جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه در ماموریتی موفق یک فروند بمب افکن راهبردی آمریکا را ازحریم هوایی روسیه دور کردند.

وزارت دفاع روسیه  یکشنبه بعد از ظهر به وقت تهران از شناسایی و رهگیری یک بمب افکن راهبردی آمریکا از سوی جنگنده‌های خود نزدیک مرزهای روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»  به نقل از وزارت دفاع روسیه، نیروی هوایی روسیه سه فروند  هواپیمای جنگنده نسل چهارم «سوخو-۳۵» که ناتو  آن را «فلانکر» می‌نامد را برای رهگیری یک بمب افکن راهبردی دوربرد «بی-۵۲» نیروی هوایی آمریکا که به مرزهای روسیه در اقیانوس آرام نزدیک شده بود  عازم این ماموریت کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این سه هواپیمای جنگنده، بمب افکن آمریکایی را از حریم هوایی روسیه دور کردند.

در بیانیه وزارت دفاع تاکید شده است که بمب افکن آمریکایی قبل از عبور از مرز روسیه رهگیری شده است. در این بیانیه آمده است که نیروی هوایی روسیه هواپیمای آمریکایی را با رعایت کامل قوانین هوانوردی بین‌المللی اسکورت کرد.

سوخو -۳۵ یک جنگنده چندمنظوره تک‌خلبان ساخت روسیه با قابلیت مانور بالاست. سوخو-۳۵ در سازمان ناتو با نام فلانکر-E شناخته می‌شود.این جنگنده توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانورها ازجمله مانور کبرا، را در بالاترین کیفیت داراست. 

کشو‌رهای عضو ناتو بطور معمول جت‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای گشتزنی نزدیک مرزهای روسیه، به ویژه مرزهای غربی این کشور اعزام می‌کنند. نیروی هوایی روسیه نیز به نوبه خود جنگنده‌های خود را برای دفع هواپیماهایی که بیش از حد به مرز نزدیک می‌شوند به ماموریت می‌فرستد.

 کرملین بارها رفتار ناتو را محکوم و اعلام کرده است که این گونه اقدام‌ها خطر درگیری ناخواسته را به همراه دارد.

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته نیز اعلام کرد که شماری جنگنده‌های پیشرفته ناتو، بمب‌افکن‌های اتمی این کشور را بر فراز دریای بالتیک اسکورت کردند.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند بمب افکن راهبردی «توپولوف-۱۶۰» این کشور حین پرواز بر فراز دریای بالتیک با شماری از جنگنده‌های ناتو مواجه شدند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود افزود که بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه پرواز معمول در حریم هوایی بین‌المللی انجام می دادند. نوع جنگنده‌های ناتو «اف-۱۶» متعلق به ایتالیا و دانمارک، جنگنده «اف-۱۸» فنلاند و جنگنده «ساب» متعلق به سوئد اعلام شد. بمب‌افکن‌های روسی در این ماموریت ۸ ساعته  جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و «سوخو-۲۷» روسیه را همراهی می‌کردند.