پاسخ به 9 سوال بسیار رایج درباره عمل جراحی لاغری

پاسخ به 9 سوال بسیار رایج درباره عمل جراحی لاغری


156

1400/7/4

15:08


پاسخ به 9 سوال بسیار رایج درباره عمل جراحی لاغری

سلامت نیوز: جراحی لاغری اشاره به کاهش وزن از طریق تلاش پزشکی و اعمال تغییرات تهاجمی بر روی دستگاه گوارش دارد. کسانی که عمل لاغری انجام می دهند به طرز چشمگیری وزن کم کرده اند و اغلب افرادی که بیماری مرتبط با چاقی (مانند دیابت) دارند بعد از این عمل با درمان کامل یا بهبود قابل توجه بیماری روبرو می شوند.

لازم به ذکر است که عمل لاغری با پروسه های جراحی مانند لیپوساکشن که نوعی عمل پیکر تراشی هستند متفاوت است و هدف از انجام این دو روش کاملا مجزا است. در ادامه 9 سوال رایج در خصوص این عمل پاسخ داده شده است که می تواند ابهامات زیادی در خصوص کاهش وزن از طریق جراحی را برطرف کند.

I:my works1400ریپرتاژ شهریوردکتر عنبرا  salamatnewsشاخص توده بدنی.png

چه کسانی می توانند عمل لاغریی انجام دهند؟

اصلی‌ترین شرط انجام جراحی لاغری این است که شاخص توده بدنی یا BMI شما در یک محدوده خاص قرار بگیرد. BMI به ما نشان می دهد که آیا در محدوده وزنی سالم قرار داریم یا نه و اگر نداریم تا چه حد دچار اضافه وزن و چاقی هستیم.

برای اینکه بفهمید آیا شاخص توده بدنی شما برای انجام جراحی لاغری مناسب است یا خیر ابتدا از طریق لینک " محاسبه bmi " و با کمک محاسبه گر موجود در صفحه باز شده، BMI خود را به دست آورید و سپس شرایط انجام عمل لاغری را در ادامه بخوانید.

برای انجام جراحی کاهش وزن شاخص توده بدنی ما باید چقدر باشد؟

به طور کلی چنانچه شرایط زیر را داشته باشید می توانید با مراجعه به بهترین جراح لاغری اقدام به کاهش وزن از طریق جراحی کنید:

  • اگر BMI شما برابر با 40 یا بیشتر است 45 کیلوگرم اضافه وزن دارید
  • اگر شما دارای BMI بالای 35 هستید و یک بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، آپنه خواب یا بیماری قلبی دارید.
  • اگر با وجود 2 شرط بالا و داشتن تلاش های متعدد نتوانسته اید در طول یک دوره زمانی وزن خود را کاهش دهید.
  • و در نهایت اگر شما می توانید برنامه غذایی و یا برنامه های ورزشی مورد نیاز بعد از عمل لاغری را دنبال کنید.

I:my works1400ریپرتاژ شهریوردکتر عنبرا  salamatnewsعمل اسلیو معده.jpg

بهترین عمل جراحی لاغری چیست؟

کاهش وزن با کمک جراحی لاغری به چندین شکل مختلف صورت می‌گیرد و اینطور نیست که همه افراد به یک شیوه جراحی شوند. ما دست کم 90 روش جراحی لاغری یا تکنیک جراحی به منظور لاغری داریم که فقط تعداد انگشت شماری از آن ها شناخته شده و مفیدتر هستند.

شناخته شده ترین عمل لاغری برای کاهش وزن عبارتند از:

  • عمل اسلیو معده
  • عمل بای پس معده
  • عمل پلیسه معده
  • باندینگ معده
  • مینی بای پس
  • بای پس روده

از میان این روش ها نیز بهترین عمل از نظر جراحان لاغری و افرادی که تجربه عمل لاغری داشته اند، با اختلاف عمل اسلیو معده است.

از چه زمان پس از عمل جراحی لاغری وزن از دست می دهیم؟

درست پس از اتمام عمل جراحی روند کاهش وزن آغاز می شود زیرا شما نمی توانید هرچیزی بخورید و باید برای اینکه سریع بهبودی خود را به دست بیاورید رژیم غذایی توصیه شده را رعایت کنید. روند کاهش وزن یک ماه بعد از عمل حدود 5 تا 10 کیلوگرم از اضافه وزن کاهش پیدا می کند.

روند کاهش وزن ادامه پیدا می کند و افراد بعد از 1 سال بیش از نصف اضافه وزن خود را به خوبی و بدون دشواری از دست می دهند. پس از 1 سال کم کم تمام اضافه وزن یا دست کم 80 درصد از آن به کلی از بین خواهد رفت.

میزان کاهش وزن با هر عمل جراحی لاغری چقدر است؟

در ساده ترین حالت بعد از عمل های جراحی دست کم 50 درصد تمام اضافه وزن از بین می رود.

نام عمل

مقدار کاهش اضافه وزن

بای پس معده

50 تا 60 درصد

اسلیو معده

70 تا 80 درصد

باندینگ معده

40 تا 50 درصد

ریسک عوارض و خطر مرگ و میر عمل لاغری چقدر است؟

خطر مرگ و میر ناشی از انجام عمل جراحی لاغری کمتر از 1 درصد است و البته همه جراحی ها دارای خطرات هستند و جراحی کاهش وزن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال، متخصصان خطر عمل جراحی را در برابر خطر بیماری های ناشی از زندگی یا چاقی شدید مانند دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، آپنه خواب ، آرتروز ، برخی از سرطان ها ، بیماری های کیسه صفرا و بیماری های روانی مقایسه می کنند.

ایمن ترین روش لاغری با کمک جراحی کدام است؟

با اختلاف عمل اسلیو معده ایمن ترین روش کاهش وزن از طریق جراحی است. در این روش حتی با وجود اینکه برگشت ناپذیر است، درصد موفقیت عمل بالا است و افراد کمترین میزان آسیب مخصوصاً در طی عمل و در دوره نقاهت را تجربه کرده اند. پس از آن، بای پس روده از نظر ایمنی و اثربخشی در جایگاه دوم قرار دارد.

آیا جراحی لاغری درد دارد؟

تمام روش های جراحی لاغری با تکنیک لاپاراسکوپی انجام می شوند. این تکنیک بسیار ایمن و بی خطر است. ابتدا افراد را بیهوش می کنند و سپس چند سوراخ کوچوک به اندازه کمتر از 2 سانتی متر روی چند بخش شکم ایجاد می کنند. شکم را متسع می کنند و با ابزار بسیار ظریف و بلندی عمل لاغری را انجام می دهند.

به دلیل اینکه لاپاراسکوپی در مدت زمان کم و با کمترین تهاجم صورت می گیرد کمترین میزان درد برای بیماران را به ارمغان می آورد و دوره بهبودی را برایشان سریع تر می کند. بنابراین میزان دردی که بعد از عمل تجربه می شود بسیار کم و محدود خواهد بود که البته با مسکن هایی که جراح به بیمار می دهد به راحتی تسکین میابد.

هزینه جراحی بینی - قیمت عمل بینی در تهران سال 1400|پرداخت هزینه عمل بینی با  بیمه - طراح طب

هزینه کاهش وزن با روش جراحی چقدر است؟

هزینه جراحی لاغری از یک بیمار به بیمار و از یک روش به روش دیگر متفاوت است. اما دست کم 10 میلیون تومان باید برای این جراحی کنار گذاشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو