علی اکبر زینالو، فوق تخصص قلب کودکان با اشاره به بیماری‌های قلبی در کودکان اظهار کرد: اطفال با مشکلات قلبی ممکن است از ابتدای تولد دارای علامت باشند و یا مواردی هم هستند که در بدو تولد هیچ علامتی ندارند لذا با افزایش سن و بزرگتر شدن جثه کودک، علائم خود را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه گاهی در ظاهر کودک هیچ علامت بالینی مشخصی وجود ندارد، افزود: با مراجعه به پزشک در معاینه متوجه علامت یا نشانه‌ای مربوط به مشکل قلبی در کودکان می‌شویم. تمام موارد نیاز به بررسی بیشتر توسط فوق تخصص قلب اطفال دارد.

این فوق تخصص قلب کودکان ادامه داد: علائم بیماری‌های قلبی ممکن است در سنین مختلف متفاوت باشد، انواع بیماری‌های قلبی نیز در سنین مختلف می‌تواند علامت خاص خود را داشته باشد.

زینالو با اشاره به علائم احتمالی بیماری‌های قلبی در نوزادان بیان کرد: تنگی نفس در زمان تغذیه، عدم وزن گیری، عرق کردن در زمان تغذیه، عفونت‌های مکرر ریوی، کبودی چهره در هنگام گریه کردن و بزرگی کبد از علائم احتمالی بیماری‌های قلبی در نوزادان محسوب می‌شود.

این فوق تخصص قلب کودکان گفت: ناتوانایی در همراهی و فعالیت حرکتی با کودکان دیگر، تنگی نفس زودتر از موعد نسبت به کودکان دیگر، درد قفسه سینه در زمان فعالیت و عرق کردن زودتر از موعد نسبت به کودکان دیگر از علائم احتمالی مشکلات قلبی در کودکان نوپاست.

مشکلات قلبی کودکان

او افزود: شایع‌ترین علت درد سینه در اطفال درد‌های اسکلتی عضلانی است، ولی با این وجود حتما باید مشکلات قلبی بررسی شود.

زینالو یادآوری کرد: درد قفسه‌سینه در تمام سنین می‌تواند از علائم مشکلات قلبی باشد، ولی در سن کودکی درد قفسه سینه اغلب علل قلبی نیست.

این فوق تخصص قلب کودکان تصریح کرد: ممکن است کودک در زمان بازی دچار برخورد و ضربه به قفسه سینه شده باشد و بعد از بازی متوجه درد در این ناحیه شود. گاهی به دنبال سرماخوردگی‌ها محل اتصال غضروف و استخوان دنده دچار التهاب و درد می‌شود که با درد قفسه سینه خود را نشان می‌دهد.