قاچاقچیان چوب جنگل‌های هیرکانی کردکوی را آتش زدند

84

1400/7/3

16:38


قاچاقچیان چوب جنگل‌های هیرکانی کردکوی را آتش زدند

سلامت نیوز:قاچاقچیان چوب، آتش را به‌جان جنگل‌های گلستان انداختند. شعله‌های آتش سوار بر باد ارتفاع ۲ هزار متری جنگل‌های دراز نو و کرد‌کوی را طعمه حریق می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،درختان اورس، زرشک و بلوط جلوی چشم‌نیروهای امدادی خاکستر می‌شود و کار زیادی از آنها برنمی آید. آن‌طور که عبدالرحیم لطفی مدیر منابع طبیعی گلستان می‌گوید:«از بالگرد و هواپیمای ایلوشین هم کاری بر نمی آید.» آنها روز پنجشنبه از گرگان بالگرد خواستند اما ضخامت‌ ابرها آنقدر زیاد بود که کاری از پیش نرفت تا آتش به جان درختان ممنوع القطع اورس بیفتد.

آتش در منطقه درازنو تنه بوته‌های زرشک را خاکستر می‌کند. شعله‌ها به پای درختان رسیده‌اند.هیچ نیروی امدادی به‌ گرد پای آتش که سوار بر باد با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌تازد، نمی‌رسد. شدت باد آنقدر بالاست که امکان بردن نیروهای امدادی هم وجود ندارد. پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌گوید در زمان نگارش این گزارش سرعت‌ باد به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

وجود گون‌ها و گونه‌های علفی بر سینه جنگل بر آتش دمیده است. منطقه علفزاری است و مسیر را برای درخت سوزی هموار می‌کند. آتش از درخت به بوته‌های گون می‌رسد از گون به گونه‌های علفی تا دوباره به پای درختی تنومند‌ بپیچد و آن را خاکستر کند. به‌گفته لطفی، آنها امیدوارند با ایجاد آتش‌برها‌ اجازه ندهند منطقه بیشتری از جنگل‌های کهن هیرکانی گلستان طعمه حریق شود.

تاکنون آنچه به دام شعله‌ها افتاده، از دست رفته است.نیروهای امدادی با تانکر‌های آب به جنگ با آتش رفته‌اند. بسیاری از آنها دچار خفگی شده‌اند. آنها خدا خدا می‌کنند آتش از آتش‌بر رد نشود و منطقه قاضی محله کردکوی‌ را به یغما نبرد.

لطفی آتش را عمدی می‌داند و انگشت اتهام را به سوی قاچاقچیان چوب می‌برد‌ اما بیان جزئیات‌ را پشت تلفن به صلاح نمی‌داند.فرماندار کردکوی نیز با اشاره به استمرار آتش‌سوزی در مناطق جنگلی این شهرستان از اعزام شماری از نیروهای عملیاتی سپاه و انتظامی استان گلستان به محل حریق خبر می‌دهد و به ایرنا، می‌گوید: «سرعت وزش باد در محل حریق بسیار بالاست و عملیات مهار و کنترل آتش به سختی در جریان است.»

ابراهیم قدمنان می‌گوید:«چند نفر در حین مهار آتش‌سوزی جنگل دچار دود گرفتگی شدند اما تاکنون مصدومی در بین این نیروهای عملیاتی نداشتیم.» بر اساس آمار او دست‌کم ۲۰۰ نفر از علاقه مندان به طبیعت، بومیان، جنگلبانان، محیطبانان، عوامل امدادی و نیروهای نظامی و انتظامی مشغول مهار آتش‌سوزی هستند.به‌گفته وی با بهبود شرایط اقلیمی و کاهش مه آلودگی در منطقه، پرواز بالگرد جهت انتقال آب و نیرو به ارتفاعات آغاز می‌شود.پاییز فصل آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی است. ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

نور‌بخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان نیز ، خبر خوبی ندارد.به‌گفته وی بادهای فعلی منطقه در زمره بادهای جنوبی و خشک قرار دارند که رطوبت نسبی جنگل‌ها را کاهش داده و سبب افزایش وسعت حریق خواهد شد. او البته چشم امید به باران‌ دارد و می‌گوید: «با شمالی شدن جریانات احتمال بارش باران وجود دارد.»محیط‌ زیست گلستان شکننده است.

زلزله، فرسایش خاک، سیلاب، زمین لغزش‌ها مدت‌ها است که گلستان را تهدید می‌کند. این شرایط ماحصل رعایت نکردن موازین توسعه پایدار است. از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی شرایط را برای گلستان و گلستانی‌ها سخت می‌کند. البته پیامد تخریب محیط زیست و از بین رفتن جنگل‌های گلستان محدود به مرز‌های این استان نمی‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو