از خرید تا برداشت نهال گردو + نکات مهم در باردهی

منبع: فوت و فن

86

1400/7/12

08:40


خرید نهال گردو; می تواند یکی از بهترین سرمایه گذاری برای باغداران باشد چرا که فروش و استقبال از گردو بالا بوده و ایران سالانه چند هزار تن گردو را به بازار داخلی و خارجی صادر می کند. اما برای رسیدن به گردو درشت و باکیفیت لازم است یکسری نکات مهم را در نظر داشته باشید و طبق آنها پیش بروید تا بازدهی خوبی را از درخت گردو مشاهده کنید.

یکی از بهترین نهال ها که سود بسیار بالایی را در میان دیگر ارقام دارد نهال گردو می باشد.وقتی حرف از یک سرمایه گذاری عالی می شود احداث باغ گردو در آن میان است .به باغ گردو باغ طلای سبز یا نگین سبز می گویند واین بدلیل میزان سودی که به همراه دارد می باشد.

لیست انواع نهال گردو www.gerdo.pro

درباره درخت گردو بیشتر بدانید

درخت گردو ,روی هم رفته درختی بسیار زیبا و گسترده ای است میوه ای تولید می کند که دارای پوسته ای بیرونی و درونی است.پوسته بیرونی در آشپزی کاربردی ندارد اما در تولید رنگهای روغنی به کار می آید.یک مغز بسیار خوشمزه دارد که سرشار از امگا۳ و آنتی اکسیدان بوده که برای پیشگیری از بیماری قلبی- آلزایمر-فشارخون عالی است.

تولید گردو در جهان بالاست و ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده برتر گردو در جهان می باشد.احداث باغ گردو درآمد بسیار عالی را به همراه دارد حالا اگر تصمیم دارید باغی پر ازگردو را بنا کنید و محصولات پربار و باکیفیت را برداشت کنید یکسری از نکات بسیار مهم وجود دارد که اگر می خواهید بدانید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب و خرید نهال گردو مناسب شرایط اقلیمی

در اولین قدم بایستی در خرید نهال گردو دقت لازم را داشته باشید.انتخاب نهال بایستی با توجه به شرایط آب و هوای سرد-ارتفاع از سطح دریا –دیرگل و زودگل بودن نهال ها باشد.

بایستی نهال گردویی مناسب را با توجه به سردسیر و گرمسیر بودن مناطق خود انتخاب کنید.ارتفاع از سطح دریا به عملکرد بهتر نهال گردو کمک می کند که برای بازدهی بالا بهتر است نهال انتخاب شما با شرایط اقلیمی سازگاری لازم را داشته باشد.

نهال گردو مناسب مناطق سردسیر

نهال گردو مناسب مناطق سردسیر

نهال گردو مناسب مناطق سردسیر

نهال گردو چندلر

نهال گردو چندلر در شرایط اقلیمی سرد و معتدل بازدهی خوبی را از خود نشان میدهد و برای ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مناسب کاشت است.در سن بالغ شدن بین ۶ تا ۷ تن بار مرغوب میدهد.

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور مناسب مناطق سردسیر بوده و در ارتفاعات ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر عملکرد خوبی دارد.دیرگل و زود بازده بوده و از هر درخت بین ۵۰ تا ۷۰ کیلو گردو می توان برداشت کرد.

نهال گردو مناسب مناطق گرمسیر

نهال گردو پکان

مناسب مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر

ارتفاعات ۰ تا ۲۵۰۰ متر

خرید نهال گردو از نهالستان معتبر 

بعد از انتخاب نهال گردو نوبت به خرید از نهالستانی معتبر می باشد.باید نهال خود را از مرکزی خریداری نمایید که دارای مجوز لازم از جهاد کشاورزی باشد و تمامی ارقام با کارت بهداشت و سلامت عرضه شوند.

نکات مهم در نگهداری نهال گردو

بعد از خرید نهال گردو نوبت به یکسری رسیدگی های بسیار مهم می رسد که در عملکرد و بازدهی و کیفیت نهال ها بسیار تاثیرگذار است. در ادامه به چند نمونه مهم اشاره می کنیم:

خاک حاصلخیز

قبل از کاشت بهتر است خاک را بخوبی در آزمایشگاه مورد بررسی و آنالیز قرار بدهید و در صورت کمبود, با مواد آلی و کود آنرا رفع کنید.از خاک لومی و شنی برای کاشت استفاده کنید.

فاصله میان درختان گردو

بهتر است با توجه به نوع نهال و میزان رشد درخت گردو, موقعیت و فاصله میان درختان گردو  را مشخص کنید.درختان وقتی رشد می کنند شاخ و برگ آنها در هم گره میخورد و در نهایت موجب جلوگیری از رسیدن نور به شاخه های دیگر می شود.با فاصله مناسب می توانید این مشکل را رفع کنید.

آبیاری نهال گردو 

یکی از مهم ترین فاکتورها در میزان رشد و بازدهی درخت گردو آبیاری می باشد.اگر آبیاری بصورت درست و منظم صورت بگیرد محصولات باکیفیت تر و درشت تر و با مغز سفیدتری را برداشت خواهیم کرد.

نکات مهم در نگهداری نهال گردو

هرس کردن درختان

بطور کلی دو نوع هرس کردن داریم : هرس باردهی و هرس فرم دهی

درختان گردو نسبت به بسیاری از درختان (سیب-مرکبات) به هرس کمتری نیاز دارند اما با هرس کردن درست می توان شاخه های شکسته- بیمار و ضعیف را از بین برد و نوررسانی به دیگر شاخه ها بیشتر شود.

بهتر است هرس در ماه سپتامبر و توسط افراد متخصص صورت بگیرد.حتما بعد از اینکه شاخه ها به کف باغ می افتند آنها را جمع آوری کنید تا منجر به بیماری نشوند.

گرده افشان درختان گردو

درختان گردو دارای گل های نر و ماده هستند که گرده ها از قسمت نر به ماده منتقل می شوند.بطور کلی انواع گردو خودبارور بوده و وقتی گرده از قسمت نر به ماده میرسد درختان می توانند آجیل تولید کنند اما گاهی بخاطر باد ممکن است این گرده ها از بین بروند و از این رو دیگر گل ماده پذیرا نیست.برای همین گرده افشانی می تواند یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به بالاترین عملکرد میوه باشد.

در میان هر چند اصله نهال گردو یک گرده افشان متناسب را بکارید تا بازدهی خوبی را مشاهده کنید.

زمان برداشت گردو

به محض رسیدن گردوها باید آنها از روی شاخه جمع آوری شوند.اگر گردو در پوسته سبز بماند مغز آن سیاه می شود و نباید این باور غلط را داشت که با بیشتر ماندن مغزها بهتر رسیده و یا روشن تر می شوند.

با بیش از حد ماندن گردو در روی شاخه میزان پروتئین و کربوهیدرات و درصد چربی تاثیر می گذارد.

وقتی پوست سبز گردو یک ترک خورد زمان برداشت آن رسیده و می توانید یکی از گردوها را برای نمونه باز گرده اگر مغز آن رسیده بود دیگر برداشت را شروع کنید.

بلافاصله بعد از برداشت گردو آنها را در مکانی خشک که هوا براحتی رد و بدل می شود قرار دهید.بهتر است نور مستقیم خورشید به گردو نخورد که موجب سوختگی و در نهایت سیاه شدن مغز گردو می شود.

می توانید از یک توری برای خشک شدن گردو استفاده کنید.

جمع بندی

گردو در رده پرفروش ترین خوراکی ها بوده و در میان خشکبارها بیشترین طرفداران را دارد.سرمایه گذاری روی باغات گردو می تواند سود و نتیجه عالی را به همراه داشته باشد اما زمانی به فروش عالی و نهایت سود می رسیم که گردوهایی درشت با مغزی پر و روشن تولید کنیم حالا برای رسیدن به کیفیت و بازدهی عالی از زمان خرید نهال گردو تا برداشت بایستی به یکسری از نکات مهم توجه داشته باشیم.

تمامی نکات,نگهداری و رسیدگی هایی که گفته شد اگر رعایت شود می تواند در افزایش تولید میوه و کیفیت محصولات تاثیر بگذارد.

نهالستان نوین گردو عرضه کننده برتر ارقام نهال گردو و به عنوان نماینده فعال در سراسر کشور در چند دهه فعالیت می کند.می توانید تمامی ارقام را به همراه کارت بهداشت و قرنطینه استانی خریداری نمایید.

برای اطلاع دقیق تر به سایت مراجعه کرده و جهت مشاوره و خرید با شماره زیر تماس بگیرید.

آدرس سایت : http://bia2safa.net/goto/web/url/2715399 لیست ارقام نهال گردو مهندس سلحشور : ۰۹۱۲۱۲۴۳۵۹۷

آدرس : کرج – گلدشت – خیابان گلدشت – یازدهم شرقی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو