جوسپ بورل روز شنبه یادداشتی را درباره ماحصل سفرش به نیویورک و ملاقات‌هایی که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دیپلمات های ارشد کشورهای جهان داشت منتشر کرد. او در بخشی از این یادداشت که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، به توقف مذاکرات وین در هفته‌های اخیر اشاره کرد و نوشت که امیدوار بود در جریان سفرش به نیویورک جلسه‌ای را به عنوان هماهنگ کننده برجام در سطح وزرای کشورهای عضو این توافق برگزار کند.

وی با بیان اینکه تشکیل چنین جلسه‌ای میسر نشد افزود که با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران جلسه‌ نسبتا طولانی داشته است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهمترین دستاورد این جلسه را دریافت تائیدیه از سوی وزیر امور خارجه ایران برای بازگشت به مذاکرات وین توصیف کرد.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه جدید ایران کمتر از یک ماه است که کار خود را آغاز کرده افزود: اما باید سریع‌تر به مذاکرات بازگردیم و همه جوانب توافق هسته‌ای را احیا کنیم. این بدین معناست که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم در ازاء پایبندی ایران به این توافق رفع شود.

بورل توالی احیای برجام را مهم‌ترین بخش کار دانست و ادعا کرد: ایران تقلا و آمریکا به وضوح بی تابی می‌کند. این درحالیست که اوضاع منطقه از جمله تصرف افغانستان توسط طالبان باعث بروز آشفتگی در منطقه شده است. به همین خاطر باید ظرف هفته‌ای پیش‌رو برای کاهش فاصله‌ها و دستیابی به نتیجه سخت تلاش کنیم.