محمدصادق غفوری، عضو انجمن گوارش و کبد ایران اظهار کرد: طبق مطالعه‌ای که در ژورنال Annals of the American Thoracic Society منتشر شده است، افزایش سطح آلودگی هوا می‌تواند اثرات مخربی بر افراد مبتلا به کرونا داشته باشد. استنشاق طولانی مدت ذرات ریز ۵.۲ میکرون (PM۲.۵) که عامل اصلی آلودگی هوا هستند، می‌تواند احتمال مرگ و میر را تا ۸ درصد در طول همه گیری کرونا افزایش دهد.

او افزود: قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک و گاز‌های سمی که توسط صنایع، خانوار‌ها و اتومبیل‌ها تولید می‌شود می‌تواند عفونت‌ های تنفسی ویروسی را شدیدتر کند. مطالعات اولیه نشان داده است که بین میزان بالای دی اکسید نیتروژن در هوا و تعداد مرگ و میر ناشی از SARS-CoV-۲، ارتباط مستقیم وجود دارد.

غفوری ادامه داد: محققان دانشگاه هاروارد همچنین در یکی از تحقیقات خود دریافتند که حتی افزایش کوتاه مدت در میزان تماس افراد با آلاینده‌های ۵.۲ میکرون می‌تواند منجر به افزایش میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا شود. بر اساس نتایج این مطالعات، محققان نتیجه گرفتند که قرار گیری طولانی مدت در معرض آلاینده‌های هوا، نه تنها احتمال ابتلای فرد را بیشتر می‌کند؛ بلکه احتمال ایجاد عفونت‌های شدیدتر را نیز افزایش می‌دهد.

بیماری های همانند آلرژی مشابه با کروناست
او با اشاره به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، اظهار کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ ای آلرژیک دارند ممکن است آبریزش بینی شدیدتری در آلودگی هوا در مقایسه با سایرین را تجربه کنند. همچنین ممکن است تداخل بیماری‌های زمینه‌ای همانند آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد. سینوزیت هم می‌تواند ترشحات پشت حلق را در آلودگی هوا افزایش دهد، این نشانه‌ها و علائم نباید با کرونا اشتباه گرفته شود چرا که در افرادی که ریه‌های تحریک پذیر با آلرژن‌ها دارند، ممکن است علائمی همانند سرفه، تنگی نفس که از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلاء به کووید ۱۹ است، ایجاد شود.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: آب ریزش بینی، سوزش گلو، ترشحات پشت حلق و یا سرفه‌های تک تک می‌تواند از دیگر علامت آلودگی هوا باشد، درحالیکه معمولاً سردرد‌های مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست. سرگیجه، عدم توجه و فراموشی لحظه‌ای را از دیگر علامت‌های آلودگی هوا می‌باشد در حالیکه علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلاء به کرونا ایجاد می‌شود طولانی مدت است و شاید ماه‌ها زمان‌بر باشد، ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می‌رود.

غفوری در پایان تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده و شباهت‌های علائم بیماری کرونا و مسمومیت ناشی از آلودگی هوا، توصیه می‌شود افراد تا حدامکان در منزل بمانند و از رفت و آمد‌های غیرضروری جلوگیری کنند. همچنین استفاده از ماسک مناسب و شست و شوی بینی و گلو تا حد زیادی از بروز علائم پیشگیری خواهد کرد.