تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی‌ به‌تنهایی مشکلی حل نمی‌کند/ پرونده شهدای سلامت تعیین‌ تکلیف شود

58

1400/7/12

14:08


تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی‌ به‌تنهایی مشکلی حل نمی‌کند/ پرونده شهدای سلامت تعیین‌ تکلیف شود

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: استخدام نیروی پرستار متناسب با افزایش تخت های بیمارستانی نیست و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی پرستاری بدون اینکه متناسب با افزایش تخت بیمارستانی استخدام صورت بگیرد مشکل تامین نیروی پرستار را حل نمی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان نظام پرستاری، رضا فانی با بیان اینکه جذب نیروی پرستار در وزارت بهداشت به کندی انجام می‌شود. گفت‌: به همین علت نه تنها با استاندارد جهانی فاصله داریم، بلکه با استانداردهای مشخص شده در وزارت بهداشت نیز از نظر نسبت پرستار به تخت بیمارستانی فاصله زیادی است.
وی ادامه داد: مشکل کمبود نیروی پرستار قبل از کرونا مطرح بوده و هنوز هم ادامه دارد. اگر در بحران کرونا نیروی کافی پرستار وجود داشت، پیک‌های متعدد را با ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت تری می توانستیم مدیریت کنیم.


فانی گفت: استانداردسازی نیروهای پرستار در کشور، باعث می‌شود بیماران خدمات مطلوب تر و با کیفیت‌ تری دریافت کنند و پرستاران هم دچار خستگی و فرسودگی پیش از موعد نشوند.


عضو شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: با افزایش بیماری کرونا و کمبود نیروی پرستار، برخی بیمارستان‌ها به تمدید طرح فارغ التحصیلان پرستاری و بکارگیری پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه پرداختند، در صورتی که وزارت بهداشت می توانست از ظرفیت مجوزهای استخدامی به صورت پیمانی یا استفاده کند تا نیروی کافی وارد بیمارستان‌ها شود.


فانی ادامه داد: وزارت بهداشت در ظاهر استخدام پرستاران را انجام داد اما در واقعیت این اتفاق به گونه ای دیگر بود، زیرا استخدامی که انجام شد به تعداد لازم نبود. اغلب، پرستاران شاغل که به صورت شرکتی، قراردادی و تمدید طرح مشغول به ارائه خدمت بودند، استخدام شدند و در عمل نیروی چندانی به مراکز درمانی اضافه نشد و تغییر چندانی ایجاد نکرد. ضمن اینکه از ظرفیت مجوزهای مصوب نیز به طور کامل استفاده نشد.


وی درباره افزایش تخت های بیمارستانی گفت: در شرایط بحرانی که بیش از دوبرابر ظرفیت یک بیمارستان تخت گذاشته ایم‌، باید در نظر داشته باشیم که افزایش تخت بیمارستانی به نیروی پرستار هم نیاز دارد. اما چون استخدامی صورت نمی گیرد بیمارستان ها برای رفع کمبود پرستار به تمدید طرح و قراردادهای ۸۹ روز می پردازند.


عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: پرستارانی که به صورت تمدید طرح، قراردادی و شرکتی به ارائه خدمات در محیط بیمارستان می پردازند به علت نداشتن امنیت شغلی و تبعیض در پرداختی‌ها دچار آسیب روحی و روانی می شوند. ضروری است وزارت بهداشت علاوه بر تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و قراردادی، برای تامین نیروی پرستار از فارغ التحصیلان رشته پرستاری به صورت رسمی استخدام کند.
وی گفت: پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت ظرفیت های استخدام را افزایش داده و علاوه بر کلانشهرها که نیاز جدی به پرستار دارند ، در مناطق محروم نیز توجه ویژه‌ای به جذب پرستار شود.


فانی درباره افزایش اضافه کاری در بیمارستان‌ها بیان کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها را پرستاران خانم تشکیل می‌دهند؛ آنها وظایفی از جمله مادری و همسری را نیز به عهده دارند.


به گفته وی، نبود نیروی کافی باعث می شود بیمارستان‌ها اضافه کاری و شیفت های طولانی مدت برای پرستاران در نظر بگیرند، این موضوع علاوه بر اینکه برای تمام پرستاران آسیب زننده است برای پرستاران خانم به مراتب آسیب بیشتری دارد و باعث ایجاد فرسودگی و مشکلات خانوادگی می شود. ضروری است اضافه کاری اجباری برای تمام پرستاران به خصوص پرستاران خانم برداشته شود.


عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاران فشارهای روحی و روانی زیادی را در ۱۹ ماه پاندمی کرونا پشت سر گذاشته اند و با شروع هر یک از پیک های متعدد کرونا علاوه بر مرخصی نرفتن، شیفت های طولانی مدت و اضافه کاری های فشرده ای را نیز تحمل کرده اند.


وی ادامه داد: بسیاری از پرستاران در راه مبارزه با کووید۱۹ به این بیماری مبتلا شدند و عارضه‌هایی این بیماری در بدن آنها باقیمانده است؛ پیشنهاد می شود برای آنان امتیازهایی از جمله ‌شبه ایثارگری و مرخصی تشویقی در نظر گرفته شود.


فانی درباره امتیازات رفاهی پرستاران گفت: از نظر رفاهی نیاز است اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی که در سراسر کشور وجود دارد با تخفیف ویژه‌ای برای پرستاران در نظر گرفته شود، تا بتوانیم با ارائه برخی خدمات رفاهی و مادی انگیزه این نیروها را افزایش دهیم.


فانی تصریح کرد: پرستاران همانند رزمندگان دفاع مقدس و مدافعین حرم از جان خود گذشتند و با ایثارگری تمام به میدان مبارزه با ویروسی آمده‌اند که در ابتدا هیچ شناختی از آن نداشتند، شایسته است پرونده شهدای مدافع سلامت هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا بیشتر از این خانواده آنان دچار رنج و سختی نباشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو