در مسیر آرامش

41

1400/7/3

16:38


در مسیر آرامش

سلامت نیوز:سطح رعایت پروتکل‌ها در کشور کمی افزایش یافته است. از سوی دیگر، افزایش سرعت واکسیناسیون موجب شده است تا آمار مرگ‌ومیر در سالمندانی که بهار امسال واکسن کرونا دریافت کرده بودند، حتی بعد از ابتلا با کاهش مواجه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این اتفاقات خوب موجب شده تا نقشه رنگبندی استان‌‌های مختلف کشور هم به مرور به سمت آرامش بروند.آمار وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه دوم مهرماه، 284بیمار کرونایی در سراسر کشور فوت‌شده و نیز 15هزار و 294بیمار جدید هم شناسایی شدند. از این تعداد بیمار جدید هم دوهزار و 161نفر در مراکز درمانی سراسر کشور بستری شدند.

این در حالی است که 6هزار و 502نفر از بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. با احتساب آمارهای روزانه، تا ظهر دیروز مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 118هزار و 792نفر و مجموع بیماران کرونایی کشور هم به پنج‌میلیون و 508هزار و 885نفر رسید.آمار مربوط به واکسیناسیون هم نشان می‌دهد که در روز پنجشنبه 818هزار و 715دوز واکسن کرونا تزریق شده است که بر این اساس تا صبح دیروز 34میلیون و هفت‌هزار و 380نفر دوز اول واکسن و 15میلیون و 93هزار و 292نفر نیز دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده کرونا در کشور به 49میلیون و 100هزار و 672دوز رسیده است.این در شرایطی است که هم‌اکنون افراد بالای 17سال نیز درحال دریافت واکسن هستند که البته وزارت بهداشت اعلام کرده است برای دریافت واکسن باید در سامانه اعلام‌شده ازسوی این وزارتخانه ثبت‌نام شود.

خدمات اجتماعی به شرط واکسن

یافته‌های علمی و تخصصی نشان می‌دهد که برای مقابله با همه‌گیری یک بیماری باید واکسیناسیون حداقل 70درصد افراد یک جامعه نهایی شود اما در مقابل برخی اصرار دارند که با واکسیناسیون کرونا مقابله کنند. این افراد در برابر این سرپیچی مدنی خود به مشخص نبودن یافته‌های مربوط‌به واکسن و عوارض آن استدلال می‌کنند. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و به‌طورکلی واکسن را ابزاری استعماری تلقی می‌کنند.

این در حالی است که همین افراد از سن کودکی خود تاکنون انواع واکسن‌های مرتبط با سن دوران خردسالی و کودکی را دریافت کرده و هم‌اکنون در شرایط صحت و سلامت به سنین جوانی یا میانسالی رسیده‌اند. اما از سوی دیگر، دولت‌ها نیز برای اینکه بتوانند سطح ایمنی جامعه را بالا برده و موجبات افزایش سلامت اجتماعی را فراهم کنند به‌دنبال این هستند که دریافت خدمات اجتماعی را منوط به انجام واکسیناسیون کنند.

در ایران هم گفته شده است که از چند هفته آینده خدمات اجتماعی در اماکن تجمعی یا خرید بلیت انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی و سفر و... براساس ارائه کارت واکسن انجام خواهد گرفت. رئیسی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناست، دراین‌باره گفته است: با افزایش تزریق واکسن‌ها می‌توانیم بسیاری از مشاغل که تعطیل بودند را بازگشایی کنیم. الان نزدیک دوسال است که رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... به‌خاطر کرونا در شهرهای قرمز تعطیل بودند.اکنون اگر افراد دو دوز واکسن تزریق کنند به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم این اماکن را هم بازگشایی کنیم.

مادران باردار و ماجرای واکسیناسیون

درحال‌حاضر گروهی از افراد را که نگران دریافت واکسن هستند خانم‌های باردار تشکیل می‌دهند. وزیر بهداشت روز گذشته و در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای دهلران به این مساله اشاره کرد و گفت: واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق به مادران باردار وارد کشور می‌شود و این واکسن به دیگر افراد نمی‌رسد.

از مردم می‌خواهیم که سریعا واکسن‌های موردتایید وزارت بهداشت را که معتبر هستند تزریق کنند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها مقاوم شود. بهرام عین‌اللهی در ادامه این مساله تاکید کرد: بیشترین افرادی که امروزه در دنیا مبتلابه کووید۱۹ می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و تقاضای بنده از مردم این است که سریعا، واکسن‌های موردتایید وزارت بهداشت را تزریق کنند.

ایران به سمت ایمنی

جدیدترین رنگبندی کرونایی کشور که ازسوی اپلیکیشن ماسک منتشر شده است نشان می‌دهد که شهرهای قرمزرنگ ایران باز هم کاهش یافته‌اند. در شرایط فعلی بیشتر نقاط کشور با عبور از بحران موج پنجم کرونا از شرایط قرمز خارج شده‌اند. اکنون ۲۹شهرستان قرمز، ۲۲۴شهرستان نارنجی، ۱۶۵شهرستان زرد و ۳۰شهرستان آبی قرار دارند.

شهرستان‌های تبریز، ملکان (آذربایجان‌شرقی)، ارومیه، اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سردشت، شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب، نقده (آذربایجان‌غربی)، بانه، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین (کرمانشاه)، ساوه، محلات (مرکزی) همچنان در وضعیت قرمز هستند. روند بستری در استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان همچنان افزایشی و وضعیت پرخطر است. مردم در شهرهای آبی، زرد و نارنجی حتی پس از دریافت واکسن باید کماکان مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند. عادی‌انگاری می‌تواند به موج جدید بیماری منجر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو