کلیپی جنجالی از یک ایستگاه صلواتی در راهپیمایی اربعین / واقعا آب دهان مومن شفاست؟!

101

1400/7/12

12:06


کلیپی جنجالی از یک ایستگاه صلواتی در راهپیمایی اربعین / واقعا آب دهان مومن شفاست؟!

سلامت نیوز:در حاشیه راهپیمایی اربعین، کلیپی جنجالی از حاشیه این مراسم منتشر شده بود. در یک ایستگاه صلواتی، چند نفر بدون داشتن ماسک و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی اقدام به پخش شربت زعفران پرتقال در لیوان‌های شیشه‌‌ای می‌کردند.به تمسخر نام کار خود را «طرح دیگر واکسیناسیون» گذاشته بودند و با انتساب حدیثی به پیامبر اسلام می‌گفتند اضافه دهن مومن شفاست!.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، این فقط فیلم یکی از ایستگاه‌های صلواتی‌ بود.‌‌ نمی‌دانیم که چند تا از این ایستگاه صلواتی‌ها بودند. فقط می‌دانیم که آماری که از ابتلا به کرونا منتشر می‌شود می‌تواند موج دیگری از اپیدمی را رقم بزند. کاش آن موقع که این موج می‌تواند سراغ هر خانواده‌‌ای را که در راهپیمایی اربعین بوده یا نبوده بگیرد، از گردانندگان آن ایستگاه صلواتی که احتمالا کرونا دامن یک نفر از خویشاوندانشان را گرفته پرسید:«واقعا آب دهان مومن شفاست؟»


این بدان معنا نیست که کرونا از یک نقطه خاصی آغاز شده یا فقط افراد مشخصی مسئول پیک آینده‌اند؛ بلکه در هر پیک هم مسئولان و هم مردم دخیل‌اند.
از طرفی فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از مراسم اربعین حاکی از بی‌توجهی گروهی از مردم به پروتکل‌های بهداشتی است و از طرف دیگر بی‌تدبیری مسئولان در این شرایط کار را دشوارتر کرده است. در اعزام هواپیمای پر ازدحام به عراق گرفته تا فراهم آمدن امکان تجمع در مرزهای زمینی بی‌توجهی مسئولان به چشم می‌خورد. حالا با اعداد و رقم‌هایی که از ابتلا به کرونا اعلام می‌شود باید دست کم آماده وضعیت قرمز شهرها باشیم.


337 نفر کرونا داشتند

آماری که دیروز محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ارائه کرد، حاکی از ابتلای بیش از 300 نفر از زائران به کرونا بود. محمدمهدی گویا گفته:«تا روز جمعه ۹ مهر، بالغ بر ۳۰۶ هزار و ۳۲۹ زائر اربعین در مرزهای زمینی غربالگری کرونا شدند و ۶ هزار تست تشخیصی سریع و ۳هزار و ۲۴۱ تست pcr انجام گرفت که در مجموع ۲۲۲ مورد مثبت کرونا ثبت شد که به قرنطینه اعزام شدند.»


او گفته:«علاوه بر این، در مرزهای هوایی نیز سه هزار و ۳۶۵ مورد تست کرونا و ۵ هزار و ۱۵۹ مورد تست تشخیصی از زائرین عتبات عالیات گرفته شد که ۱۱۵مورد ابتلا به کرونا تشخیص و به قرنطینه اعزام شدند.»


گویا این را هم اضافه کرده است که کسانی که به قرنطینه اعزام می‌شوند بایستی آنجا اقامت داشته باشند تا زمانی که کاملا اطمینان حاصل شود که علائم ندارند و بعد از منفی شدن تست به شهرستان‌های خود بازمی‌گردند. همچنین کلیه افرادی که با این اشخاص در ارتباط بوده‌اند هم مورد آزمایش قرار می‌گیرند.


او ادامه می‌دهد:«در مجموع با وجود حجم بسیار زیادی از زائران اعزامی که بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، این عملیات تاکنون با موفقیت کامل انجام شده است. به عنوان مثال در پرواز نجف اشرف به کرمان که حامل ۱۳۰ زائر بود و از همگی تست انجام شد ۲۷مورد ابتلا به کرونا تشخیص داده شد.»


از همه تست گرفته نشده است

این در حالی است که مجید کاکی فرماندار مهران گفته بود:«۵۱ هزار زائر اربعین بدون تست کرونا و چشمی از طریق مرز مهران وارد کشور شده‌اند.» روز شنبه نیز رسانه‌ها به نقل از استاندار کرمان وضعیت را نگران‌کننده خوانده بودند. علی زینی‌وند استاندار کرمان در نشست ستاد مدیریت کرونا در استان کرمان گفته بود: تعطیلی‌های اخیر و بازگشت زائران اربعین برای ما زنگ خطری برای افزایش شیوع کرونا است.


او دیروز هم در مصاحبه با ایرنا گفت: هنوز تست کرونا از همه زائران انجام نشده است و تست انجام شده نیز حدود ۹ درصد از زائران بوده که قابل تعمیم به کل زائران نیست. استاندار کرمان کل زائران اربعین از این استان را حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد تاکنون تنها از حدود ۱۰۰ نفر و کمتر از ۱۰ درصد تست کرونا گرفته شده است.


در همین رابطه پیمان صابریان رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین گفته که از ۱۳۷ مسافر بازگشته از عراق به کرمان برای ۱۲۷ نفر آنها تست سریع کرونا انجام گرفت که از این تعداد ۲۷ نفرشان دارای تست مثبت کرونا بودند البته ۱۰ نفر از مسافران نیز راضی به انجام تست نشدند.


عددهایی مثل عددهای قبل

اما آن‌طور که پیداست این عدد و رقم‌های مختلف را باید کنار همه اعداد و ارقامی گذاشت که تاکنون از ابتلا به کرونا در کشور اعلام شده بودند. از همان ابتدای شیوع کرونا تعداد جانباختگان و مبتلایان کرونا محل مناقشه بود. نه فقط از سوی ناظران بلکه متولیان وزارت بهداشت نیز اذعان داشته‌اند که اعداد اعلام شده را باید حداقلی دانست.

درصد خطای تست‌ها، مراکز درمانی و از سوی دیگر اعلام شدن دلایل دیگری به جز کرونا برای فوتی‌ها از جمله مسائلی بوده که آمارهای اعلام شده را محل تردید قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد آمار مبتلایان مراسم اربعین نیز از همین جنس عدد و رقم‌ها هستند. همچنان که فرماندار مهران و رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین گفته‌اند برخی حاضر به دادن تست نمی‌شوند.


همچنین کرونای برخی زائران، پشت درصد خطای تست‌ها گم می‌شود. هرچند هنوز مشخص نیست منظور از تست چشمی فقط نگاه کردن به زائر برای تشخیص است یا آنکه واقعا از چشم‌های او نمونه برداری می‌شود، با فرض آنکه تست چشمی گرفته می‌شود این تست بنا به گفته متخصصان چندان معتبر نیست.


برخی متخصصین گفته‌اند حدود 5درصد از مبتلایان کرونا علائم چشمی دارند که از بین این 5درصد نتیجه تست یک سوم آنها مثبت خواهد بود. حال آنکه تست PCR که قابل اعتمادتر از دو تست دیگر است، در موارد بسیار زیادی درصد خطا دارد. گویا باید خود را برای پیک بعدی کرونا آماده کنیم.

به گزارش سلامت نیوز کلیپ جنجالی اشاره شده در ابتدای گزارش را در زیر می بینید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو