به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد وزوز یا به اصطلاح صدای زنگ در گوش را در طول زندگی تجربه می‌کند که ممکن است ناشی از علل مختلف مانند قرارگرفتن در محیط با صدای بسیار بلند باشد. در واقع قرار گرفتن در یک فضا با صدای بسیار بالا، مهم‌ترین دلیل برای وزوز گوش محسوب می‌شود؛ چرا که می‌تواند سلول‌های گوش را با آسیب رو به رو کند. کارگران کارخانه، کارگران ساختمانی و افرادی که به صورت مداوم در محیط‌های نویزدار هستند؛ بیشتر از افراد دیگر در معرض این آسیب قرار می‌گیرند.

آسیب سر و گردن در اثر تصادف اتومبیل، زمین خوردن یا هر ضربه دیگری می‌تواند عامل صدای وزوز گوش باشد. در این شرایط آسیب به گوش داخلی، عصب شنوایی و یا بخش‌هایی از مغز در اثر ضربه می‌تواند صدای آزار دهنده در گوش هایتان را ایجاد کند. البته آسیب به عضلات، تاندون‌ها یا غضروف مفصل فک و گیجگاه، محلی که فک پایین در جلوی گوش‌ها به جمجمه وصل می‌شود، یکی از دلایل صدای وزوز گوش محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید نظافت شخصی برای پیشگیری از وزوز گوش بسیار حائز اهمیت است. در واقع گرفتگی‌های گوش در اثر جمع شدن جرم یا در موارد نادر، یک تومور می‌تواند عامل صدای وزوز باشد. در این شرایط به عصب‌های هایی که در کانال گوش قرار دارند فشار وارد می‌شود. البته سرماخوردگی، آنفلوانزا یا عفونت سینوسی در وزوز گوش نقش دارند. فشار در گوش میانی و در راه‌های هوایی بینی می‌تواند باعث تحریک عصب‌ها شده و در نتیجه احساس وزوز و صدای زنگ در گوش‌ها ایجاد می‌کند.

برای تشخیص علت صدای وزوز گوش از عوارض جانبی برخی دارو‌ها نباید تشکیل شد. مصرف بسیاری از دارو‌ها مانند برخی از آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند با اختلال در تعادل مواد شیمیایی گوش داخلی و یا از بین بردن سلول‌های مسئول شنوایی؛ به ساختار گوش آسیب بزنند. همچنین عدم کنترل در برخی بیماری‌ها می‌تواند یکی از عوامل صدای وزوز گوش باشد.

در واقع گوش داخلی شما نیاز به تامین یکنواختی از اکسیژن و گلوکز دارد که در فرد مبتلا به دیابت به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این وضعیت، وزوز گوش به عنوان سیستم هشدار دهنده بدن عمل می‌کند تا اطلاع پیدا کنید که گلوکز در بدن شما به خوبی پردازش نمی‌شود. البته نقش بیماری‌های مربوط به گوش که باعث کاهش شنوایی و سرگیجه می‌شوند را نباید نادیده گرفت.

یکی از پیامد‌های بالا رفتن سن، صدای وزوز گوش است که در این شرایط بعد از سن ۴۰ سالگی ظاهر می‌شود.

از مهم‌ترین راهکار‌ها برای از بین بردن صدای وزوز گوش می‌توان به صدادرمانی با کمک پزشک، کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون و همچنین تغییر دارو‌های حساسیت زا اشاره کرد. همچنین مصرف کمتر نمک و کافئین، استفاده از سمعک و حل مشکلات مفصلی و گیجگاهی به حذف صدای وزوز گوش کمک می‌کند.