مرور کارنامه پیمان جبلی؛ ششمین رئیس سازمان صدا و سیما | مردی از جنس رسانه و خبر

91

1400/7/8

14:37


دکتر پیمان جبلی که روز گذشته با حکم رهبر معظم انقلاب رئیس سازمان صدا و سیما و جانشین عبدالعلی علی‌عسگری شد، تقریبا تمام دوران فعالیت حرفه‌ای خود را در رده‌های مختلف همین سازمان گذرانده و به بیان دیگر خاک بلندی‌های جام‌جم را خورده است.

مرور کارنامه پیمان جبلی؛ ششمین رئیس سازمان صدا و سیما | مردی از جنس رسانه و خبر

گروه سینمایی هنرآنلاین: علی‌عسگری که با ناتمام ماندن دوره ریاست محمد سرافراز از روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ وارد ساختمان شیشه‌ای جام‌جم شد، تنها رئیس سازمان صدا و سیماست که فقط یک دوره مدیریت مهم‌ترین رسانه ایران را بر عهده داشت و روز چهارشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰ جای خود را به پیمان جبلی داد؛ فردی که تا روز پیش از آن معاون برون‌مرزی صدا و سیما بود و از امروز مرد اول سازمان است.

جبلی ۵۵ ساله را کارکنان و مدیران صدا و سیما خوب می‌شناسند؛ مردی از جنس خبر و دانشگاه و رسانه که سال‌ها در دانشکده و دانشگاه صدا و سیما مسئولیت داشته و در خود سازمان هم از مدیران خوشنام است. او حدود سه ماه پس از آغاز دوران ریاست علی‌عسگری به سمت معاون برون‌مرزی سازمان رسید و مسئولیت هدایت و راهبری شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی را بر عهده گرفت. جبلی همزمان مدرس و استاد دانشگاه صدا و سیما هم بود.

پیمان جبلی سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در محله شمیران تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۷۲ در رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام ‌صادق(ع) در مقطع کارشناسی ارشد دانش‌آموخته شد. از این رو، به زبان عربی کاملا مسلط است و در دوره‌ای هم سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آفریقایی-عربی تونس بود. او یک دهه پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد، درس خواندن در دوره دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات را در دانشگاه امام ‌صادق(ع) به پایان رساند و امروز عضو هیات ‌علمی و استادیار دانشگاه صدا و سیماست.

از جمله مسئولیت‌های مهم رئیس تازه صدا و سیما در دوران حضور در سازمان می‌توان به دبیری اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیری اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیری اخبار سراسری شبکه دو، مدیر کلی اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیر کلی اخبار شبکه العالم و مدیریت دفتر شبکه العالم در بیروت اشاره کرد. او بیرون از سازمان هم معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوران مسئولیت سعید جلیلی و البته سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بود.

پس از آنکه محمد سرافراز از معاونت برون‌مرزی به ریاست سازمان صدا و سیما برگزیده شد، جبلی را به معاونت خبر وقت و معاونت سیاسی امروز برگزید که از جمله معاونت‌های بسیار مهم و راهبردی و کلیدی صدا و سیماست. جبلی پیش از آن در سال‌های پایانی دوران ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی (۹۰ تا ۹۳) به سفارت ایران در تونس رفت و این مسئولیت را هم به تجربه‌های پیشین خود افزود تا در بازگشت به ایران با دست پر معاون برون‌مرزی صدا و سیما شود.

پنج سال حضور در راس معاونت برون‌مرزی با چالش‌های فراوان برای جبلی و همکارانش همراه بود. به ویژه اینکه تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران دامن شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی را هم گرفت و خبرهای مربوط به مسدود شدن سایت‌ها و ماهواره‌های رسانه‌های ایران به سرخط رسانه‌ها راه یافت. با این حال، جبلی در این دوران کوشید شبکه‌های برون‌مرزی را گسترش و افزایش دهد و برخی از آنها را شبانه‌روزی کند.

از اقدام‌های مهم و راهبردی پیمان جبلی در سال‌های اخیر می‌توان به راه‌اندازی شبکه العالم سوریه اشاره کرد که در دو سال اخیر توانست به مرجعی مطمئن برای خبررسانی در منطقه تبدیل شود. او پیش‌تر درباره راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی در خارج از مرزهای ایران گفته بود: «یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی شبکه العالم سوریه و عاملی که انگیزه ما را برای راه‌اندازی آن چندبرابر کرد، تاکید شهید سردار قاسم سلیمانی بر حفظ دستاوردهای جبهه مقاومت بود.»

از حدود یک هفته پیش که ماجرای انتصاب جبلی به ریاست صدا و سیما جدی‌تر شد، دیدار او با جمعی از فعالان فرهنگ جبهه انقلاب اسلامی شکل خبر به خود گرفت. رئیس امروز صدا و سیما و معاون پیشین برون‌مرزی سازمان در آن دیدار با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در صدا و سیما گفته بود: «تلاش برای توفیق بزرگ‌ترین و فراگیرترین دستگاه فرهنگی ایران تنها وظیفه رئیس سازمان نیست، بلکه همه مجموعه‌های فرهنگی دیگر به ویژه جریان‌های مردمی هم باید تلاش کنند این‌ بار سنگین به سرانجام برسد. چالش اصلی ما رساندن گفتمان انقلاب به آنتن است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو