در این بیانیه آمده است: مرجعیت عالی دینی به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات آینده دعوت می کند. این انتخابات هر چند خالی از بعضی نواقص نیست اما سالم ترین راه برای عبور کشور به سوی آینده بهتر از گذشته است. با این انتخابات از خطر افتادن در آشوب و بن بست سیاسی جلوگیری می شود.

بیانیه مرجع عالی شیعیان عراق تصریح می کند: رای دهندگان گرامی باید از تجارب گذشته درس و عبرت بگیرند و این فرصت مهم را برای ایجاد تغییر واقعی در مدیریت کشور و دور کردن دست های فاسد و نالایق از مفاصل اصلی، غنیمت بدانند. این امر زمانی ممکن است که رای دهندگان دوش به دوش هم، آگاهانه و فعال در انتخابات شرکت و بهترین انتخاب را انجام دهند. خلاف چنین وضعیتی باعث تکرار ناکامی های پارلمان های پیشین و دولت های برآمده از آن خواهد شد.

مرجعیت عالی شیعیان عراق تاکید می کند که همان طور که پیش از انتخابات های گذشته نیز اعلام کرده از هیچ نامزد یا فهرست انتخاباتی مطلقا حمایت نمی کند و این امر را به تشخیص رای دهندگان واگذار می کند اما تاکید می کند که در سوابق نامزدهای دوایر انتخاباتی دقت کنند و غیر از افراد صالح و نیکو که مشتاق حاکمیت عراق، امنیت و شکوفایی آن هستند را برنگزینند؛ افرادی که به ارزش های اصیل و منافع عالی عراق ایمان دارند.

بیانیه دفتر آیت الله سیستانی همچنین تاکید می کند که مسئولان انتخابات در راستای برگزاری آن در فضایی مطمئن و دور از تاثیرات جانبی پول، سلاح غیرقانونی و دخالت های خارجی اقدام کنند و ناظر بر شفافیت آن و حافظ آرای رای دهندگان باشند زیرا امانتی بر گردن آنهاست. 

 انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است روز دهم اکتبر آتی برابر با ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برای انتخاب ۳۲۰ نماینده پارلمان برگزار شود.