حقوق و مزایای بازنشستگی روسای جمهور جهان

منبع: برترین ها

80

1400/7/8

08:13


در کشورهای مختلف صدراعظم ها، نخست وزیرها و روسای جمهور از مزایایی همچون حقوق ثابت، دفتر، خودرو به همراه راننده و... برخوردارند

خراسان: روز گذشته صحبت های علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس که مدعی شده است روحانی رئیس جمهور سابق بالاترین حقوق بازنشستگی را در تاریخ کشور می‌گیرد، بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

پیش از این هم حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از حقوق ۳۵۰ میلیون تومانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین خبر داده بود که با واکنش مسئول دفتر رئیس‌ دولت دوازدهم همراه شد و آن را تکذیب کرد. در اطلاعیه این دفتر آمده بود که عدد ۳۵۰ میلیون تومان حقوق ماهانه که نماینده مدنظر ادعا کرده، چنان بزرگ و اغراق‌آمیز است که بعید است کسی در کذب بودن آن تردید کند.

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است که عدد 353 میلیون تومانی که در یک مکاتبه اداری مورد توجه قرار گرفته پاداش بازنشستگی رئیس جمهور نیست بلکه مابه التفاوت حق بیمه ای است که ایشان می بایست برای تغییر صندوق بازنشستگی خود به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می کرد. با این حال از آن جایی که مرکل هم بعد از 16 سال صدراعظمی، قرار است تا چند ماه دیگر بازنشسته شود، نگاهی انداخته ایم به حقوق و مزایایی که این صدر اعظم و برخی از روسای جمهور جهان بعد از پایان دوران مسئولیت شان می گیرند.

صدراعظمی که نگران بازنشستگی نیست

حقوق سالانه 180 هزار دلاری، دفتر، خودرو، مشاور و ...

مرکل که همین دو ماه پیش 76 ساله شد، قرار است به زودی بازنشسته شود و بعد از 16 سال صدر اعظمی به دنبال کار دیگری باشد. طبق گزارش همشهری، او به‌عنوان صدراعظم، ماهانه 25هزار یورو حقوق می‌گیرد.

غیراز این، او ماهانه 10هزار یورو هم بابت نمایندگی مجلس دریافت می‌کند. با این حال بعد از این که احزاب به نتیجه برسند و دولت جدید تشکیل شود، مرکل عملا از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد اما او لازم نیست نگران درآمدش در زمان کناره گیری از قدرت باشد. طبق گزارش ها او بعد از کناره گیری تا سه ‌ماه حقوق فعلی‌اش را دریافت خواهد کرد.

حقوق و مزایای بازنشستگی روسای جمهور جهان

طبق قانون تا 21‌ماه بعد هم، نصف حقوق فعلی به مرکل پرداخت خواهد شد و بعد از آن او می‌تواند روی یک حقوق 15هزار دلاری حساب کند. در کنار این حقوق، دولت تا آخر عمر مرکل برای او محافظ شخصی و خودرو به همراه راننده را تامین می کند. مجلس آلمان هم یک دفتر کار در برلین در اختیار او قرار خواهد داد. همچنین حقوق یک مدیر دفتر، یک منشی و دو مشاور او را هم پرداخت خواهد کرد. البته این مزایا ربطی به درآمد شخصی مرکل ندارد و او می تواند مانند صدراعظم های پیش از خود به عنوان مشاور غول های تجاری مشغول شود و از سخنرانی ها و فروش کتاب خاطراتش هم سود ببرد.

رئیس جمهور آمریکا بعد از پایان دوره

حقوق سالانه 219 هزار دلاری ، هزینه دفتر و کارکنان و ...

روسای جمهور آمریکا اگر دو دوره رئیس جمهور شوند، طبق قانون دیگر حق رئیس جمهور شدن ندارند و به همین دلیل بعد از اتمام دور دوم ریاستشان دیگر به قدرت باز نمی گردند. این افراد یا خود را بازنشسته می کنند یا به عنوان مشاور وارد قوای دیگر و در واقع سایر ارکان قدرت می شوند یا به تدریس دانشگاهی رو می‌آورند. درباره ترامپ با توجه به این که فقط یک دوره رئیس جمهور بوده و می تواند یک دوره دیگرهم رئیس جمهور شود، هنوز رقابت به پایان نرسیده و در حال انجام فعالیت هایی برای جمع کردن رای مردم است.

با این حال روسای جمهور آمریکا در طول دوران ریاست جمهوری، سالانه 450 هزار دلار حقوق و پاداش می گیرند که می شود حدودا ماهی 37 هزار و 500 دلار. با این حال روسای جمهور آمریکا در پایان دوره ریاست جمهوری شان همچنان از دولت حقوق و مزایای مادام العمر دریافت می کنند.

به گزارش العالم، این حقوق و مزایا شامل حقوق سالانه 200 هزار دلاری به همراه 96 هزار دلار برای هزینه های دفتر و کارکنان دفتر و همچنین درمان در بیمارستان نظامی و بیمه درمانی مادام العمر به همراه حفاظت فیزیکی توسط سرویس مخفی است. البته در ایالات متحده آمریکا رؤسای جمهور بازنشسته در نیم قرن اخیر، اقدام به تأسیس بنیادی با نام خود کرده و درآمدهای شخصی خودشان را هم داشته اند.

رئیس جمهور فرانسه بعد از پایان دوره

حقوق سالانه 160 هزار دلار، آپارتمان ، اتومبیل ، دستیار و ...

روسای جمهور فرانسه هم طبق قانون بعد از پایان دوره ریاست جمهوری حقوق مادام العمر دریافت می کنند اما بد نیست پیش از دانستن بیشتر درباره حقوق و مزایای دوران پسا ریاست جمهوری در فرانسه، از حقوق دریافتی رئیس جمهور در دوران ریاستش آگاه شوید. در فرانسه رئیس جمهور سالانه 210 هزار دلار حقوق می گیرد اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس قانون سال ۱۹۵۵ روسای جمهور فرانسه پس از پایان کارشان در الیزه ماهانه شش هزار یورو بدون مالیات دریافت می‌کنند.

جدای از این حقوق، به آن ها یک کرسی در شورای قانون اساسی داده می شود که حقوقش هفت هزار و 500 یوروست که در مجموع می شود 13 هزار و 500 یورو. با این حال به جز این مبالغ، یک آپارتمان مبله ، اتومبیل با دو راننده ، هفت دستیار ، دو کارمند داخلی و سفر رایگان با قطار وهواپیما هم دریافت می کنند.

درآمد روسای جمهور فعلی برخی از کشورها

احتمالا متوجه شده اید که در کشورهای مختلف برای روسای جمهوری که کارشان در دولت به پایان می رسد، حقوق مادام العمر به همراه مزایایی دیده می شود که به نوعی حقوق بازنشستگی آن ها به شمار می رود. با این حال بد نیست مروری داشته باشیم بر حقوق روسای جمهور کشورهای مختلف که می تواند برای شما هم غافل گیر کننده باشد.

شی جین پینگ - چین: شی جین پینگ از سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور چین شده و سالانه ۲۲ هزار دلار دریافت می کند که در مقایسه با حقو‌ق‌های معمول بسیار نازل به نظر می‌رسد.

ولادیمیر پوتین - روسیه: درباره سرمایه و ثروت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سال‌هاست گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد اما حقوق سالانه مرد قدرتمند روسیه ۱۱۲ هزار دلار در سال اعلام شده است.

بوریس جانسون - انگلیس: بوریس جانسون از روز ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان نخست وزیر بریتانیا انتخاب شده است. حقوق سالانه او ۱۹۰ هزار دلار است که باعث اعتراض او هم شده است.

لی هسین لونگ - سنگاپور: نخست وزیر سنگاپور سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار حقوق می گیرد.

ژائیر بولسونارو - برزیل: حقوق رئیس جمهور برزیل ۱۲۰ هزار دلار در سال است.

نارندرا مودی - هند: نخست وزیر هند سالانه 33 هزار دلار حقوق می گیرد که کمی بالاتر از یک شهروند معمولی در هند است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو