شیوع کرونا بر سبک زندگی انسان و نقش ال‌جی در بهبود شرایط

بیش از دو سال از شیوع کرونا ویروس در سیاره خاکی‌مان می‌گذرد و این موضوع تأثیرات شگرف و همه‌جانبه مثبت و منفی فراوانی بر سبک زندگی انسان‌ها باقی گذاشته است. از ناباوری هفته‌های اول تا شروع قرنطینه سراسری و خیال‌ خام فائق آمدن بر شرایط در چند هفته، تا پذیرش موضوع و تغییر کامل عادات و سبک زندگی تمامی ساکنان کره زمین، داستانی است که تک‌تک ما آن را به‌خوبی درک و لمس کرده‌ایم.

این دو سال تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده است. ظاهراً یک‌شبه کارهای عجیب‌وغریب به یک‌باره عادی شدند (مثل شیوه لباس‌پوشیدن هنگام حضور در کلاس‌ها و جلسات که اکنون آنلاین شده‌اند). درعین‌حال دوستان، خانواده، همکاران و اجتماعات ما به‌گونه‌ای تغییر کرده‌اند که نوید تأثیراتی طولانی‌مدت بر جوامع انسانی را می‌دهد. زندگی در عصر شیوع جهانی یک بیماری، باعث تغییرات شگرفی در مشاغل، عادات غذایی، نگهداری کودکان و حتی احساس جمعی ما از گذر زمان شده است. چنین اختلال چشم‌گیری پس از ماه‌ها تقریباً تمامی انسان‌ها را دستخوش تغییر نموده است. میزان همدلی و درک این حقیقت به شکل سخاوتمندانه‌ای افزایش چشمگیری داشته و همه ما را قوی‌تر نموده، تا برای بازسازی جهان خود پس از گذر این دوران کاملاً آماده‌باشیم.

دورکاری از خانه

در کنار رشد انفجاری ابزارهای جلسات آنلاین، سود هنگفت فروش ماسک و یوگای مجازی، شاید هیچ‌یک از پدیده‌های حاصل از کرونا تأثیراتی ماندگارتر از کار در خانه نداشته باشند. این شیوع عظیم بیماری تقریباً تمامی شرکت‌ها و ادارات در سراسر جهان را مجبور کرد که دفاتر خود را تعطیل کنند و کارکنان و متخصصان بخش‌های مختلف از خانه مشغول کار شوند. بسیاری آپارتمان‌های خود را پس دادند و به دنبال مکان‌های ارزان‌تر و آرام‌تری برای زندگی و کار از خانه رفتند.

در این میان ترافیک هم از خیابان‌های بزرگ‌ترین شهرهای جهان رخت بربست و شرکت‌ها گزارش دادند که دورکاری کارکنان باعث شده صرفه‌جویی‌های هنگفتی در هزینه‌های خدمات و عملیاتی رخ‌داده و دفاتر گران‌قیمت دیگر غیرضروری می‌نمایند، چون بدون آن‌ها هم تجارت به‌خوبی پیش می‌رود.

اکنون به نظر می‌رسد که زندگی اداری دیگر هیچ‌گاه مانند قبل نخواهد شد. میلیون‌ها نفر کار در خانه را به معنای اشتغال در سطوح بالاتر و رشد سریع شغلی می‌دانند؛ و البته شکاف میان افرادی که قادر به دورکاری هستند، با کارگران حمل‌ونقل، خدمات بهداشتی یا خرده‌فروشی‌هایی که قادر به کار از خانه نیستند، روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود.

تغییر شیوه‌های ورزش و تمرین

اگرچه برخی کالاها به نماد کمبود در ابتدای شیوع کرونا بدل شدند، اما احتمالاً کمتر کسی از افراد معمولی متوجه عذاب نسبتاً طولانی کسانی شده که ورزش برای‌شان از نان شب واجب‌تر است. قرنطینه‌های سراسری سالن‌های ورزشی و یوگا و بدن‌سازی و حتی فضاهای ورزشی باز، ناگهان ورزش و تمرین برای ورزشکاران آماتور را تبدیل به امری خانگی کرد و همه در تلاش بودند تا گوشه گاراژ یا یکی از اتاق‌های آپارتمان را به یک سالن ورزشی شخصی کوچک تبدیل کنند. البته در کنار تکنولوژی‌های نوظهور و تجهیزات پیشرفته، راه‌های فراوان دیگری هم امتحان می‌شوند: کلاس‌های یوگای زنده در زوم و اینستاگرام، انجام حرکات با یک کوله‌پشتی سنگین که با کتاب پرشده، شرکت در ماراتن مجازی با دویدن در حیاط‌خلوت ۲۰ متری خانه و مانند آن!

ملاحظات فراوان پیش روی والدین شاغل

طی دهه‌های گذشته چالش‌های والدین شاغل بسیار ساده‌تر بود. اینکه چگونه پرستار کودک باقیمت مناسب پیدا کنند. چطور برنامه رفت‌وآمد مدرسه کودک را بازمان کاری‌شان تنظیم کنند، چطور بین زمان حضور در محل کار و زندگی کنار خانواده تناسب خوبی برقرار کنند؛ اما مشکلات دوران شیوع کرونا باعث شد که چالش‌های بسیار بزرگ‌تری سر راه والدین شاغل قرار گیرد.

اینکه چطور می‌توان میان کار در خانه با آموزش آنلاین کودکان و بازی با آن‌ها هماهنگی به وجود آورد. داستان برای والدینی که باید در محل کار حاضر شوند از این هم پیچیده‌تر شده است. این بار سنگین را به‌ویژه مادران شاغل و مادرانی که کار خود را ازدست‌داده‌اند، بیش از همه احساس می‌کنند.

آموزش از راه دور

تغییر از آموزش سنتی مدارس به آموزش از راه دور، مهم‌ترین تأثیر شیوع کرونا بوده که باعث آسیب‌پذیری دانش‌آموزان و تهدید سلامت روانی والدین شده است. البته شواهدی نیز وجود دارد که حضور بیشتر در خانه را برای کودکان مفید نشان داده است.

تحقیقات نشان داده که آموزش از راه دور نمی‌تواند جایگزین تجربه حضور در کلاس شود. به نظر می‌رسد عدم تعامل با اشخاص و مشارکت اجتماعی می‌تواند باعث اختلال در یادگیری شده و کودکان قادر به سازگاری با آن نیستند.

البته در این میان جنبه‌های مثبتی هم متصور است. به‌خصوص برای والدین طرفدار نظریاتی مانند فرزند پروری آزاد این موقعیتی عالی است. به این معنا که زمان بیشتری به کودکان برای بازی‌های خودگردان و بدون نظارت و دخالت دیگران، برای یادگیری بیشتر داد. حامیان چنین نظریاتی معتقدند چنین رویکردی باعث می‌شود کودکان خودکفایی و خلاقیت بیشتری از خود بروز دهند. ویژگی‌هایی که برای موفقیت در مراحل گوناگون زندگی مهم و حیاتی هستند.

تلاش‌های ال‌جی برای زندگی بهتر از خانه

ال‌جی الکترونیکس با درک صحیح و سریع وضعیت و تلاش برای بهبود وضعیت زندگی مردم در دوران شیوع و قرنطینه‌های سراسری، اقدام به طراحی کامل خانه‌های آینده با استفاده از دانش و تخصص و تکنولوژی خود نمود. دکتر Park مدیر ارشد فناوری ال‌جی می‌گوید این شرکت به دنبال تقویت حداکثری هسته‌ مرکزی سه‌گانه خانه، یعنی مراقبت، آسایش و سرگرمی است و در این راه تمام توان خود را به خدمت گرفته است.

در این میان پلتفرم هوش مصنوعی LG ThinQ پرچم‌دار توسعه خدمات و سرویس‌های تازه و تغییرات لازم برای دوران کرونا و پسا کرونا بوده است. اپلیکیشن LG ThinQ تجربه‌ای کاربر-محور را فراهم می‌آورد که از خدمات مشتریان تا تجزیه‌وتحلیل عملکرد لوازم‌خانگی و ارائه پیشنهادات کاربری بهینه آن‌ها را در برمی‌گیرد و به شکل آزمایشی در حال اتصال به فروشگاه‌های آنلاین برای سفارش خودکار مایحتاج خانگی و لوازم مصرفی لوازم‌خانگی هوشمند ال‌جی است. از سویی با ارائه آینه‌های هوشمند مجهز به این پلتفرم، ال‌جی در حال آزمایش محصولی است که تمامی اطلاعات ابزار و لوازم خانه و همچنین میزان مصرف منابع را یکجا ارائه کند؛ و شاید در کنار آن گزارش روزانه‌ای از وضعیت بدنی و سلامتی هر یک از ساکنان خانه نیز ارائه نماید.

از سوی دیگر برای جایگزینی کارکنان بخش‌های در معرض خطر مشاغل گوناگون و کاهش حداکثری مواجهه آن‌ها با مشتریان، ال‌جی با سرعتی شگرف به توسعه خط محصول ربات‌های CLOi خود پرداخته است که می‌توانند با کمک به حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، خدماتی همچون آشپزی، پیش‌خدمت، مامور راهنمایی در مراکز بزرگ، دستگاه ضدعفونی خودکار سطوح در مراکز پرتردد و مسئول حمل‌ونقل تجهیزات و لوازم در مراکز درمانی و هتل‌ها را بر عهده بگیرند.

همچنین برای بهبود وضعیت رسیدگی بهداشتی و سلامت، ال‌جی درحال‌توسعه تکنولوژی و امکانات لازم برای مدیریت سلامت از راه دور و تله مدیسین است تا کنترل و مانیتورینگ وضعیت سلامتی در افراد با بیماری‌ها و مشکلات خاص را که باید دائماً تحت نظر باشند، با استفاده از تجهیزات پیشرفته با کاربرد آسان، از منزل امکان‌پذیر سازد.

در کنار تجهیزات تصفیه هوای عالی ال‌جی که در منازل و ادارات هوای داخلی را به بهترین شکل از هرگونه ویروس و باکتری پاک می‌سازند، این شرکت مدتی است طرح بلندپروازانه ماسک خارق‌العاده خود را اجرایی نموده و فروش عمومی آن  در نقاط مختلف دنیا صورت می گیرد. PuriCare Wearable Air Purifier ال‌جی یک دستگاه تصفیه هوای پوشیدنی در ابعاد یک ماسک معمولی است که با حذف کامل آلودگی‌ها از هوای ورودی به ریه‌، با استفاده از هوش مصنوعی و موتور دوگانه ویژه‌ای، ریتم تنفس فرد را شناسایی کرده و نفس کشیدن را بسیار ساده‌تر از ماسک‌های معمولی می‌سازد.

مصرف‌کنندگان همواره در محوریت فلسفه برند ال‌جی قرار دارند. طی ۶۲ سال گذشته این مجموعه تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین محصولات و سرویس‌های ممکن را ارائه کند؛ و به مشتریان در سراسر جهان کمک کند که لذت بیشتری از زندگی پربار و شادشان ببرند. ال‌جی به مسیرش ادامه می‌دهد و هم‌زمان مراقب وضعیت در حال تغییر جهان خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو