میلیون‌ها ستاره نورانی در یک قابِ هابل

منبع: برترین ها

72

1400/7/5

16:44


تلکسوپ فضایی هابل که در حال چرخش در مدار زمین است تصویری از عمق کهکشان راه شیری را مخابره کرده که میلیون‌ها ستاره نورانی را نشان می‌دهد.

یورو نیوز: تلکسوپ فضایی هابل که در حال چرخش در مدار زمین است تصویری از عمق کهکشان راه شیری را مخابره کرده که میلیون‌ها ستاره نورانی را نشان می‌دهد.

ناحیه‌ای که در نزدیکی مرکز کهکشان ما رصد شده، به اصطلاح «خوشه ستاره‌ای کروی» نامیده می‌شود و «ESO 520-21» اسم‌گذاری شده است. این خوشه مجموعه‌ای پرجمعیت از ستارگان را در پیش چشمان قرار می‌دهد.

خوشه کروی ثبت شده در صورت فلکی «مارافسای» یا «حوا» (Ophiuchus) قرار دارد. این یکی از ۴۸ صورت فلکی است که در نوشته‌های بطلمیوس، ستاره‌شناس شهیر قرن دو پس از میلاد، به چشم می‌خورد. تمامی این ۴۸ صورت فلکی در میان ۸۸ صور فلکی قرار دارند که امروزه به طور رسمی توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم به رسمیت شناخته شده‌اند.

ثبت تصویری از ستارگان در این ناحیه بسیار دشوار است چرا که گرد و غبار متراکم میان‌ستاره‌ای معمولا باعث کدر شدن دید می‌شود و نمی‌گذارد نور درخشان آن‌ها به راحتی به ما برسد. در واقع این گرد و غبارها بر طول موج‌های نوری تاثیر می‌گذارند و رنگ اجرام آسمانی را تغییر می‌دهند، امری که باعث می‌شود آن‌ها قرمزتر از آن چیزی که هستند به نظر برسند.

اخترشناسان این فرآیند را «قرمز شدن» می‌نامند که باعث می‌شود تماشای صحنه واقعی با چالش‌های تکنیکی مواجه باشد.

تصویر ثبت شده از صورت فلکی مارافسای آن را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری در فاصله حدود ۱۰۰ هزار سال نوری از ما (یا یک تریلیارد کیلومتری) نشان می‌دهد.

فضاپیمای ویجر۱ که حدود ۴۰ سال پیش به فضا پرتاب شد تقریبا ۴۰ هزار سال دیگر به نزدیکی این صورت فلکی می‌رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو