مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا در پیامی محرمانه درباره اینکه شمار زیادی از جاسوس‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی سال‌های اخیر کشته یا دستگیر شده اند؛ ابراز نگرانی کردند.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد طی هفته گذشته، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا به تمامی دفاتر سیا در سراسر دنیا هشدار داده‌اند که شمار نگران کننده‌ای از خبرچین‌هایی که برای جاسوسی در دیگر کشورها اجیر شده‌اند؛ طی سال‌های اخیر دستگیر یا کشته شده‌اند.

این پیام هشدارآمیز به صورت محرمانه ارسال شده و نتیجه بررسی مرکز ماموریت‌های ضداطلاعاتی سیا طی سال‌های اخیر است.

ظاهراً در این پیام مختصر به تعداد مشخصی از ماموران سیا که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی رقیب کشته شده‌اند؛ اشاره شده است حال آنکه مقام‌های فعال در زمینه‌های ضداطلاعات معمولاً در پیام‌هایشان به چنین جزئیاتی اشاره نمی‌کنند. البته این آمار و ارقام رسانه‌ای نشده است.

گفته می‌شود که طی سال‌های گذشته دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهایی نظیر روسیه، چین، ایران و پاکستان موفق به شناسایی جاسوس‌های سیا شده و در مواردی آنها را به جاسوس‌های دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

سیا با اشاره به اینکه استخدام جاسوس، کار پرمخاطره‌ای است به عواملی اشاره کرده که باعث لطمه به اعتبار این نهاد در سال‌های اخیر شده است. روش‌های ضعیف جاسوسی، اعتماد بیش از اندازه به منابع، دست‌کم گرفتن سازمان‌های جاسوسی خارجی و استخدام سریع خبرچین‌ها بدون توجه کافی به مخاطرات ضد اطلاعاتی، برخی از مشکلاتی هستند که سیا به آنها اشاره می‌کند.

اینکه شمار زیادی از جاسوس‌های سیا در سال‌های اخیر لو رفته‌اند نیز حاکی از مهارت فزاینده سایر کشورها در به‌کارگیری ابزارهای ابتکاری همچون اسکن‌های بیومتریک، ابزارهای تشخیص چهره، هوش مصنوعی و تجهیزات هک برای رصد ماموران سیا است.