دو راهی اقتصاد و سلامت؛ سیمان دشتستان همچنان آلاینده است

59

1400/7/12

14:07


دو راهی اقتصاد و سلامت؛ سیمان دشتستان همچنان آلاینده است

سلامت نیوز:مدت‌ها با نام سیمان بوشهر شناخته می‌شد، رو پاکتش هم نوشته شده بود "کیلومتر ۷ جاده بوشهر- شیراز". گفته می‌شود برای اینکه اسم این کارخانه به صاحبان اصلی خود برسد خون دل‌ها خورده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،کارخانه سیمان دشتستان یکی از صدها شرکت تولیدی سیمان در سطح کشور و یکی از سه کارخانه سیمان استان بوشهر است. سیمان پورتلند تیپ دو، ۴۲۵-۱ و تیپ پنج از جمله محصولات این شرکت محسوب می‌شوند.

این کارخانه از زمان افتتاحش در سال ۱۳۸۲ انواع و اقسام آلاینده‌های گازی همچون گوگرد و نیتروژن، اکسیدهای کربن، ذرات جامد را از طریق دودکش به‌وسیله بادهای فصلی به مناطق اطراف راهی کرده است.

به گزارش ایسنا، پٌر واضح است که آلایندگی‌ها علاوه بر اینکه سلامت جامعه را تهدید می‌کند، موجب کاهش تولید محصول نخیلات باغداران، کاهش زاد و ولد جانداران و پرندگان بومی و لطمه به اکوسیستم و صدها مشکل دیگر می‌شوند.

گفته می‌شود سیستم‌های فیلتراسیون فعلی کارخانه سیمان دشتستان از بدو تاسیس تا کنون تغییری نکرده است از همین رو طراحی و ساخت دستگاه‌های کنترل کننده ذرات برای این کارخانه امری ضروری به نظر می‌رسد.

آلودگی کارخانه سیمان دشتستان مقطعی‌ست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با پایش ماهانه سازمان محیط زیست، خوداظهاری‌های صنایع مختلف و نتایج آزمایشگاهی صنایع مختلف در این استان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر میزان خروجی آلودگی واحدها بیشتر از استاندارهای زیست محیطی باشد اخطاریه صادر و مهلتی برای رفع مشکل داده می‌شود.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: کارخانه آلوده اگر در مدت تعیین شده مشکل را رفع نکند به عنوان صنعت آلوده ابتدا در استان و پس از مدتی در کشور معرفی و مشمول پرداخت خسارت تحت عنوان عوارض آلایندگی‌ می‌شود.

وی تاکید کرد: این موضوع برای زمانی است که یک کارخانه در تمام فصول سال آلوده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: کارخانه سیمان دشتستان امسال و سال‌های گذشته در بعضی از فصول سال آلوده بوده و به عنوان صنعت آلوده در لیست استانی قرار داشته است و حتی پیگیری‌های قضایی نیز در این خصوص انجام شده است.

قلی‌نژاد اضافه کرد: نتایج این شکایت‌ها تعیین مدت زمانی برای رفع آلودگی بوده است و کارخانه سیمان در آن زمان برخی اقدامات نظیر تعویض فیلترها انجام و پرونده مختومه اعلام شد.

نقص فنی، سیمان دشتستان را آلاینده کرد

وی عنوان کرد: کارخانه سیمان اعلام کرده است دلیل آلودگی هوا ناشی از کارخانه سیمان دشتستان نقص فنی در تجهیزات و دستگاه‌ها بوده که موضوع از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طبق قوانین هیچ فعالیت صنعتی نباید موجب آلودگی‌های محیط زیست شود و باید صنایع راهکارهای پیشگیری از آلودگی محیط زیست را اعمال و تجهیزات کنترلی آلودگی را نصب کنند.

وی عنوان کرد: در آلودگی اخیر اخطاریه لازم صادر شده و روزانه پایش‌ها انجام می‌شود تا اگر آلودگی ادامه داشته باشد پیگیری‌های لازم قضایی انجام بگیرد و جریمه آلودگی را اعلام و صنعت را در فهرست صنایع آلوده کننده کشور قرار دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطر نشان کرد: در کارخانه سیمان دشتستان سیستم فیلتر وجود دارد، اما در برخی روزهای سال نقص فنی، خارج شدن فیلتر از مدار و قطعی برق مشکل‌ساز شده است و هیچگاه آلودگی مستمر نبوده است.

قلی‌نژاد گفت: کارخانه سیمان دشتستان اعلام کرده است که بارها فیلترها را تعمیر و بازسازی کرده است، اما سازمان محیط زیست اعلام کرده است که باید توجه بیشتری بر فیلترها و دستگاه‌های کنترلی شود.

وی یادآور شد: مطابق قانون هوای پاک یک کارخانه را نمی‌شود مستقیما تعطیل کرد. اگر آلودگی مستمر باشد و در ساعت‌های مختلف روز رخ دهد، همچنین خسارت‌های زیادی به محیط زیست و شهروندان وارد کند،آنجاست که مقام قضایی دستور توقف فعالیت را صادر خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: مسئولیت تعیین و تشخیص صنایع آلاینده با محیط زیست است، اما در طول سه سال مدیریت من کارخانه سیمان دشتستان هیچگاه به عنوان صنعت سبز اعلام نشده است.

آلودگی هوا تنها مربوط به کارخانه سیمان نیست

وی در خصوص وضعیت آلودگی شهرستان دشتستان تصریح کرد: مطابق آمارها برخی روزها با توجه به ویژگی‌های طبیعی خود شهرستان که ناشی از گرد و غبارهاست روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس وجود داشته است اما باید توجه داشت که نمی‌توان گفت دلیل این آلودگی تنها کارخانه سیمان است.

تعارض کسب منفعت اقتصادی و حفاظت از محیط زیست

باید به این نکته توجه داشت که به دنبال کسب منافع اقتصادی، نباید از آسیب‌های زیست محیطی ناشی از تولید سیمان همچون آلودگی هوا، آلودگی آب‌های زیر زمینی، انتشار گرد و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه غافل شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو