نظام سلامت در توسعه طب سنتی از جهان عقب است

43

1400/7/12

18:33


معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: در ایران برخلاف پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر داشته‌ایم و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، به خاطر حاشیه‌هایی که ایجاد شده یک مقدار از برنامه عقب هستیم حتی نظام سلامت ما در خصوص دستورالعمل‌ها و ملزوماتی که سازمان جهانی بهداشت در استراتژی‌های هر دهه خود در توسعه طب سنتی ارائه می‌دهد، عقب است.

نظام سلامت در توسعه طب سنتی از جهان عقب است

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرتضی مجاهدی با اشاره به ضرورت توسعه طب سنتی و مکمل در کشورگفت: در چند دهه اخیر با تأکیدات و برنامه‌های استراتژیک سازمان جهانی بهداشت، همه کشورها ملزم به توسعه عملی طب‌های مکمل و طب‌های سنتی خود شدند که ایران هم مشمول این برنامه بود و از سویی درخواست‌ها و تقاضاهای داخل کشور از سمت متولیان طب سنتی و عموم مردم افزایش یافت و باعث شد که نظام سلامت ما و مجموعه نظام توجه ویژه‌ای به احیای علمی و آکادمیک طب ایرانی بکنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس از سال ۱۳۸۶ رشته طب سنتی ایرانی در تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شکل گرفت و آموزش طب سنتی ایرانی به شکل هدفمند و علمی آغاز شد که تاکنون هم ادامه دارد و در کنار آموزش‌ها، تولید مستندات علمی، شواهد بالینی و نتایج پژوهش‌ها در خصوص اثبات میزان اثربخشی روش‌های تشخیص درمان طب ایرانی هم انجام می‌شود.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص رویکرد محافل علمی دنیا و سازمان جهانی بهداشت نسبت به توسعه طب‌های مکمل و جایگزین گفت: چند دهه‌ای است که سازمان جهانی بهداشت در راه توسعه علمی و نظام‌مند طب‌های سنتی استراتژی‌های ۱۰ ساله می‌نویسد، شرح وظایف اعضا را جهت توسعه هرچه بیشتر و علمی‌تر طب‌های سنتی مشخص و تأکید می‌کند که طب رایج محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگینی دارد، در برخی جاها در دسترس نیست و در بعضی از بیماری‌ها به اندازه لازم مؤثر نیست. از آن‌طرف دسترسی عموم مردم و نگرش فرهنگی بسیاری از جوامع به طب‌های سنتی و مکمل خودشان بیشتر است و افراد با هزینه کمتر می‌توانند با رعایت اصول سبک زندگی مرتبط با طب‌های سنتی یا استفاده از درمان‌های ساده به نتایج خوبی برسند.

وی افزود: همه این موارد را سازمان جهانی بهداشت وابسته به این دانسته که نظام‌های سلامت کشورها مستندات و شواهد علمی لازم برای درمان‌های سنتی و مکمل را تولید کنند، کارآزمایی‌های بالینی، تجربیات بالینی، کارهای آزمایشگاهی و فعالیت‌های پژوهشی را انجام بدهند و با مستندات علمی، توانمندی و اثربخشی این روش‌ها را به جامعه علمی ارائه دهند و در نظام سلامت خود بگنجانند.

مجاهدی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته مبحثی به نام Integrative medicine یا طب تلفیقی را مطرح کرده‌اند، اظهارکرد: در بخش‌های بیمارستانی این کشورها، وقتی بیمار مراجعه می‌کند، پس از تشخیص بیماری، گروهی از متخصصان طب سنتی و رایج همفکری می‌کنند و برای مدیریت درمان آن بیماری با ترکیبی از روش‌های طب مکمل و طب رایج به توافق می‌رسند و خدمات سلامت در یک فضای علمی خوب و با طب تلفیقی به بیماران ارائه می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه بعضی از کشورها مثل چین، کره و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی کشورهای اروپایی آمریکایی در این زمینه پیشرو هستند، اظهارکرد: در برخی از کشورها این جریان توسط محققانی که حتی ممکن است بومی کشورهای خاستگاه آن طب نباشند، مدیریت می‌شود و در حال توسعه علمی است.

وی تصریح کرد: در ایران برخلاف پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر داشته‌ایم و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، به خاطر حاشیه‌هایی که ایجاد شده یک مقدار از برنامه عقب هستیم حتی نظام سلامت ما در خصوص دستورالعمل‌ها و ملزوماتی که سازمان جهانی بهداشت در استراتژی‌های هر دهه خود در توسعه طب سنتی ارائه می‌دهد، عقب است.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در کشور ما درخواست جامعه برای دریافت خدمات طب سنتی بسیار بالا است اما به دلیل عدم سازماندهی و نظارت مناسب در نظام سلامت، زمینه برای فعالیت‌های درمانی غیر قانونی فراهم شده‌است، گفت: متأسفانه ما در کف جامعه شاهد یک جریان بی‌نظم و آشفته‌ای هستیم که با ادعای طب سنتی یا طب اسلامی و با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم در حالی‌که نه آموزش علمی دیده‌اند و نه مجوز قانونی دارند، در امر درمان دخالت می‌کنند.

مجاهدی خاطرنشان کرد: این مشکل به این دلیل ایجاد شده که تولیت نظام سلامت ما از سال‌های گذشته، این تقاضای بالا را پیش‌بینی نمی‌کرد و در حال حاضر محافل علمی و قانونی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیستند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی در آبان ماه امسال گفت: ارائه فعالیت‌های علمی برجسته و معرفی پژوهشگران موفق در این رویداد سبب می‌شود تا نگاه محافل علمی و عمومی به جریان علمی و آکادمیک طب ایرانی معطوف و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر این مکتب طبی فراهم شود.

مجاهدی با بیان اینکه امسال در این جشنواره به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا بخش ویژه کووید ۱۹ دیده‌ شده است، گفت: تمام فعالیت‌های ارزنده‌ای که در ابعاد مختلف در حوزه پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ انجام‌ شده به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و از بین آثار، پژوهش‌ها و طرح‌های برتر انتخاب می‌شود و از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.

 وی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری این رویدادهای علمی، پژوهش‌های مستند به شواهد بالینی و آموزش‌های مرتبط با آن‌ها را توسعه دهیم تا از این طریق زمینه برای اجرای اسناد بالادستی فراهم و نیازهای جامعه برطرف شود.

گفتنی است دومین جشنواره طب ایرانی، ۱۹ آبان، برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار از تاریخ ۲۰ تیر آغازشده است و تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام در آن به پایگاه جشنواره طب ایرانی به نشانی http://pmfestival.ir مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو