رسانه‌های پاکستانی با انتشار مصاحبه کامل «عمران‌خان» با شبکه «تی آر تی» ترکیه که بخش‌هایی از آن روز گذشته منعکس شده بود، به نقل از وی نوشتند: اسلام‌آباد با همسایگان افغانستان درخصوص به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان صحبت کرده است.

نخست وزیر پاکستان درباره رویکرد آمریکا در قبال افغانستان نیز گفت: واشنگتن دیر یا زود باید طالبان را به رسمیت بشناسد و اینکه پاکستان به تنهایی بخواهد دولت موقت طالبان را به رسمیت بشناسد، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

وی که این روزها آمریکا را به دلیل اتهامات ضدپاکستانی مبنی بر حمایت از طالبان، کم کاری در مبارزه با تروریسم و کارشکنی در روند صلح افغانستان مورد انتقاد قرار داده است، افزود: هرج و مرج در افغانستان به طور مستقیم کشورهای پیرامون آن را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین اگر همه همسایگان دور هم جمع شوند و یک سیاست مشترک اتخاذ کنند، تأثیر آن بیشتر از به رسمیت شناخته شدن طالبان توسط پاکستان خواهد بود.

عمران‌خان اظهار داشت: ترجیحاً این ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین هستند که به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در کابل از سوی آنان، تحول و تغییر ایجاد می‌کند.

وی گفت: سوال بزرگ این است که ایالات متحده چه زمانی طالبان را به رسمیت می شناسد درحالی که آنان دیر یا زود مجبور به این کار خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان افزود: آمریکایی‌ها از نتیجه بازگشت دوباره طالبان به قدرت کاملا شگفت زده شده اند. به هر حال اگر ایالات متحده ذخایر ارزی افغانستان را آزاد نکند و دولت افغانستان سقوط کند وضعیت فعلی بدتر شده و بزرگترین بازنده مردم افغانستان خواهند بود.

نخست وزیر پاکستان اواخر ماه گذشته پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، از ابتکار جدید اسلام‌آباد برای آغاز مذاکرات با دولت موقت کابل خبر داد.

وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: پس از مذاکرات با رهبران کشورهای همسایه به ویژه مذاکرات مفصل با رئیس جمهوری تاجیکستان، اسلام‌آباد مذاکره با طالبان با هدف تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را کلید زد.

عمران‌خان افزود: با طالبان برای مشارکت دادن اقوام هزاره، تاجیک و ازبک در دولت فراگیر در افغانستان مذاکرات انجام می‌شود.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، عمران‌خان امروز (شنبه) طی گفت‌وگوی تلفنی با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان آخرین تحولات افغانستان را مورد بررسی قرار داد و بر نقش مهم جامعه بین المللی در ارائه کمک های بشردوستانه لازم به افغانستان تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان همچنین اهمیت فوری مشارکت اقتصادی با افغانستان را برای جلوگیری از بحران اقتصادی و تسکین رنج های مردم عادی مطالبه کرد.