آسوشیتد پرس گزارش داد، مقام‌های ارشد نظامی چین و آمریکا، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اختلافات خود را به بحث گذاشتند.

 این گفت‌وگوهای به‌صورت کنفرانس ویدئویی، میان «هوانگ ژوپین» معاون دفتر همکاری‌های نظامی بین‌المللی ارتش آزادی‌بخش چین و «مایکل چِیس» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین برگزار شد.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه در بیانیه‌ایی در این‌باره گفت، دو طرف «دیدگاه‌های عمیق خود درباره روابط بین دو کشور و دو ارتش و نگرانی‌های مشترک» را به بحث گذاشتند.

این مقام چینی، تلاش برای «تداوم تحریکات و مهار» چین از سوی آمریکا را عامل «اختلافات و چالش‌های قابل ملاحظه» میان ارتش دو کشور توصیف کرد.

کیان افزود: «[چین] نقض حق حاکمیت، شأن و منافع اصلی خود را تاب نمی‌آورد. ما درخصوص روابط میان دو ارتش، از تعامل، همکاری استقبال می‌کنیم، به اختلافات رسیدگی می‌کنیم و با زورگویی مقابله می‌کنیم».

از سوی دیگر، «مارتین مِینِرز» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای این دیدار را «بخشی مهم از تلاش متداوم دولت بایدن-هریس در جهت مدیریت مسئولانه رقابت میان آمریکا و جمهوری خلق چین از طریق باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی» با این کشور توصیف کرد.

این مقام آمریکایی گفت، در طول این مذاکرات دو روزه، دو طرف «گفت‌وگوهایی صادقانه، عمیق و آزاد درخصوص طیفی از مسائل داشتند.

مینرز افزود: «دو طرف بر باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی تأکید کردند. طرف آمریکایی، تعهد به اصول مشترک با متحدان و شرکای خود در منطقه هند-آرام را به‌طور شفاف بیان کرد».

علاوه بر گفت‌وگو میان دو مقام ارشد ارتش چین و آمریکا، وزیر خارجه چین و دبیرکل ناتو نیز روز سه‌شنبه طی یک دیدار تصویری و مجازی درباره افغانستان و اختلاف نظرهای پکن با این ائتلاف نظامی غربی صحبت کردند.

از زمان شروع جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» که به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده شده است، دولت چین بارها درخصوص ایجاد ذهنیت جنگ سرد در میان کشورهای غربی هشدار داده است.

این کنفرانس ویدئویی در حال انجام گرفته است که اخیراً سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پکن هشدار داده است که این همکاری نظامی موجب کاهش صلح و ثبات و امنیت در حوزه اقیانوس هند و آرام خواهد شد.

از سوی دیگر، تماس‌های تلفنی سال گذشته «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و همتای چینی او که اخیراً به جنجالی در فضای رسانه‌ای آمریکا تبدیل شده است. گفته می‌شود میلی در این تماس‌ها به طرف چینی اطمینان داده اگر قرار باشد آمریکا به این کشور حمله نظامی داشته باشد، مقامات پکن را مطلع خواهد کرد.

میلی روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا در این‌باره توضیح داد: «این تماس‌ها برای تنش‌زدایی، مدیریت بحران، جلوگیری از جنگ میان دو قدرت بزرگ مسلح به بمب اتمی ضروری است. قبل و بعد از تماس اکتبر سال گذشته، هماهنگی‌های لازم با [مارک] اسپر وزیر دفاع انجام شده بود. این تماس و تماس ماه ژانویه، با در نظر گرفتن اطلاعاتی انجام گرفت که چین نگران مورد حمله قرار گرفتن توسط ایالات متحده بود».