وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت کنندگان در بیانیه ای درباره افغانستان بر اهمیت کاهش بحران انسانی تاکید کردند و از طالبان خواستند با تروریسم مقابله کند.

شرکت کنندگان همچنین از طالبان خواستند اجازه عبور امن برای شهروندان خارجی و افغانستانی هایی را که مایل به خروج از افغانستان هستند فراهم کند و یک دولت فراگیر که به حقوق اولیه احترام می گذارد، تشکیل دهد.
این کشورها همچنین بر اهمیت ادامه حمایت از افغان ها و هماهنگی تلاش ها برای ارائه کمک های بشردوستانه و تأمین امنیت غذایی تاکید کردند.
نمایندگان آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی علاوه براین بر اهمیت بستر دیپلماسی منطقه ای تاکید کردند و از کاربرد آن در تسهیل گفتگوهای مهم در سال جاری در مورد هماهنگی در مورد افغانستان، همه گیری کرونا، ارتباط اقتصادی و بحران آب و هوا یاد کردند.
وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست مجازی با وزیران خارجه  قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان درباره وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.
 سخنان بلینکن در حالی است که وزارت امنیت داخلی آمریکا روز چهارشنبه به صورت ناگهانی مجوز ورود هواپیمای مسافربری حامل بیش از ۱۰۰ شهروند این کشور و دارندگان کارت سبز و ۵۹ کودک برجای مانده در کابل را به حریم هوایی آمریکا، لغو کرده است.
به گزارش رویترز، گروه کنشگر غیرانتفاعی پروچکت دینامو اعلام کرد که این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه کابل، وادار به فرود در ابوظبی شده و توقف این هواپیما تا بامداد امروز ادامه داشته است.
تاکنون دولت آمریکا و نهادهای مسئول این کشور از ارائه هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده اند.
جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای پایان طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.
آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد ، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  نوزاد بودند.
بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با گزینه های خروج نیروها یا افزایش درگیری نظامی روبرو بود.
وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ نظامی معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.