آقای «جبلی»، دست‌های پشت‌پرده را قطع کن

آقای «جبلی»، دست‌های پشت‌پرده را قطع کن


منبع: برترین ها

62

1400/7/8

07:40


با پایان یافتن دوره مسئولیت علی عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب کرد.

برترین‌ها: با پایان یافتن دوره مسئولیت علی عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب کرد.

رئیس جدید رسانه ملی کیست؟

پیمان جبلی متولد ۱۳۴۵ در تهران، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که در روز ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ به حکم علی عسکری ریاست وقت سازمان صداوسیما، معاون برون مرزی این نهاد شد. وی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ سفیر ایران در کشور تونس بوده است.

آقای «جبلی»، دست‌های پشت پرده را قطع کن

جبلی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و در معاونت سیاسی، مسئولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته است. او در سال ۱۳۷۲ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق می‌شود و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق دریافت می‌کند.

جبلی قبل از پست معاونت برون مرزی صداوسیما، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه ۲ سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت و معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی بود.

همان طور که از سرافراز به عنوان پدر «پرس‌تی‌وی» یاد می‌شود، می‌توان از جبلی نیز به عنوان یکی از عاملان رشد و ترقی «العالم» یاد کرد. جبلی همچنین بر سر انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای از سوی «پرس‌تی‌وی» با دولت قبل درگیر شده بود و همچنین در جریان بازداشت «مرضیه هاشمی» چهره رسانه‌ای این شبکه، کمپینی را برای آزادی او راه‌اندازی کرده بود.

آقای «جبلی»، دست‌های پشت پرده را قطع کن

روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: این انتصاب در حالی صورت گرفته است که مشکل امروز سازمان صدا وسیما یا «رسانه ملی» ابتلاء به روزمرگی وسطحی نگری به وقایع وپدیده هاست. اخبار محوری آن هم به نفع جناحی خاص و همچنین نپرداختن به مشکلات اصلی جامعه، رسانه ملی را از رسالت بزرگی که برعهده دارد غافل کرده است. بدون شک «رسانه ملی» که معماربزرگ انقلاب، امام خمینی (ره) آن را «دانشگاه انسان ساز» نامیده رسالت بزرگی برعهده دارد و آن اخلاق مداری، ارزش مداری. آموزش محوری و فرهنگ‌سازی است. با این همه باید دید رئیس جدید سازمان صدا و سیما باید چه اقداماتی انجام دهد تا بتواند رسانه ملی را به ریل اصلی خود بازگردانده و اقبال عمومی را به سمت آن جذب کند؟

حسن معظمی، کارشناس رسانه در این خصوص به ما گفت: «آقای جبلی در وهله اول باید خودش را به عنوان رئیس در این سازمان تصویب کند. متاسفانه آقای عسگری در زمان ریاستشان در سازمان صدا و سیما اذهان عمومی را به این باور رساندند که ایشان صرفا و اسماً رئیس بودند و رسما کسان دیگری در خارج از سازمان صدا و سیما این سازمان عریض و طویل را سیاست‌گذاری می‌کردند! به این معنی که یک جریان فکری بیرون از سازمان برنامه ریزی می‌کرد و سیاست‌های خودش را به این سازمان دیکته می‌کرد و همه آن سیاست‌ها هم مو به مو در این سازمان اجرا می‌شد. در چنین شرایطی کادر صدا و سیما به ویژه ریاست آن عملا نقشی نداشتند و صرفا مجری دستورات بودند.»

روزنامه فراز درباره این انتصاب نوشت: آن چه از مرور روسای سازمان دستگیرمان می‌شود این است که کرسیِ نشینان صدا و سیما در هر دوره، تلویزیون ملی را بی اعتبار تر، محدود تر، جهت گیرتر، غیرمردمی‌تر و رادیکال‌تر کردند. حال جبلی حسن ختام روسای سازمان تا این لحظه است. رئیسی که از سابقه کاری و خط و مشی او می‌توان حدس زد که ده سال آینده صدا و سیما قرار است به کجا ختم شود.

آقای «جبلی»، دست‌های پشت پرده را قطع کن

رسانه ملی به ابزار تسویه حساب سیاسی یک جریان خاص تبدیل شده است

موضوع دیگری که در خصوص رسانه ملی همیشه مطرح است این است که این رسانه با جهت گیری‌های خاص سیاسی تبدیل به تریبونی برای اخبار مربوط به برخی افراد شده است و به همین دلیل هم توجه اذهان عمومی را از دست داده است. علی صوفی کارشناس سیاسی در خصوص اینکه رئیس جدید سازمان صدا و سیما باید چه اقداماتی انجام بدهد که در چنین شرایطی اقبال عمومی را به سمت رسانه ملی باز گرداند به ما گفت: «رسانه ملی باید توجه ویژه‌ای به فضای مجازی داشته باشد، کاری که شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور می‌کنند و به هر شکل ممکن از همه فرصت‌های خود برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. موضوع این است که مخاطب رسانه را باور کند و کار اصلی که رئیس جدید صدا و سیما باید انجام بدهد همین است یعنی باید در انتشار اخبار آن چنان صادقانه عمل کند که مخاطب آن را باور کند تنها به این منوال است که اقبال عمومی به سمت رسانه ملی جذب خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «زمانی که آقای ضرغامی رئیس صدا و سیما بود بخش فرهنگی این رسانه خیلی فعال بود و سریال‌های بسیار خوبی در آن زمان ساخته می‌شد مردم از این سریال‌ها استقبال می‌کردند، اما در حال حاضر چند سالی است که می‌بینیم آنقدر سخت گیری‌ها در خصوص تولید محتوا صورت می‌گیرد که حتی هنرمندان خوب کشورمان به سمت ساخت محتوا برای رسانه ملی نمی‌روند.»

آقای «جبلی»، دست‌های پشت پرده را قطع کن

این کارشناس سیاسی افزود: «بعد از سال ۸۸ شاهد بودیم برخی از هنرمندان خوب کشورمان به دلیل مسائل سیاسی و جناحی از رسانه ملی کنار گذاشته شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به استاد شجریان اشاره کرد. رسانه ملی در حال حاضر به ابزار تسویه حساب سیاسی یک جریان خاص تبدیل شده است. این در حالی است که این رسانه باید متعلق به همه باشد. هدف رسانه ملی باید روشنگری کند. مهمترین هدفی که از خلقت بشر وجود دارد آگاهی و آگاهی بخشی است بنابراین رسانه ملی باید اجازه بدهد که افکار و اندیشه‌های مختلف در آن حضور و تعامل داشته باشند. رسانه ملی باید ناشر افکار و اندیشه‌های جامعه باشد، جامعه متکثر است پس رسانه هم باید متکثر باشد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو