امید به «تو بمیری و من بمیرم» برای رفتن به اربعین

منبع: برترین ها

68

1400/7/4

20:19


بخشی از مردم از وقتی پای به جامعه می‌گذارند، راه‌های دور زدن قانون را یاد می‌گیرند و می‌فهمند در ایران رسیدن به مسیری که خلاف قانون است، زیاد سخت نیست.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: با اینکه دولت ایران و عراق اعلام کردند که ایرانی‌ها به صورت محدود می‌توانند به صورت هوایی راهی کربلا شوند، بازهم برخی از هم‌وطنان عاشق زیارت اباعبدالله راهی مرزهای زمینی مثل مهران و شلمچه شده‌اند تا شاید از آن طریق بتوانند به زیارت امام حسین (ع) بروند.

این حضور گسترده مردم در مرزها نشان می‌دهد که ما ایرانی‌ها به شدت امیدوار به قانون نانوشته « تو بمیری و من بمیرم»! هستیم. آنها با خود گفته‌اند که به مرز مهران می‌رویم و انشالله که راه را باز می‌کنند. آنها این تجربه را داشته‌اند. آنقدر در این سال‌ها قوانین را دور زده‌اند که فکر می‌کنند می‌توانند بازهم آن را تکرار کنند.

بخشی از مردم از وقتی پای به جامعه می‌گذارند، راه‌های دور زدن قانون را یاد می‌گیرند و می‌فهمند در ایران رسیدن به مسیری که خلاف قانون است، زیاد سخت نیست.

هجوم مردم به شلمچه و اتفاق افتادن این حوادث تلخ، بیانگر فرهنگ غلط ماست. فرهنگی که متاسفانه باعث شده ما چندان با قانون و قانون‌مداری رابطه خوبی نداشته باشیم. باعث شده است هر وقت ما جایی با تابلوی قانون روبرو می‌شویم به دنبال پارتی و آشنایی می‌گردیم که بتوانیم از روی قانون بپریم.

واقعا اتفاقاتی که در پی اربعین امسال افتاد یک هشدا بزرگ برای همه ما بود. یک هشدار جدی که نشان می‌دهد اوضاع قانون‌مداری جامعه ما خوب نیست. اگر شهروندان آموزش دیده بودند که در این کشور حرف آخر با قانون است، شاید امروز شاهد چنین صحنه‌‎هایی نبودیم.

هنوز که هنوز است آنهایی که در مرزها نشسته‌اند، منتظر یک اتفاق هستند. اتفاقی که شاید قانون را نادیده بگیرد و راه برای رفتن آنها به عراق باز کند. در اربعین‌های گذشته آنها سابقه اینگونه رفتن به عراق را داشته‌اند.

باید قانون مداری را به بچه‌ها آموزش داد. از همان روزی که راهی مدرسه می‌شوند و زندگی اجتماعی را یاد می‌گیرند، قانون‌مداری را آموزش ببیند. بدانند که هیچ راه فراری از قانون وجود ندارد و همه در برابر آن مساوی هستند. آنها باید بفهمند که به جای پارتی، پول و پرویی این قانون است که در کشور حکم‌فرماست.

امید به «تو بمیری و من بمیرم» برای رسیدن به اربعین

اگر کاری که انجام می‌دهند قانونی است باید با خیال راحت آن را ادامه دهند اما اگر مغایر با قوانیین است، تن و بدنش بلرزد که به زودی قوه قهریه به سراغ او خواهد آمد.

از ما گذشته است اما نباید اجازه داد که نسل جدید با قانون «تو بمیری و من بمیرم» بزرگ شود. البته فراموش نکنیم که ابتدا ما احتیاج به اصلاح سیستم آموزشی خود داریم. قطعا در این سیستم فشل نمی‌شود انتظار داشت، دانش آموزان شهروند خوب بودن را یاد بگیرند.

راه زیاد است اما نباید ناامید شد. بالاخره قانون و قانون‌مداری راه خود را پیدا خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو