پیمان صابریان، رئیس کمیته سلامت بهداشت و درمان اربعین درباره مجموعه اقدامات انجام گرفته طی ۲۴ ساعت گذشته جهت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۶۰۰ نفر تردد در مرزها انجام شده که از این تعداد ۱۵۰ نفر غیر ایرانی و ۳۴۵۰ نفر ایرانی بوده‌اند، همچنین در بررسی های به عمل آمده تا کنون تست های مربوط به بیماری‌های سل، مالاریا التور و تست کووید ۱۹، منفی گزارش شده است.

وی با اشاره به تداوم فعالیت‌های حوزه سلامت محیط شامل کلرسنجی آب آشامیدنی، کلرزنی منابع آب، نظارت، اصلاح سیستم آبرسانی و پساب گفت: نظارت بر اسکان و قرنطینه زوار کرونا مثبت در نقاط مرزی در حال انجام است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین ادامه داد: استقرار نیروهای بهداشتی و درمانی در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با همکاری نیروهای بهداشتی و درمانی ارتش، سپاه، ناجا و بسیج تداوم یافته است، همچنین ظرفیت بیمارستان‌های تهران شامل بیمارستان طالقانی، مدرس، شهدای تجریش، حضرت رسول اکرم (ص)، لولاگر، فیروزآبادی، شهدای هفت تیر، شهدای یافت آباد و فیروزگر علاوه بر نظارت‌های قبلی حفظ شده است.

صابریان از استقرار ۵۰ تیم جهت تست سریع در هر شیفت در مرز شلمچه خبر داد و گفت: همچنین ۲۵ تیم جهت تست سریع در هر شیفت در مرز مهران استقرار یافته و افزایش آمادگی در سالن ترانزیت پایانه ها جهت پذیرش مصدومان انجام گرفته است.

وی درباره بروز حادثه برای زائران بومی در حال تشرف به کشور عراق در برخورد با کامیونت و کامیون سنگین اعلام کرد: ۱۵ نفر در این تصادف دچار حادثه شدند و متاسفانه یک نفر از زائران در صحنه تصادف و زائر دیگر در بیمارستان جان خود را از دست داد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با اشاره به اینکه وضعیت یکی از مصدومین در بیمارستان نیز وخیم است، گفت: ۱۲ نفر از مصدومان این حادثه در بیمارستان شرکت نفت، بیمارستان گلستان و بیمارستان امام خمینی (ره) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال مداوا هستند.

صابریان با اشاره به فعال بودن ۸۵ پایگاه سیار و ثابت اورژانس ارائه دهنده خدمات اربعین در خاک ایران و ۱۰ درمانگاه ثابت و بیمارستان صحرایی گفت: ۱۴۷۶ نفر تعداد کل مصدومین و حادثه دیدگان در این مدت بوده که ۲۰۱ نفر مراجعه و اعزام به مراکز درمانی صورت گرفته است.

 وی گفت: تعداد مصدومین و حادثه دیدگان درمان سرپایی ۱۲۷۵ نفر بوده و متاسفانه ۶ مصدوم حادثه دیده منجر به فوت داشته‌ایم. همچنین در حال حاضر ۲۲ بستری در مراکز درمانی گزارش شده است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با اشاره به فعالیت ۴۶۸ میلیون متخصص، پزشک و کادر درمانی گفت: همچنین در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه آمبولانس اورژانس، ۱۳ اتوبوس آمبولانس اورژانس ارائه دهنده خدمات اربعین در خاک ایران و ۱۰ فروند بالگرد و هواپیمای اورژانس جهت خدمت رسانی به زائران فعال است.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت ۱۰۸۰۰ ماسک یکبار مصرف میان زائران توزیع شده و ۳۶۰۰ مورد آموزش پزشکی چهره به چهره انجام گرفته است.