نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن آسترازنکا

54

1400/7/9

00:20


طبق نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن آسترازنکا در آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا ۷۴ درصد تاثیرگذاری را نشان داده است. این رقم در افراد ۶۵ سال به بالا به ۸۳.۵ درصد افزایش می‌یابد.

نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن آسترازنکا

به گزارش بهداشت نیوز، طبق نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن آسترازنکا در آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا ۷۴ درصد تاثیرگذاری را نشان داده است. این رقم در افراد ۶۵ سال به بالا به ۸۳.۵ درصد افزایش می‌یابد.

آزمایش بالینی روی ۲۶ هزار داوطلب در ایالات متحده، شیلی و پرو انجام شد که دو دُز واکسن را با فاصله حدود یک ماه دریافت کردند. نتایج این آزمایش در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

در بین بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفری که واکسن دریافت کرده‌اند هیچ موردی از علائم شدید یا بحرانی کووید-۱۹ مشاهده نشده است در حالیکه در بین ۸ هزار و ۵۰۰ نفری که دارونما دریافت کرده بودند، هشت مورد کووید شدید مشاهده شد. همچنین دو نفر در گروه دارونما جان خود را به خاطر این بیماری از دست دادند اما هیچ فردی در بین کسانیکه واکسن تزریق کرده بودند فوت نشدند.

دکتر آنا دربین محقق واکسن در دانشگاه جان هاپکینز و یکی از محققان این مطالعه درباره نتیجه کلی گفت: «من خوشحال شدم. این واکسن مقابل بیماری شدید و بستری شدن بسیار محافظ بود.»

از سوی دیگر در این آزمایش بالینی هیچ موردی از عارضه نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا گزارش نشده است.

شرکت سوئدی آسترازنکا در اواخر ژوئیه گفته بود قصد دارد به جای درخواست مجوز استفاده اضطراری برای گرفتن تاییدیه کامل به سازمان غذا و داروی ایالات متحده مراجعه کند.

پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی آسترازنکا در آن زمان در یک نشست خبری اظهار امیدواری کرد که این واکسن همچنان می‌تواند در ایالات متحده موثر باشد هرچند روند تایید بیش از حد انتظار طول می‌کشد.

این شرکت در حال بررسی دُزهای تقویت کننده برای افرادی است که قبلا دو دُز واکسن خود را با واکسن‌های مبتنی بر فناوری ام‌آران‌ای مانند فایزر و مدرنا دریافت کرده‌اند.

واکسن آسترازنکا مجوز استفاده در بیش از ۱۷۰ کشور جهان را در اختیار دارد. یک سخنگوی این شرکت گفت که پیش بینی می‌شود تا اواخر امسال درخواست تاییدیه برای سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو