irregularperiods

چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28 روز است، اما می تواند بین 24 تا 38 روز نیز متغیر باشد. در صورت کوتاه تر بودن چرخه قاعدگی فرد می تواند بیش از یک بار در ماه پریود شود. در حالی که ایجاد تغییرات گاه و بیگاه در چرخه قاعدگی غیر معمول نیست، اغلب تجربه دو دوره در یک ماه نیز می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.
چرا در ماه دچارپریود نامنظم می شویم و برخی خانم ها دوبار در ماه شاید بروز قاعدگی می شوند چرا این مشکل به وجود می آید و درمان آن چیست آیا بیماری خطرناکی فرد را تهدید می کند و یا مشکل از هورمون هاست؟

دو بار در یک ماه پریود شدن در بعضی موارد می‌تواند دلیل نگرانی باشد، فقط باید بدانید که دنبال چه باشید. هر تغییر در چرخه طبیعی ماهیانه خودتان را با پزشکتان در میان بگذارید تا علت احتمالی آن مشخص شود.

عادت ماهیانه دو بار در ماه به چه علت است؟

علل متداول آن می‌تواند خونریزی غیرمنتظره، مشکلات تیروئید و نوسانات هورمونی باشد. اینها هیچکدام نمی‌تواند مشکلی خطرناک قلمداد شود مگراینکه جدی و شدید باشند. عوامل دیگری مثل گر گرفتگی و نفخ هم می‌تواند با آن در ارتباط باشد. عادت‌ماهیانه دو بار در ماه در زنانی که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، مخصوصاً در سه ماهه اول، نیز متداول است که به مرور زمان برطرف می‌شود.

خونریزی طبیعی بین دو عادت‌ماهیانه چیست؟

خونریزی طبیعی بین دو عادت‌ماهیانه بسیار سبک است و نواربهداشتی نباید مثل زمان طبیعی خونریزی عادت‌ماهاینه پُر شود. برای بعضی زمان فقط چند قطره خون بعد از دستشویی رفتن دیده می‌شود. اما اگر خونریزی شما مثل زمان طبیعی عادت‌ماهیانه‌تان سنگین است، حتماً باید به پزشکتان مراجعه کنید.

نکته:
اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، خونریزی غیرمنتظره (خونریزی بین دو عادت‌ماهیانه) می‌تواند نشانه تخمک‌گذاری شما باشد. این پیامی از طرف بدنتان است که بفهمید برای باردار شدن آمادگی دارید.

عادت‌ماهیانه دو بار در یک ماه تا چه میزان شایع است؟

این مسئله حداقل یک بار در حدود ۴۰٪ از زنان در طول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد. تقریباً ۱۰٪ این موارد، خونریزی بین دو عادت‌ماهیانه مسئله‌ای طبیعی است که علت اصلی آن مصرف داروهای ضدبارداری است. این داروها به علت ایجاد نوسانات هورمونی موجب بروز این خونریزی‌ها می‌شوند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با این خونریزی‌ها دچار درد شدید می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید، این می‌تواند نشانه بارداری خارج از رحم یا بارداری در لوله‌های فالوپ باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک‌گذاری دیر صورت گیرد یا تخمکی در لوله‌های فالوپ ایجاد شود. خونریزی بین دو عادت‌ماهیانه یا خونریزی نامنظم یکی از نشانه‌های متداول این مشکل است، اگر از داروهای ضدبارداری استفاده نمی‌کنید، این خونریزی می‌تواند نشانه بارداری هم باشد. به همین دلیل بهتر است هر چه سریعتر برای چکاپ نزد پزشک بروید.

اگر این خونریزی‌ها فقط یک مرتبه اتفاق افتاد و تغییر دائمی در چرخه عادت‌ماهیانه شما به حساب نیامد، هیچ جای نگرانی نیست. می‌تواند یک نوسان عجیب در هورمون‌هایتان باشد که فقط یکبار اتفاق افتاده است. اما اگر چند ماه پشت سر هم این مسئله تکرار شد، بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید.

علت احتمالی دو بار پریود شدن در یک ماه

دلایل احتمالی داشتن دو دوره قاعدگی در یک ماه عبارتند از:

یکبار ناهنجاری

برخی اوقات ممکن است فرد یک دوره قاعدگی کوتاه تر داشته باشد که شامل دو دوره پریود در یک ماه می شود. پس از این دوره های قاعدگی وی ممکن است به چرخه معمول خود بازگردد. این تغییر گاه به گاه به این دلیل است که پزشکان قبل از تشخیص یا پیشنهاد روند درمانی به دنبال الگوهای ثابت خونریزی مکرر هستند مگر اینکه عفونت یا مشکل جدی تری وجود داشته باشد.

سن جوانی

چرخه های نامنظم قاعدگی در جوانانی که به تازگی پریود شده اند امری شایع است. افراد به طور معمول در دوران بلوغ چرخه قاعدگی کوتاه تر یا گاهی طولانی تری را تجربه می کنند که ممکن است منجر به دو دوره قاعدگی در یک ماه شود.

سطح هورمون ها در دوران بلوغ نوسان قابل توجهی دارد. تحقیقات نشان می دهد چرخه قاعدگی یک جوان از زمان شروع قاعدگی ممکن است برای رسیدن به نظم حدود 6 سال طول بکشد.

آندومتریوز

در آندومتریوز بافت مشابه بافت رحم در سایر نواحی بدن رشد می کند. آندومتریوز می تواند باعث شکم درد، گرفتگی غیر طبیعی و خونریزی نامنظم شود. برخی اوقات، خونریزی می تواند آنقدر شدید باشد که به نظر می رسد که فرد دوباره پریود شده است.

در برخی شرایط، پزشک آندومتریوز را با استفاده از معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص می دهد. با این حال، یک جراحی کوچک به نام لاپاراسکوپی تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است.

دوران پیش از یائسگی

دوران پیش از یائسگی به سال های منتهی به یائسگی اطلاق می شود که هورمون های فرد شروع به تغییر می کند. یائسگی ممکن است تا 10 سال طول بکشد. در آن مدت، افراد اغلب چرخه های قاعدگی نامنظمی را از جمله داشتن چرخه های کوتاه تر یا طولانی تر، پرش از دوره ها یا خونریزی شدیدتر یا سبک تر تجربه می کنند. هنگامی که فردی برای 12 ماه متوالی پریود نشود یائسه شده است.

مشکلات تیروئید

تیروئید تنظیم کننده فرآیندهای هورمونی در بدن است. این غده کوچک پروانه ای شکل درست جلوی گلو قرار دارد و عملکردهایی مانند دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند. چرخه های نامنظم قاعدگی یکی از علائم شایع مرتبط با مشکلات تیروئید است. این امر در مورد کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار و پرکاری تیروئید یا تیروئید پر کار صادق است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده، تخمین زده می شود از هر هشت زن یک نفر در طول زندگی خود با مشکلات تیروئیدی مواجه می شود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

همیشه احساس سرما می کند

یبوست

احساس خستگی دائمی

خونریزی شدید قاعدگی

پوست رنگ پریده

صورت پف کرده

کند شدن ضربان قلب

افزایش وزن بدون دلیل

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

همیشه احساس گرما می کند

برآمدگی چشم ها

اسهال یا حرکات مکرر روده

مشکل در خوابیدن

تحریک پذیری

ضربان سریع قلب

کاهش وزن بدون دلیل

هر دو بیماری قابل درمان هستند، بنابراین در صورت مشکوک شدن برای ابتلا به یکی از این دو بیماری تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید.

فیبروئید رحم

فیبروم های رحمی در رحم رشد می کنند و ایجاد می شوند. فیبروئیدها به طور معمول سرطانی نیستند، اما می توانند باعث خونریزی به ویژه خونریزی شدید قاعدگی شوند. علائم دیگر فیبروم می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس پری یا فشار در لگن

تکرر ادرار

کمر درد

درد هنگام رابطه جنسی

در حالی که پزشکان نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد فیبروم رحم می شوند، اما می توان گفت ارثی است و تغییرات سطح هورمون ها می تواند بر آنها تاثیر بگذارد. پزشکان اغلب می توانند با انجام معاینه لگن یا مطالعات گزارش تصویربرداری مانند سونوگرافی این وضعیت را تشخیص دهند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر فردی در طول دو تا سه ماه دوبار در ماه پریود شود باید به پزشک مراجعه کند، همچنین باید در مورد خونریزی شدید مانند لخته شدن خون به اندازه یک چهارم یا بیشتر یا خونریزی از طریق یک یا چند پد یا تامپون در هر ساعت با پزشک صحبت کند. علائم دیگر دوره ای که فرد باید در مورد آنها با پزشک صحبت کند عبارتند از:

احساس ضعف

درد یا خونریزی حین مقاربت

درد لگن

تنگی نفس

تغییرات غیر قابل توضیح وزن از جمله افزایش یا کاهش وزن

دوره های مکرر می تواند نشان دهنده وجود بیماری زمینه ای باشد که به درمان نیاز دارد. پریودهای بیش از حد نیز می تواند منجر به از دست دادن خون و ابتلا به کم خونی یا کاهش شمارش خون شود، بنابراین درخواست مشاوره پزشکی گزینه ضروری محسوب می شود.

در پایان

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده، به طور متوسط ​​زنان تقریبا نزدیک به 40 سال پریود می شوند. در حالی که تغییرات در چرخه قاعدگی در دوران بلوغ و در سال های منتهی به یائسگی شایع تر است، اما در 20 تا 30 سالگی افراد چندان رایج نیست. اگر فردی به طور مکرر دو دوره در یک ماه را تجربه کند این ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای باشد که می تواند با درمان رفع شود.

مترجم: الهه زارعی