آیا شما به «آپنه» مبتلا هستید؟

35

1400/7/3

15:04


«آپنه» به قطع شدن تنفس به مدت بیشتر از ده ثانیه در خواب گفته می شود که یکی از نشانه های آن خروپف است.

آیا شما به «آپنه» مبتلا هستید؟

به گزارش بهداشت نیوز، یک متخصص ریه گفت: آپنه قطع تنفس به مدت ده ثانیه یا کاهش جریان تنفس به مدت بیش از ده ثانیه است که در واقع نشانه ای از بیماری اختلال خواب است که به دو صورت آپنه مرکزی و آپنه محیطی رخ می دهد.

حسنی نیا افزود: آپنه مرکزی در اثر اختلال مغزی و قلبی رخ می دهد اما آپنه محیطی نشانه ای از انسداد است که به دلیل مشکلات در مسیر تنفس فرد رخ می دهد.

وی با بیان اینکه مهم ترین نشانه آپنه خروپف شبانه است، خاطرنشان کرد: در این حالت فرد دچار کمبود اکسیژن می شود و میزان دی اکسید کربن در خون بالا می رود، فرد وحشت زده و به همراه تپش قلب، تنگی نفس ،عرق سرد و احساس خفگی از خواب می پرد. .

این متخصص بیماری های ریه گفت : سردردهای صبحگاهی و خواب آلودگی روزانه نیز از دیگر نشانه های آپنه است که منجر به عدم تمرکز و ناتوانی در انجام کارهای روزانه، گیجی و خواب آلودگی صبح می شود و بعضی وقت ها ممکن است در افرادی که رانندگی می کنند منجر به تصادف شود.

حسنی نیا اظهار داشت: اگر این بیماری در دراز مدت شناخته نشود، می تواند به بیماری های دیابت تیپ 2، اختلالات قلبی، سکته قلبی، مغزی و فشار خون بالا منجر شود، بنابراین شناخت این بیماری و اقدام به موقع برای درمان آن خیلی مهم است .

وی یادآور شد: یک دسته از اختلالات آپنه محیطی نیز به راحتی قابل درمان است که در اثر چاقی و افزایش وزن رخ می دهد واین بیماری در مردان نیز بیشتر دیده می شود.

این متخصص بیماری های ریه به معیارهای تشخیصی پاراکلینیکی آپنه اشاره کرد و گفت: یکی از این معیارها تست خواب است که در کرمانشاه دو کلینیک خواب واقع در پارکینگ شهرداری و بیمارستان فارابی این تست را انجام می دهند.

حسنی نیا با اشاره به درمانهای آپنه اظهار داشت: برای رفع انسداد در این بیماری می توان از روش جراحی استفاده کرد و یا با استفاده از داروها می توان این علائم را برطرف کرد که متخصص گوش، حلق و بینی باید این انسداد را تشخیص دهد، همچنین اگر با این اقدامات فرد بازهم دچار اپنه بود با دستگاهی شبیه ونتیلاتور با نام «سی پپ» و «بای پپ» از قطع تنفس فرد جلوگیری می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو