فواید و عوارض استفاده از دستگاه تصفیه هوا

منبع: فوت و فن

70

1400/7/10

08:06


فواید و عوارض استفاده از دستگاه تصفیه هوا

اهمیت تصفیه هوا

بر اساس تحقیقاتی که بر کیفیت هوای داخل و خارج از خانه انجام شده است، میزان آلودگی هوای داخل خانه پنج برابر بیشتر از محیط خارج است و به همین دلیل است که این روزها تصفیه هوا و استفاده از دستگاه‌های مخصوص اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. از آن جا که هوای داخل خانه به اندازه هوای خارج گردش نمی‌کند، بسیاری از آلاینده‌های هوا در داخل به رشد خود ادامه می‌دهند.

دستگاه‌های تصفیه می‌توانند هوای کهنه را تازه کنند و احتمال بروز مشکلات ناشی از آلاینده‌های داخل خانه مانند عفونت‌های تنفسی، مشکلات عصبی و آسم را کاهش دهند. دستگاه‌های تصفیه کردن هوا می‌تواند انواع آلاینده‌های هوای داخل خانه را از بین ببرند و باعث سلامت اعضای خانه شوند. اما همانند هر وسیله دیگری این دستگاه نیز مزایا و معایبی دارد در ادامه به مزایای دستگاه تصفیه و عوارض دستگاه تصفیه بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای دستگاه تصفیه چیست؟

برای تصفیه هوا معمولا از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از تکنولوژی فیلتر HEPA برای از بین بردن ۹۹.۷ از ذرات معلق هوا استفاده می‌کنند و از این طریق به گردش هوا در محیط خانه و سایر محیط‌های بسته کمک می‌کنند. حذف این آلاینده‌ها می‌تواند منجر به چندین مزیت فوری و بلند مدت برای سلامتی شوند. در ادامه با مزایای دستگاه تصفیه هوا بیشتر آشنا می‌شویم.

برطرف کردن علائم آسم

براساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از هر ۱۲ نفر یک نفر مبتلا به آسم است. بسیاری از آلاینده‌هایی که با چشم دیده نمی‌شوند می‌توانند بر سلامت بیمار تاثیر داشته باشند به همین دلیل است که تصفیه هوا برای این بیماران اهمیت زیادی دارد. در صورت وجود ذرات و آلاینده‌های معلق در هوا امکان حملات آسم برای بیمار وجود دارد. موی حیوانات، گرد گیاهان، گرد و خاک و … همه از آلاینده‌های بسیار مضر برای بیماران مبتلا به آسم هستند. از جمله مزایای دستگاه تصفیه کاهش التهاب‌های ریه این بیماران است.

حذف مواد شیمیایی مضر از محیط

بستن درب‌ها و پنجره‌های خانه به این معنا نیست که بتوانیم آلاینده‌های خارجی مانند دی اکسیدن نیتروژن و مونوکسید کربن را از خانه خارج کنیم. این گازهای شیمیایی می‌توانند تاثیر بدی بر روی سلامت عقل داشته باشند.

این اتفاق برای کسانی که در نزدیکی و مجاورت وسایل حمل و نقل عمومی قرار دارند بیشتر است. همچنین مواد ضد عفونی کننده نیز می‌توانند باعث آلوده شدن محیط خانه با مواد شیمیایی شوند. تصفیه هوا مهم‌ترین کار برای این افراد است. این مورد از دیگر مزایای دستگاه تصفیه است. در صورتی که کودک در منزل دارید حتما از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

بهبود خواب

از دیگر مزایای دستگاه تصفیه هوا می‌توان به بهبود کیفیت خواب اشاره کرد. بسیاری از علائم آلرژی مانند آبریزش بینی می‌توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند و شما را با کمبود خواب مواجه کنند. تصفیه هوا بهترین و موثرترین شیوه برای داشتن یک خواب مناسب است. در برخی از دستگاه‌های تصفیه می‌توانید از اسانس‌های مختلفی مانند اسطوخودوس نیز استفاده کنید تا ضمن تصفیه کردن هوا و کاهش آلودگی هوا محیط نیز خوشبو شود. همچنین گیاه اسطوخودوس آرامش بخش است در نتیجه اثر مثبتی بر روی کیفیت خواب شما دارد.

حذف رادون‌های مضر

تجزیه عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیم موجود در مصالح ساختمانی خاص باعث تولید گاز رادون می‌شود، این گاز کاملا بی رنگ و بی بو است و از مصالح ساختمانی مانند خاک، گرانیت و … ساطع می‌شود. از دیگر مزایای دستگاه تصفیه از بین بردن این گازها در محیط است. چرا که وجود این گازها به صورت طولانی مدت در محیط می‌تواند باعث بیماری سرطان شود. تصفیه هوا در خانه‌های نوساز به کمک دستگاه‌های مخصوص اهمیت زیادی دارد.

مزایای دستگاه تصفیه

مزایای دستگاه تصفیه

عوارض دستگاه تصفیه چیست؟

همانطور که تصفیه هوا مزایایی دارد عوارضی نیز خواهد داشت در ادامه به بررسی عوارض دستگاه تصفیه می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم درستی در رابطه با خرید دستگاه تصفیه هوا بگیرید.

تعویض پر هزینه

از آنجا که فیلترهای HEPA بسیار متراکم طراحی شده‌اند، واقعا قابل استفاده مجدد نیستند. اگرچه برخی تکنیک‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود فیلترها کمی بیشتر دوام بیاورند، اما هنوز بعد از چندین بار استفاده نیاز به تعویض منظم دارند. این مسئله اهمیت زیادی در تصفیه هوا محیط شما دارد. نکته دیگری که درباره عوارض دستگاه تصفیه وجود دارد عدم اطلاع از زمان تعویض فیلتر دستگاه است (البته دستگاه های تصفیه هوا با نشانگر زمان تعویض فیلتر نیز تولید شده است). در صورتی که به صورت مداوم و بدون تعویض کردن از دستگاه استفاده کنید، چربی‌ها و مواد آلاینده نه تنها از بین نمی‌روند بلکه در بین الیاف دستگاه نیز گیر می‌کنند.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

فیلتر نکردن ویروس‌ها

اگر چه دستگاه تصفیه هوا می‌تواند میزان زیادی از آلاینده‌ها را فیلتر کند اما قدرت فیلتر کردن ذرات کوچک‌تر از ۰.۰۳ را ندارد و این مسئله می‌تواند جز عوارض دستگاه تصفیه باشد. از جمله ذراتی که نمی‌توان به وسیله تصفیه هوا آن‌ها را از بین برد می‌توان به پاک کننده‌ها، سوخت، محصولات ساختمانی، رنگ‌های رقیق کننده و … اشاره کرد.

فقط در یک منطقه کوچک کار می‌کند

از دیگر عوارض دستگاه تصفیه می‌توان به پوشش دادن یک منطقه کوچک برای تصفیه هوا اشاره کرد. این دستگاه‌ها با توجه به نحوه عملکردی که دارند تنها می‌توانند منطقه‌ای کوچک را پاکسازی کنند در نتیجه بهتر است از این دستگاه‌ها در اتاق خواب استفاده کنید تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید (البته دستگاه هایی با قابلیت تصفیه با پوشش بالا برای خانه های بزرگ هم تولید شده است. پس در هنگام خرید دستگاه مخصوص برای تصفیه به این موضوع حتما توجه داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو