مصرف بی رویه برخی آنتی بیوتیک ها افراد را در معرض ناشنوایی قرار می‌دهد

102

1400/7/8

14:36


مصرف بی رویه برخی آنتی بیوتیک ها افراد را در معرض ناشنوایی قرار می‌دهد

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بی رویه برخی آنتی بیوتیک ها مانند گروه مایسین‌ها می توانند روی شنوایی افراد تاثیر منفی بگذارند و آنها در معرض ناشنوایی قرار می‌گیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهرماه روز جهانی ناشنوایان و زبان اشاره نامگذاری شده که فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی مطلوب در این زمینه است.


دکتر پدرام برقعی متخصص گوش، گلو و بینی روز پنجشنبه به همین مناسبت در گفت و گو با خبرنگار مااظهارداشت: برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی، فلزات سنگین می توانند فرد را دچار مشکلات شنوایی کنند.


وی از مردم تقاضا کرد که به هیچ وجه خودسرانه و بی رویه، دارو مصرف نکنند که این کار می تواند مشکلات جدی برای آنان به وجود آورد.
متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: بین یک تا ۳ در هزار نوزاد زنده متولد شده مبتلا به ناشنوای هستند و تعداد کم شنوایان بیش از این تعداد بیشتر است.
برقعی با یادآوری اینکه علل ناشنوایی در سنین مختلف، متفاوت است، اظهار داشت: با بالا رفتن سن به تدریج درصد ناشنوایی افزایش پیدا می کند.


وی با بیان اینکه کم شنوایی به ۲ نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انتقالی و حسی‌عصبی است، افزود: وجود هر عاملی که راه انتقال صدا از گوش خارجی به گوش داخلی را سد یا جلوگیری از تقویت صدا در گوش میانی کند، سبب کم شنوایی از نوع انتقالی می شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مثال هایی از علل کم شنوایی انتقالی شامل بسته شدن مجرای گوش خارجی با جرم، التهاب و عفونت های مجرای خارجی، پارگی پرده، آسیب دیدن و یا چسبندگی استخوانچه‌های شنوایی در گوش میانی است.


برقعی همچنین گفت: در نوع کم شنوایی حسی‌عصبی یا گیرنده های شنوایی در حلزون گوش داخلی آسیب می بیند یا مسیر عصبی شنوایی از حلزون به مراکز مغزی مشکل پیدا می کند و فرد دچار کم شنوایی می شود.


وی با بیان اینکه علل مختلفی می تواند سبب ایجاد کم شنوایی حسی‌عصبی شود، یادآور شد که از مهم ترین آنان عوارض دارویی است.
متخصص گوش، گلو و بینی تصریح کرد: سروصداهای بلند محیطی از علل دیگر این نوع کم شنوایی است و این کار به علت ایجاد رادیکال های آزاد در گوش داخلی، می تواند به شنوایی افراد آسیب بزند.


وی خاطرنشان کرد: اگر شدت و مدت این سروصدا زیاد باشد، آسیب به گوش می تواند برگشت ناپذیر باشد و به عبارتی می تواند برای شنوایی به شدت مخرب باشد.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی بیماری های گوش داخلی هم از علت های دیگر کم شنوایی است و براثر آن، افراد دچار سرگیجه، کم شنوایی و وزوز گوش می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو