صفار: تئاتر خیابانی در زنده نگه‌ داشتن یاد دفاع مقدس پیشروتر از اجراهای صحنه‌ای است

74

1400/7/6

11:51


رئیس انجمن نمایش استان تهران گفت: اجراهای صحنه‌ای محدودترند و مخاطبان خاص‌تر آن‌ها را می‌بینند، در حالی‌ که تئاتر خیابانی وارد دل مردم می‌شود و می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را بهتر به مخاطبان مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان که دوران جنگ را ندید‌ه‌اند معرفی کند.

صفار: تئاتر خیابانی در زنده نگه‌ داشتن یاد دفاع مقدس پیشروتر از اجراهای صحنه‌ای است

گروه تئاتر هنرآنلاین: حمیدرضا صفار، رئیس انجمن نمایش استان تهران درباره برگزاری همایش تئاتر خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس در این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در استان تهران دو برنامه مختلف با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ یک برنامه با ۱۸ اجرا در سطح شهرستان‌های استان تهران اعم از شهرری، ورامین، قرچک، بهارستان، شهرقدس و اسلامشهر از روزهای دوم تا ششم مهرماه و از ساعت ۱۷  برگزار می‌شود که این اجراها با حمایت کانون تخصصی تئاتر خیابانی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و موزه دفاع مقدس صورت می‌گیرند.

وی ادامه داد: برنامه دیگر ما در خود شهر تهران و با حمایت کانون تخصصی تئاتر خیابانی و شهرداری منطقه ۱۱ در محوطه تئاتر شهر و میدان منیریه برگزار می‌شود. زمان اجرای این نمایش‌ها نیز ساعت ۱۷ است.

رئیس انجمن نمایش استان تهران با بیان این‌که تئاتر خیابانی در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس پیشروتر از اجراهای صحنه‌ای است، درخصوص ظرفیت‌های این نوع تئاتر اظهار داشت: اجراهای صحنه‌ای محدودتر هستند و مخاطبان خاص‌تری آن‌ها را می‌بیند، در حالی‌که تئاتر خیابانی وارد دل مردم می‌شود و می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را بهتر به مخاطبان مختلف و مخصوصاً مخاطبان نسل نوجوان و جوان که دوران جنگ را ندید‌ه‌اند معرفی کند. در واقع تئاتر خیابانی بهتر می‌تواند آن فرهنگ‌سازی که ما مدنظر داریم را به مخاطب القا کند.

صفار گفت: تئاتر صحنه‌ای طیف خاصی از مخاطبان را به خودش جذب می‌کند و شاید قشر عظیمی از مردم برای دیدن تئاتر به سالن‌ها نروند. البته این اتفاق خوب نیست ولی متأسفانه واقعیت همین است. من سال‌ها پیش دبیر یک جشنواره‌ای در حوزه مواد مخدر بودم. ما در محلاتی مانند شوش، میدان راه‌آهن و پارک‌هایی که مصرف‌کنندگان مواد مخدر در آن حضور داشتند و آسیب‌های بیشتری وجود داشت، تئاترها را اجرا می‌کردیم و آن‌ها می‌آمدند نمایش‌ها را می‌دیدند. شاید آن تماشاگران هیچ‌وقت وارد سالن تئاتر نشوند ولی وقتی ما تئاتر را به آن محیط بردیم، آن‌ها می‌آمدند نمایش را می‌دیدند و برخی از آن‌ها حتی تحت تأثیر قرار گرفته بودند. تئاتر خیابانی در دهه ۷۰ شروع خوبی داشت ولی به نظرم باید تلاش کنیم سطح تفکری، اجرایی و متن‌های آن را کمی بالا ببریم.

او با تأکید بر این‌که اگر در تئاتر خیابانی ارتقاء سطح صورت بگیرد، بهترین مدل برای فرهنگ‌سازی جامعه است، ادامه داد: تئاترهای خیابانی اول از همه باید داستان جذابی داشته باشند. شیوه اجرایی تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای متفاوت است و شاید هنرمندان خودش را بطلبد. هنرمندانی که با این عرصه آشنا هستند و می‌دانند که چه مدلی باید اجرا کنند بهتر به کار تئاترهای خیابانی می‌آیند. در خیابان شلوغی و سر و صدا وجود دارد و شاید هر کسی نتواند در این محیط بازی کند. داستان نمایش‌ها باید جذاب باشد تا مخاطب‌ها جذب آن‌ اجراها شوند، در غیر این صورت آن فرهنگ‌سازی که مدنظر ما هست هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد. امیدوارم هنرمندان از لحاظ بنیه علمی و عملی تقویت شوند تا بتوانند آثار فاخرتری را به مخاطب ارائه بدهند. ما اگر تئاتر خیابانی‌مان را تقویت کنیم، قطعاً تئاتر صحنه‌ای نیز تقویت می‌شود و مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند..

حمیدرضا صفار در پایان خاطرنشان کرد: ما هنرمندان بسیار زیادی داریم که در عرصه تئاتر دفاع مقدس سال‌ها فعالیت کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در همین جشنواره نیز حضور دارند. آن‌ها قطعاً با یک عشق خاصی دارند فعالیت می‌کنند و ما وظیفه داریم که از آن‌ها حمایت کنیم. لزوماً قرار نیست از آن‌ها حمایت مالی کنیم، بلکه گاهی می‌توانیم حمایت معنوی کنیم. مثلاً اگر یک مدیر مربوطه بیاید اجرای آن‌ها را از نزدیک ببیند خودش یک نوع حمایت است. امیدواریم تداوم اجراهای خیابانی را داشته باشیم.

40 تئاتر خیابانی در قالب 120 اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از 31 شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو