‌بازگشت دوباره امام‌ صادقی‌ها کلید خورد

منبع: برترین ها

63

1400/7/8

07:26


معمولا روی‌کارآمدن اصولگرا‌ها همواره با بازگشت امام‌صادقی‌ها همراه بوده است. دانشگاهی که یکی از اهدافش همواره تربیت مدیران نسل بعدی جمهوری اسلامی بوده است.

شرق: معمولا روی‌کارآمدن اصولگرا‌ها همواره با بازگشت امام‌صادقی‌ها همراه بوده است. دانشگاهی که یکی از اهدافش همواره تربیت مدیران نسل بعدی جمهوری اسلامی بوده است.

اگرچه خروجی‌های این دانشگاه تنها محدود به اصولگرایان نبوده اما به‌مرور، در سال‌های بعد و با سخت‌گیری‌هایی که در گزینش دانشجو داشت، بیشتر فارغ‌التحصیلانش به طیف جریان اصولگرایی تعلق داشته‌اند. برآمدن دولت اصلاحات در مسیر انتصاب امام‌صادقی‌ها شکستی انداخت و اگرچه چهره‌هایی مانند کواکبیان، رمضان‌زاده و... هم دانش‌آموخته‌ آن دانشگاه بودند اما هم تعدادشان به نسبت کل فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر در دستگاه دولت کم بود هم دیگر حامل و حاوی آن نگاه مدیریتی تربیتی دانشگاه امام‌صادقی که قرار بود دانش‌آموختگانش را در مدیریت کشور به کار بگیرند، نبود.

‌بازگشت امام‌صادقی‌ها

گفته شده که عمده فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دوران اصلاحات جذب صداوسیما شدند که پیمان جبلی، رئیس فعلی این سازمان هم یکی از آنهاست. امام‌صادقی‌ها در صداوسیما وارد شاهرگ اصلی و حیاتی این سازمان یعنی بخش‌های خبری سیما شدند تا جایی که گفته شد در مدیریت دانشکده خبر سیما و اتاق‌های خبر به فراوانی می‌توان امام‌صادقی یافت.

«فریدالدین حدادعادل»، فرزند حدادعادل هم از این دانشگاه برآمده است. عضو شورای اندیشه‌ورزی شبکه سوم صداوسیماست. همان شبکه‌ای که مدیریتش را علی فروغی پسرخاله‌اش برعهده دارد. حسین کرمی (قائم‌مقام پیشین معاونت صدا‌و‌سیما)، جهانگیر بیابانی (رئیس سابق شبکه آموزش سیما)، علی جعفری و... هم همگی دانش‌آموخته این دانشگاه هستند.

همچنین رضا معین‌آبادی، سیداحمد سادات، ناجی چنانی، خسرو فریادرس، حسین رضی و... از مدیران و مجریان سابق و فعلی شبکه برون‌مرزی العالم همگی امام‌صادقی‌های صداوسیمایی بودند. با روی‌کار‌آمدن دولت نهم، بعضا به دولت کوچ کردند. اتفاقی که حالا بعد از دولت رئیسی هم رخ داده است.

دو نفر از وزرایش و برخی مدیرانش از میان امام‌صادقی‌ها انتخاب شدند حالا حکم رئیس صداوسیما هم برای یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام ‌صادق زده شد؛ پیمان جبلی، فردی که البته از داخل سازمان صداوسیما انتخاب شده است. رئیسی دو نفر از اعضای جوان و مهم تیم اقتصادی دولتش را از میان فارغ‌التحصیلان جوان این دانشگاه انتخاب کرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و حجت عبدالملکی، وزیر کار دولت.

هر دو وزیر تحصیل‌کرده رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام‌ صادق. علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه هم از تیم سعید جلیلی، دانش‌آموخته امام‌ صادق است. باقری‌کنی برادرزاده محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس پیشین دانشگاه امام ‌صادق و فرزند محمدباقر باقری‌کنی است که او هم مدتی بعد از فوت برادرش سرپرستی دانشگاه را بر‌عهده داشت.

خرمشاد، معاون سابق وزیر علوم و معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه که اکنون معاون سیاسی وزارت کشور رئیسی شده هم یک امام‌صادقی است. غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسی، جزء استادان حقوق دانشگاه امام ‌صادق است.

سیدمحمد حسینی هم که رشته معارف اسلامی و حقوق سیاسی را تا مقطع کارشناسی ارشد به‌ صورت پیوسته در این دانشگاه گذرانده، به معاونت امور مجلس ابراهیم رئیسی منصوب شده. میثم لطیفی، معاون رئیسی و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم دانش‌آموخته امام ‌صادق است، هم سابقه ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه امام ‌صادق را دارد.

جلیل محبی که پیش‌تر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود و هم‌اکنون سرپرست معاونت و هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرائی است، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام‌ صادق است. سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، حسام‌الدین آشنا، علی صالح‌آبادی، عبدالله رمضان‌زاده و مصطفی کواکبیان هم از دانش‌آموختگان دانشگاه امام‌ صادق بودند. «وحید جلیلی» برادر سعید جلیلی مثل برادر امام‌صادقی است.

بیشترین امام‌صادقی‌ها تا این لحظه در دولت احمدی‌نژاد منصوب شده‌اند. علی صالح‌آبادی، رئیس سابق سازمان بورس اوراق بهادار؛ «محمدهادی زاهدی‌وفا»؛ شخصی که حضورش در بین تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 در دوره احمدی‌نژاد برای بسیاری سؤال‌برانگیز بود، محمد موسوی مدیر کل سابق دفتر امور صادرات و روابط بین‌الملل وزارت صنایع و معادن، داود منظور معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو. ابوالحسن خلج منفرد رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه، علیرضا اسماعیلی‌کلیشمی رایزن سابق فرهنگی ایران در ایتالیا، سیدمحمد طباطبایی رایزن سابق فرهنگی ایران در فرانسه و... .

محمدرضا مجیدی معاون سابق وزیر کشور و نماینده ایران در یونسکو، محمدرضا دهشیری معاون سابق مقر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو- پاریس و استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه وزارت امور خارجه، لکی‌زاده سفیر سابق ایران در لهستان و معاون اداره مجمع شیمیایی و خلع سلاح وزارت خارجه و رکن‌آبادی مدیر کل اسبق اداره خاورمیانه و کاردار سابق ایران در دمشق، محمد الله‌یاری، مدیر کل اسبق کتاب وزارت ارشاد، «محمدهادی همایون» رئیس اسبق پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات، معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد، «حسین عرب‌اسدی» مدیر کل سابق ارشاد استان تهران، «محمدجواد آقاجری» معاون سابق فرهنگی وزارت ارشاد و محمدمهدی انصاری، معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت ارشاد و رئیس مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها است.

کاظم جلالی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده سابق مجلس و استاد رشته اقتصاد دانشگاه امام‌ صادق و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و ناصر باهنر فرزند شهید باهنر و برادر نایب‌رئیس پیشین مجلس هم از دیگر چهره‌های متصل به این دانشگاه هستند.

شناخته‌شده‌ترین امام‌صادقی تا این لحظه «سعید جلیلی»، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و دو دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با کرسی استادی در این دانشگاه است. فردی که فعلا به فعالیت در حوزه دولت در سایه مشغول است و تا این لحظه هم هیچ سمتی نگرفته یا نخواسته یا به او پیشنهاد نشده است!

پایان‌نامه او معروف‌ترین پایان‌نامه دانشگاه امام ‌صادق است، تحت عنوان «سیاست خارجی پیامبر (ص)» علم‌الهدی هم زمانی معاون آموزشی دانشگاه امام ‌صادق بود اما از زمانی که امام جمعه مشهد شد این سمت را از دست داد. امام‌ صادق یکی از جناحی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که سال‌هاست مشغول جذب و پرورش طیفی از مدیران منتسب به جریان اصولگرایی است.

گفته می‌شود که در سال 1384 آیت‌الله مهدوی‌کنی و جامعه روحانیت به هاشمی‌رفسنجانی تمایل داشتند و در نتیجه اکثریت استادان و دانش‌آموختگان قدیمی‌تر دانشگاه با هاشمی همراه بودند اما بیشتر جوان‌ترها در پی احمدی‌نژاد بودند. در سال‌های بعد هم گفته شد که این دانشگاه حامی سعید جلیلی بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو