هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم

هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم


منبع: برترین ها

78

1400/7/4

06:10


روز گذشته تصاویری از هجوم برخی زائران به مرز شلمچه برای رسیدن به خاک عراق و شرکت در مراسم اربعین منتشر شد که علاوه بر اظهارنظرهای مختلف از سمت مسئولین، موجب بحث و جدل در فضای شبکه‌های اجتماعی هم شد.

برترین‌ها: روز گذشته تصاویری از هجوم برخی زائران به مرز شلمچه برای رسیدن به خاک عراق و شرکت در مراسم اربعین منتشر شد که علاوه بر اظهارنظر‌های مختلف از سمت مسئولین، موجب بحث و جدل در فضای شبکه‌های اجتماعی هم شد، خیلی‌ها اصرار به شرکت در اربعین، با توجه به خطر نسبی کرونا را منطقی ندانستند، از طرفی در روز‌های گذشته انتشار ویدئویی از یک زائر که با قاشق دیگر زوار، غذا می‌خورد و کرونا را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، برخی از افکار عمومی را دچار تنش کرده، بسیاری از مومنان به آداب عزاداری هم در میان منتقدین چنین رفتاری هستند، اینجا، اما به اختصار به وقایع شلمچه نگاهی انداخته‌ایم.

هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم

روزنامه شهرآرا نوشت: از قبل هم پیش بینی می‌شد که با وجود هشدار‌های مرزبانی، وزارت کشور و نهاد‌های ذی ربط درباره مسدود بودن مرز‌های زمینی برای سفر به عراق، بازهم عده زیادی خودشان را به مرز برسانند به این امید که شاید اتفاقی بیفتد و مرز را برای همین عده باز کنند و بتوانند در مراسم پیاده روی اربعین امسال که با همه سختی‌ها شیرینی خودش را دارد شرکت کنند، اما امسال با شروع واکسیناسیون دولت عراق با حضور تعداد ۶۰ هزار نفر از زوار برای شرکت در راهپیمایی موافقت کرد آن هم به این شرط که همه مسافران واکسیناسیون کامل را انجام داده باشند و تست پی سی آرشان هم منفی باشد.

هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم

اما حالا ویدیو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد. برخی زائران در مرز عراق در انتظار محقق کردن آرزوی زیارت خود هستند. دیروز محمد حیدری، فرماندار خرمشهر، اعلام کرد که براساس تصمیم ستاد ملی کرونا؛ مرز شلمچه روی زائران اربعین حسینی بسته است و اجازه برپایی هیچ موکبی در این مرز داده نشده است و هیچ زائری نیز در آن وجود ندارد.»، اما هم زائران زیادی آنجا حضور داشتند و هم ساعت به ساعت به تعداد آن‌ها افزوده می‌شد. از آن طرف، ظهر روز جمعه اتفاقی افتاد که خیلی‌ها را متأثر کرد و باعث شد کاربران فضای مجازی و مدیران و مسئولان امر به آن واکنش نشان دهند.

یک زائر تهرانی با عبور از بیراهه‌های مرز مهران، به مین جنگی برخورد کرد و پای راستش قطع شد. این مرد ۴۷ ساله هم اکنون در بیمارستان شهر کوت عراق بستری شده است و وضع مناسبی ندارد، اما انتشار این خبر باز هم باعث نشد از هجوم مردم به مرز‌ها جلوگیری کند. دیروز خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در گزارشی اعلام کرد که مرز شلمچه برای آن‌هایی که روادید دارند، بازگشایی شده است، با اینکه ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای گفته بود، مرز‌های زمینی تحت هیچ شرایطی بازگشایی نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد مثل هر سال با تجمع هزاران نفری مردم پشت مرز‌ها باعث شده مسئولان تصمیم‌های دیگری بگیرند.

هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم

این اطلاعیه می‌گوید: «با توجه به بسته بودن مرز‌های زمینی، امکان اعزام زائران عزیز اربعین از این طریق میسر نیست و از آنجا که امکاناتی هم برای پذیرایی از زوار در این مبادی پیش بینی نشده، لازم است هم وطنان عزیز تحت تأثیر خبرسازی‌های غیرموثق قرار نگرفته و مطلقا از عزیمت به سوی مرز‌ها اجتناب فرمایند.» با همه اخبار ضدونقیضی که از مرز‌های چهارگانه گزارش می‌شود، سخنگوی ناجا خیلی زود این اخبار را تکذیب کرد و گفت همچنان هیچ کس تحت هیچ شرایطی اجازه ورود زمینی به عراق را ندارد.

کاربری نوشت: قطعا فردا مرز شلمچه قیامتی برپا میشه. آقایان مسئول تدبیری کنید. یا درست زائران رو راهی زیارت کنید و امور رو براشون تسهیل کنید، یا اینکه سفت و سخت ببندید و نگذارید مردم به امید اینکه مرز قرارِ باز بشه حرکت کنند به سمت مرز و تجمع کنند.

دیگری نوشت: آنچه که امروز در مرز شلمچه رخداد، ریشه در بی کفایتی و بی توجهی مسئولین دارد.

کاربر دیگر نوشت: امروز مرز شلمچه: بقول دوستان اول شعور حسینی بعد شور حسینی آبروی اسلام رو دارن میبرن

دیگری نوشت: یعنی اگر این اتفاقی که در مرز شلمچه افتاد در یکی از پرواز‌های ترکیه و انتالیا فقط مشابهش یا طور دیگه میوفتاد الان سازمان ملل علیه ما بیانیه میداد چه کردید با مردمی که یک ساله انتظار زیارت رو میکشن؟

هجوم به مرز شلمچه؛ مراقب آبروی دین باشیم

دیگری نوشت: واقعا این شرایط در شان مردمی که به خاطر عشق به امام حسین خواهان حضور در راهپیمایی و مراسم اربعین هستند نیست.

کاربر دیگر نوشت: تصاویری که ما از مرز شلمچه دیدیم در شان یه فرد شیعه و زائر امام حسین نبود. اینجوری حق الناس به گردن کسی نزارید شاید تو اون میون یکی ناقل باشه و ویروس رو سرایت بده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو