بلندقدترین مردم جهان در حال آب رفتن هستند

منبع: روزیاتو

108

1400/7/5

10:01


بلندقدترین مردم جهان در حال آب رفتن هستند

بلندقدترین مردم جهان در حال آب رفتن هستند

هلند همواره به عنوان بلندقدترین ملت جهان شناخته شده است اما بر طبق گفته‌های پژوهشگران هلندی، قدشان در حال کوتاه شدن است. به گزارش CNN، اگرچه در صد سال اخیر قد مردم هلند افزایش داشته اما پژوهش اخیر نشان داد که مردان هلندی متولد ۲۰۰۱، به میزان ۱ سانتی متر از متولدان ۱۹۸۰ کوتاه‌تر هستند. برای زنان، این اختلاف بیشتر و به میزان ۱.۴ سانتی متر است.

این امکان وجود دارد که نسل ۱۹۸۰ بلندقدترین بوده باشد. قد مردان متولد ۱۹۸۰ به طور متوسط ۱۸۳.۹ سانتی متر بوده است؛ ۸.۳ سانتی متر بلندتر از متولدین ۱۹۳۰. زنان متولد ۱۹۸۰ نیز به طور متوسط ۱۷۰.۷ سانتی متر بودند در حالی که قد متولدین ۱۹۳۰، معادل ۱۶۵.۴ بوده است.

بلندقدترین مردم جهان

در این پژوهش، ۷۱۹ هزار هلندی بین سنین ۱۹ و ۶۰ مورد بررسی قرار گرفتند و قد متوسط در ۱۹ سالگی به عنوان نقطه‌ی مبنا مورد استفاده قرار گرفت. به گفته‌ی این پژوهشگران، دلیل کاهش قد تا حدودی مرتبط به افزایش مهاجرت از اقوام کوتاه‌تر است. با این وجود در افرادی که هر دوی والدین‌شان در هلند متولد شده‌اند نیز شاهد کاهش قد بوده‌ایم.

با این حال، هلندی‌ها در ۷۰ سال گذشته یک سر و گردن از بقیه‌ی دنیا بلندتر بوده‌اند. این پژوهشگران تاکید کرده‌اند که هلندی‌ها همچنان عنوان‌دار بلندقدترین مردم جهان هستند. و افراد متولد هزاره‌ی جدید هنوز این جایگاه را در اختیار دارند. بنا بر تخمین پژوهشگران، نسل دهه‌ی ۱۹۵۰ اولین نسلی بوده که این جایگاه را به خطر انداخته است.

بلندقدترین مردم جهان

سال‌هاست که محققان در تلاش برای دریافت دلیل قدِ بلند هلندی‌ها هستند. مطالعات به این اشاره دارند که دلیل این قضیه می‌تواند «انتخاب طبیعی» باشد و افراد بلندقدتر بچه‌های بیشتری داشته‌اند و ژن‌هایشان را به نسل بعدی انتقال داده‌اند.

پژوهش امسال اولین مورد از این دست نیست و پیش از این نیز برخی مطالعات افزایش تمرکز بر مصرف رژیم‌های غذایی گیاه‌محور و ثبات عوامل محیطی افزایش‌دهنده‌ی قد را دلیل این کاهش معرفی کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

مرتضی مهرزاد، بلندقدترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک

درگذشت قدبلندترین مرد امریکا در سن ۳۸ سالگی

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو