آرتروز گردن

آرتروز گردن "ساییدگی مهره های گردن" چه علائمی دارد؟


65

1400/7/3

16:38


آرتروز گردن "ساییدگی مهره های گردن" چه علائمی دارد؟

سلامت نیوز: آرتروز گردن (همچنین به عنوان آرتریک گردن، استئوآرتریت گردنی و اسپوندیلوز گردنی نیز شناخته می­­شود) دقیقاً همان چیزی است که به نظر می­رسد: انحطاط مفاصل، مهره­ها و دیسک­ها در بخش گردن و ستون فقرات که می­تواند منجر به درد شدید شود.

این وضعیت معمولاً در سن 50 به بالا نمایان می­شود.بیشتر از 85% افراد بالای 60 سال درگیر آرتروز گردن می­باشند. بیشتر علائم آرتروز گردن می­تواند از درد خیلی کم (یا احساس نکردن هیچ دردی) تا درد بسیار زیاد متغیر باشد و عوارض جدی مانند از دست دادن هماهنگی عضلات در صورت و یا گرفتی نخاع را در پی داشته باشد.به محض تشخیص آرتروز گردن، به احتمال زیاد از طریق ترکیبی از معاینه­ی فیزیکی و آزمایشات عکسبرداری، پزشک می­تواند یک برنامه­ی متناسب با محل آسیب، درجه­ی تحلیل و علائم تهیه کند.این موارد می­تواند به معنی تجویز دارو، فیزیوتراپی و یا جراحی باشد.

آرتروز گردن "ساییدگی مهره های گردن" چه علائمی دارد؟

علائم آرتروز گردن

برخی از افراد مبتلا به اسپوندیوز گردنی به هیچ وجه علائمی ندارند، اما بیشتر افراد حداقل برخی از علائم را تجربه می­کنند(به طور معمول درد مزمن) با پیشرفت بیماری، علائم دیگری نیز ممکن است ایجاد شود، به :خصوص اگر اعصاب نخاعی با نخاع دیگر نیز درگیر شوند. که این علائم شامل

  • گردن دردی که با فعالیت فرد در حالت ایستاده بدتر می­شود
  • گردن دردی که به بازو یا شانه منتقل شود
  • بی­حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها، دست­ها، انگستان، پا یا کف­پا
  • ضعف در پاها، مشکل در راه رفتن، از دست دادن تعادل
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • صدا دادن مفاصل گردن حین راه رفتن
  • سردرد

آرتروز گردن همچنین می­تواند خواب و توانایی کار یا انجام فعالیت­های روزمره را تحت تأثیر قرار دهد.همچنین می­تواند منجر به برخی شرایط ناتوان کننده و اغلب دائمی شود.

آرتروز گردن "ساییدگی مهره های گردن" چه علائمی دارد؟

یکی از مواردی که باعث تنگی کانال نخاع می­شود استئوفیت­ها (خارهای استخوان) هستند که در داخل مهره­ها رشد کرده و مجرای مهره­ها را برای نخاع باریک می­کنند.از علائم تنگی نخاع می­توان به درد ارجاعی یا درد تیراندازی در بازوها و پاها )رادیکولوپاتی(، عدم توانایی در راه رفتن با سرعت بالا و بروز مشکلاتی در مهارت های حرکتی اشاره کرد.

یک وضعیت مرتبط، تنگی روزنه، هنگامی ایجاد می­شود که دهانه­های طرفین مهره­ها باریک شده و روی اعصاب نخاعی که از آنها عبور می­کنند فشار آورند که این عامل باعث درد زیاد در ناحیه­ی بازو می­شود.

دلایل

ستون فقرات گردنی از هفت مهره (استخوان) تشکیل شده است که مانند حلقه­های بازی روی هم قرار گرفته­ اند.حلقه­های بالایی در زیر جمجمه قرار گرفته­اند.

بین هر مهره­ایی که با مهره­ی دوم شروع می­شود یک دیسک بین مهره­ایی وجود دارد، یک پد از غضروف فیبروکارتار که بالشتگی بین هر مهره بوجود می­آورد و همچنین امکان حرکت را فراهم می­کند. مفاصل وجهی (زایپاپوفیزیک) همچنین باعث ایجاد ثبات و انعطلاف­پذیری در ستون فقرات گردنی می­شوند

آرتروز در صورت خراب شدن یا آسیب دیدگی ایجاد می­شود.گاهی اوقات این آسیب باعث پیشروی استخوانی در امتداد لبه­هایی می­شود که خارهای استخوانی (استئوفیت) نامیده می­شوند.با وجود بالشتک­های نازک­­­تر، مهره­ها نیز به یکدیگر نزدیک­تر می­شوند و فضای کمتری برای اعصاب نخاعی منفرد که از نخاع خارج می­.شوند، باقی می­گذارند.

اعتقاد بر این است که علت اصلی این تغییرات فرسودگی ساده در ستون فقرات است که با گذشت زمان اتفاق می­افتد. با افزایش سن، دیسک­ها شروع به خشک شدن می­کنند و به مرور صاف می­شوند.

از دیگر عواملی که می­تواند در آرتروز گردن نقش داشته باشد، آسیب­دیدگی، شغل یا کار روتینی که دارای حرکات تکراری زیاد یا بلند کردن وزنه با تکیه به ستون فقرات است.همچنین ممکن است وجود یک مولفه­ی ژنتیکی یا سیگار کشیدن نیز باعث آتروز گردن شود.

آرتروز گردن "ساییدگی مهره های گردن" چه علائمی دارد؟

تشخیص

به منظور تشخیص آرتروز گردن، دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب در تهران ابتدا با گرفتن شرح حال پزشکی کار را شروع می­کنند. آنها درباره­ی علائم شما سوالاتی می­پرسند، مانند زمان شروع، اینکه چه چیزی ... باعث می­شود که درد بدتر شود و سپس، آنها یک معاینه­ی بدنی برای ارزیابی دامنه­ی حرکت در گردن شما و بررسی رفلکس­ها و عملکرد عضلات در بازوها و پاها انجام می­دهند.آنها ممکن است شما را در حال راه رفتن تماشا کنند تا ببینند آیا موردی وجود دارد که بتواند فشرده سازی نخاع شما را نشان دهد یا خیر.

برای بدست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محل دقیق و میزان آسیب به ستون فقرات گردنی، آزمایشات تصویربرداری ضروری است. این موارد ممکن است شامل عسکبرداری با اشعه­ی ایکس، توموگرافی کامپیوتری یا ام آر آی برای نشان دادن استخوان­ها، دیسک­ها، عضلات و اعصاب گردن و نخاع شود­.

میلوگرافی نحوه­ی تعامل خار و دیسک استخوان با اعصاب فردی را نشان می­دهد. الکترومیوگرافی نشان می دهد که اعصاب سیگنال­های ارتباطی خوبی با نخاع و عضلات دارند یا خیر.

درمان

هدف اصلی از درمان آرتروز گردن تسکین دردهای ارجاعی مانند کاهش سردرد تنشی، جلوگیری از فشرده سازی عصب و بازیابی عملکرد است. اما هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد اگر مبتلا به آرتروز گردن باشید، برنامه­ی درمانی شما از اجزایی تشکیل خواهد شد که بطور خاص علائم و سایر عوامل فردی را مورد هدف قرار می­دهد.

قبلا گفته شد که یکی از گزینه­های درمان شامل استراحت و حرکت ندادن گردن است. اغلب داروهایی مانند داروی ضد التهاب غیر استروئیدی و مسکن­های غیر مخدر یا تزریق کورتون توصیه می­شود.

برای آرتروز شدید گردن، آرامبخش عضلانی یا ضد درد نیز ممکن است تجویز شود. درد ناشی از آسیب عصبی باعث خستگی روحی شخص شود به همین سبب داروهای ضد افسردگی ممکن است مفید باشد.

فیزیوتراپی، همچنین کشش گردن، درمان داغ یا سرد و تمرینات کششی برای گردن یا شانه و ماساژ درمانی توصیه می­شود.

روش­های جراحی ممکن است شامل حذف استخوان یا بافت دیسک بشود که ممکن است فشرده­سازی اعصاب نخاعی را به همراه داشته باشد. همجوشی نخاع گردن، یا ترکیب دیسک­ها در ناحیه­ی ستون فقرات گردن ممکن است به تثبیت گردن کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو