کاهش چشم گیرفوتی کرونا دراین استان با واکسیناسیون

63

1400/7/13

08:57


گزارش‌های روند بیماری کووید۱۹ در خراسان جنوبی نشان می‌دهد که واکسیناسیون یکی از دلایل اصلی کاهش موارد ابتلا و فوت در موج پنجم کرونا بوده و به همین نسبت خودداری از تزریق واکسن در خیزهای احتمالی این بیماری خطرساز است.

کاهش چشم گیرفوتی کرونا دراین استان با واکسیناسیون

به گزارش بهداشت نیوز،  خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایشی شد به‌ طوری که شهرستان‌های استان به‌تدریج تغییر رنگ دادند و تعداد مناطق قرمز خراسان جنوبی در موج پنجم به ۹ شهرستان هم افزایش یافت.

با وجود افزایش موارد ابتلا در موج پنجم که تعداد موارد مثبت روزانه مشابه پیک‌های قبلی در خراسان جنوبی سه‌رقمی هم شد اما فوتی‌ها تک رقمی ماند و این استان در هفته‌های اخیر روز بدون فوتی کرونا هم داشته است.

بیشترین موارد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مربوط به پیک سوم در پاییز سال گذشته است که در این استان به عنوان آبان سیاه یاد می‌شود و وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آذر ۱۳۹۹ در سفر به بیرجند پیک سوم را سهمگین و نفس‌گیر خواند.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ به اطلاع عموم رسید و واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ با تزریق واکسن به کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند و چند بیمارستان دیگر استان آغاز شد که تاکنون با ورود محموله‌های مختلف برای مشاغل و گروه‌های سنی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه یافته است.

عملیات واکسیناسیون در هفته‌های اخیر با ورود محموله‌های جدید به کشور و خراسان جنوبی سرعت بیشتری پیدا کرد و براساس آخرین آمار تاکنون ۶۸ درصد جمعیت هدف استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان این هفته از ۷۰ درصد عبور کند.

با این وجود هنوز پوشش واکسیناسیون در برخی گروه‌های سنی کامل نشده است و افرادی از قشر میانسال و سالمند از تزریق واکسن هراس دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شهریور امسال که هنوز خراسان جنوبی از قله موج پنجم کرونا عبور نکرده بود، گفت: تاکنون با گذشت ۷۹ هفته از آغاز اپیدمی تقریبا در کمتر از ۲ هفته یک گزارش تحلیلی در دانشگاه تهیه و منتشر شد که شامل تعداد ۳۸ گزارش جامع، پنج گزارش ویژه کمیته کشوری اپیدمیولوژی، حدود ۱۰ گزارش مناسبتی (ویژه سفر معاون وزیر، وزیر بهداشت، ستاد دانشگاهی و استانی کرونا) می‌شود.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: نتایج آماری درصد فوت به تفکیک گروه‌های سنی در افراد مثبت قطعی نشان می‌دهد که در استان خراسان جنوبی بیشترین موارد فوت یعنی ۸۲.۸۷ درصد مرگ‌ها در افراد بالای ۶۰ سال رخ‌ داده است.

وی حدود یک ماه قبل گفت: از جمعیت بالای ۸۰ سال استان ۱۵.۵ درصد با وجود تاکید زیاد تاکنون برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند که جای نگرانی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۱۰ روز پس از اینکه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال شروع شد، میزان بستری این گروه سنی به شدت کاهش پیدا کرد لذا درخواست ما این است که هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: از اول مرداد تا پنجم شهریور امسال حدود ۱۰۸ مورد فوت ناشی از کرونا در استان داشته‌ایم و ۷۷ مورد از این فوتی‌ها مربوط به افرادی بوده که واجد شرایط دریافت واکسن کرونا بودند اما برای تزریق واکسن مراجعه نکردند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پنجم مهر امسال اعلام کرد: تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ کاملا مشهود است و مرگ و میر روزانه کرونا در ۱۶ استان کشور، کمتر از پنج نفر بود.

بنابر این گزارش بیشتر این استان‌ها از استان‌هایی هستند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بود یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است.

براساس این گزارش در اوایل مهر ماه استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی هیچ موردی از مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا نداشته‌اند و در استان‌های یزد، ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان در شبانه‌روز گذشته، فقط یک مورد مرگ و میر کرونایی ثبت شده است.

روند موارد مثبت ابتلا به کرونا و بستری در خراسان جنوبی همچنان کاهشی است و در ۲۴ ساعت منتهی به دیروز (۱۲ مهر) از ۱۶۲ آزمایش (PCR) که در این استان انجام شد، ۵۸ مورد مثبت جدید شناسایی شده که شامل ۱۲ بیمار بستری و ۴۶ مورد سرپایی است. همچنین ۴۷۲ آزمایش سریع (RT) انجام شد که از این طریق هم ۱۳۱ مورد مثبت شناسایی شد که ۲۸ درصد کل نمونه‌ها را شامل می‌شود.

در حال حاضر کل موارد بستری بیماران تنفسی در خراسان جنوبی ۱۵۴ بیمار است که از این تعداد ۶۹ نفر مبتلا به کرونا هستند و به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی به آمار قبل از ۱۲ تیر امسال یعنی پیش از شروع پیک پنجم رسیدیم که جای خوشحالی دارد.

واکسیناسیون از دلایل اصلی کاهش ابتلا و مرگ است

غلامرضا شریف‌زاده گفت: البته همانطور که قبلا هم گفتیم این روند می‌تواند بسیار شکننده باشد و اگر امروز شاهد کاهش موارد ابتلا و مرگ در استان هستیم ۲ دلیل اصلی دارد که دلیل اول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها از سوی مردم است و به کاهش بیماری کمک کردند.

وی افزود: دلیل دوم هم واکسیناسیون است و دانشگاه علوم پزشکی در مورد واکسیناسیون به جد پیگیر بوده و برنامه تزریق واکسن را با همه توان حتی در روزهای تعطیل دنبال کرده‌ایم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: در کنار این دلایل، تداوم همراهی و همکاری مردم را می‌طلبد که در کنار واکسیناسون که در اختیار ماست با رعایت ضوابط بهداشتی این روند کاهشی استمرار داشته باشد.

وی از ورود محموله جدید واکسن کرونا به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این محموله شامل ۳۵ هزار دز واکسن سینوفارم، سه هزار دز واکسن برکت و ۵ هزار دز واکسن آسترازنکا است که به افزایش سرعت واکسیناسیون در استان کمک می‌کند.

شریف‌زاده تنوع در واکسن را یکی از راهکارهای ترغیب مردم به واکسیناسیون دانست و افزود: هم‌استانی‌هایی که متقاضی واکسن برکت بودند از دیروز می‌توانند در شهرستان‌ها به مراکز واکسیناسون و در بیرجند به مرکز غدیر برای دریافت نوبت اول واکسن برکت مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو