طرز تهیه زیره پلو

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی زیره پلو دمی طرز تهیه زیره پلو با مرغ طرز تهیه زیره پلو ساده طرز تهیه زیره پلو با زیره سبز کدام زیره برای پلو مناسب است طرز تهیه زیره پلو مازندرانی زیره پلو افغانی

زیره پلو یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه زیره پلو در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
زیره۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، کره و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه زیره پلو

مرحله اول

برای تهیه زیره پلوی مجلسی ابتدا درون یک ظرف مناسب مقداری آب و ۱ قاشق نمک می ریزیم، سپس به خوبی هم می زنیم تا نمک درون آب حل شود. در ادامه برنج را درون آب نمک می ریزیم و اجازه می دهیم خیس بخورد.

مرحله دوم

زمان خیساندن برنج بستگی به تازگی آن دارد، اگر برنج تازه باشد، نیاز نیست مدت طولانی خیسانده شود. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله سوم

در این مرحله ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایه به آب اضافه می کنیم. پس از اینکه آب جوش آمد، برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم. حالا به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه زمان می دهیم تا برنج نرم شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه دانه های برنج به خوبی نرم شدند و مغزشان کمی گیر داشت، برنج را آبکشی می کنیم. حالا در یک قابلمه مناسب مقداری روغن می ریزیم و برای ته دیگ زیره پلو به سلیقه خود از نان یا سیب زمینی استفاده می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله کمی برنج روی ته دیگ می ریزیم، سپس مقداری زیره روی برنج می پاشیم، به همین ترتیب تمام برنج و زیره را درون قابلمه می ریزیم. حالا روی شعله ملایم، شعله پخش قرار داده و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله ششم

حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است تا زیره پلو دم بکشد. در همین حین پیاز را رنده می کنیم و آب اضافی اش را می گیریم، سپس به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه با هم ترکیب می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مخلوط گوشت چرخ کرده را به کوفته های قلقلی به اندازه فندق تبدیل می کنیم. سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی رو غن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، کوفته ها را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

کوفته قلقلی ها را به خوبی سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پس از اینکه زیره پلو به طور کامل دم کشید، مقداری کره به آن اضافه کرده و آنرا درون قابلمه به خوبی مخلوط می کنیم، سپس در دیس می کشیم و به همراه کوفته قلقلی سرو می کنیم.