آیا ازدواج از روی ترحم و دلسوزی صحیح است؟

آیا ازدواج از روی ترحم و دلسوزی صحیح است؟


منبع: بیتوته

128

1400/7/14

09:00


آیا ازدواج از روی ترحم و دلسوزی صحیح است؟



ازدواج از روی ترحم, علت ازدواج از روی ترحم, ازدواج از روی دلسوزی

علت ازدواج از روی ترحم

 

آشنایی با آفت های ازدواج، ازدواج از سر ترحم و دلسوزی 

گاهی اوقات فرد با این که از نظر قلبی و عقلی تمایلی برای ادامه یک رابطه ندارد ولی احساساتی از جمله احساس گناه ، ترحم و دلسوزی باعث می شود به یک رابطه اشتباه ادامه داده و در نهایت کارش به ازدواج از روی ترحم و دلسوزی ختم شود. 

در یک ازدواج مناسب ، دو نفر میتوانند یکدیگر را برای رسیدن به اهداف و موفقیت حمایت کنند، شریک شدن در موفقیت یکدیگر ، زن و شوهر را به هم نزدیک تر کرده و باعث تقویت ارتباط بین آن ها می شود. 

 

اگر دلیل مناسبی برای ازدواج داشته باشید و شریک زندگیتان را درست انتخاب کنید ، ازدواج می تواند سکوی پرتاب شما باشد یک ازدواج مناسب بهترین فرصت برای موفقیت زوجین است. 

 

ولی اگر دلیل مناسبی برای ازدواج نداشته باشید و ناسنجیده وارد زندگی مشترک شوید احتمال این که تعارضات زندگیتان بیشتر شده و مشکلی به مشکلات زندگیتان افزوده شود بیشتر است. 

 

دلایل درست برای ازدواج کردن

ازدواج کردن صرفا به یک دلیل نمی تواند سرانجام خوشایندی داشته باشد مثلا اگر صرفا برای رفع نیاز جنسی ازدواج کنید بعد از 1 سال که قلیان هورمونی شما به تعادل برسد مشکلاتتان شروع خواهد شد. یا اگر صرفا به دلیل رفع تنهایی ازدواج کنید ممکن است با فردی وارد زندگی مشترک شوید که هدف مشخصی ندارد ، زندگی با چنین فردی خوشایند نیست ، اگر دیگری را به اجبار همراه خودتان کنید نمی توانید سفر دلنشینی با هم داشته باشد.

 

بنابراین برای این که ازدواج درستی داشته باشید باید در فرد مقابل دنبال ویژگی های متعددی باشید و دلیل درستی برای ازدواج با او داشته باشید.

مصاحبت و همراهی در سفر زندگی

عشق و صمیمیت

 

داشتن حمایت برای رشد و بالندگی : اگر در ازدواج فقط به فکر رشد و موفقیت خودتان باشید ، ازدواج بقای رضایت بخشی نخواهد داشت ولی شریک شدن در موفقیت های هم و حمایت صمیمانه از یکدیگر می تواند باعث تقویت و ثبات ازدواج شما شود. 

 

داشتن شریک جنسی : ازدواج یک رابطه متعهدانه و مشروع برای بروز هیجانات و رفتارهای جنسی است ولی اگر ارتباط جنسی تنها دلیل ازدو شما باشد معمولا با ازدواج موفقی روبرو نخواهید شد. 

 

امکان فرزند آوری : یکی از دلایل مهم برای ازدواج فرزندآوری است، تربیت فرزند وظیفه ای سخت و اغلب دلسرد کننده و از سویی دیگر بسیار رضایت بخش است. به همین دلیل همه نمی تواند پدر و مادر خوبی شوند. تولد فرزند در یک ازدواج میتواند تاثیر مثبت یا منفی یا حتی مخرب داشتهب اشید.  زوج هایی می توانند فرزندانشان را با موفقیت بزرگ کنده که انسجام خوبی بین خودشان ایجاد کرده باشند. 

 

مانع ازدواج از روی ترحم, علایم ازدواج از روی ترحم, ازدواج از روی ترحم و دلسوزی

دلایل اشتباه برای ازدواج ازدواج از روی ترحم است

 

دلایل اشتباه برای ازدواج

شورش علیه والدین

جستجوی استقلال

التیام شکست رابطه قبلی

فشار خانواده یا اجتماع

ازدواج اجباری

دلایل اقتصادی

نیاز جنسی

تنهایی و استیصال

احساس گناه ، دلسوزی و ترحم

احساس کمبود 

ازدواجی که قولش از کودکی داده شده

 

ازدواج از روی ترحم و دلسوزی و احساس گناه

برخی افراد متاسفانه در یک رابطه نسبت به ترک کردن یا پاسخ منفی دادن به طرف مقابل ، احساس گناه می کنند و از روی ترحم و دلسوزی با او ازدواج می کنند. 

احساس ترحم یا احساس گناه به هر علتی که باشد ، یک دلیل کاملا اشتباه برای ازدواج است. 

 

در رابطه ای که به دلیل ترحم و دلسوزی شکل گرفته همیشه یک نفر مجبور به تحمل شرایط سخت و آسیب های متعدد شده و در واقع فدای طرف مقابل می شود. نکته جالب اینجاست که رابطه و ازدواج از روی دلسوزی معمولا سرانجام خوبی ندارد.

 

علت تمایل به ازدواج از روی دلسوزی

معمولا افرادی که درگیر ازدواج از روی دلسوزی می شوند از نظر روانی آسیب دیده اند.  کودک درون آسیب دیده یا ضمیر ناخودآگاهشان که در گذشته دچار آسیب های روانی شده است باعث تمایل فرد به داشتن رابطه ترحم آمیز و از سر دلسوزی میشود. از جمله : 

 

مهم ترین و رایج ترین دلیل این است که خودتان را دوست ندارید و حاضر نیستید برای خودتان کاری انجام  دهید و از یک رابطه سمی و از روی ترحم خارج شوید. 

هنوز در خیالات دوران کودکی سیر می کنید و می خواهید کارهای نیمه تمام کودکی را ، به اتمام برسانید. 

 

کودک درون شما که روزی دلش میخواست پدر ، مادر یا یکی از بستگانتان را نجات دهد ولی موفق نبود، حال در حال هدایت شماست. 

چون نجات دهنده ای برای شما نیامده تصمیم گرفته اید خودتان نقش ناجی را  ایفا کنید. 

شاید نیاز به حس برتر بودن ، مهم بودن و قوی بدون دارید و این گونه به خواستتان می رسید. 

 

اطلاعات و اعتماد به نفس کمی برای برقراری رابطه دارید و برخورد با افراد درمانده برایتان راحت است و فقط کافیست برایشان دلسوزی کنید. 

رابطه شما تحت تاثیر ضمین ناخودآگاهتا است و به احتمال زیاد عشق را با ترحم اشتباه گرفته اید. 

 

اگر درگیر رابطه هایی از سر ترحم و دلسوزی می شوید بهتر است برای درمان و پی بردن به علت زمینه ای مشکل خود با یک مشاور صحبت کرده و مشکل خود را به صورت ریشه ای حل کنید. 

 

ازدواج از روی ترحم و دلسوزی, عواقب ازدواج از روی دلسوزی, ازدواج از روی دلسوزی

علایم ازدواج از روی ترحم

 

علایم رابطه از روی ترحم

می توانید با چند سوال ساده به مشکل خود پی ببرید.

آیا در رابطه نقش دایه مهربانتر از مادر را بازی می کنید؟

آیا برای تغییر مسیر زندگی یا نجات فرد مقابل با او وارد رابطه شده اید ؟

نجات دهنده بودن حس زیبا و خوشایندی است ولی اگر فقط به این دلیل که دیگری را نجات بدهید یا دلتان برای شرایط او سوخته ، وارد رابطه شوید نمی توانید به یک رابطه رضایت بخش برسید. 

  

چطور مانع ازدواج از روی ترحم شویم؟

برای این که به دلیل ترحم و دلسوزی به کسی پاسخ مثبت ندهید باید به صورت منطقی با خودتان خلوت کنید و در صورت نیاز با یک مشاور مجرب صحبت کنید تا شما را از یک اشتباه خانمان سوز نجات دهد. 

 

شما مسئول مشکلات دیگران نیستید ، شما آن مشکلات را بوجود نیاورده اید پس نمی توانید با ازدواج با فرد مقابل مشکلات او را حل کنید.

اگر نامزد یا شریک عاطفی شما مشکلات روانی یا افسردگی دارد و خودش برای درمان یا کنار آمدن با آن ها توانایی لازم را ندارد یا تلاشی نمی کند مسلما شما هم نمی  توانید مشکلات او را حل کنید و باید از او بخواهید برای درمان از یک متخصص کمک بگیرد. 

 

درست است که بعد از ازدواج ، زوجین باید در خوشی و ناخوشی کنار یکدیگر باشند ولی اگر دلیل ازدواجتان همراهی در مشکلات طرف مقابل باشد یعنی یک تصمیم کاملا اشتباه گرفته اید. 

 

زندگی با کسی که نمی تواند از عهده مشکلاتش بربیاید و همیشه نیز به یک تکیه گاه دارد خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید شما را دلزده و فرسوده خواهد کرد. شما در مدت زمانی کوتاه تبدیل به یک فرد افسرده خواهید شد که دیگر انرژی ای برای خودش و روحیه ای برای شاد زیستن ندارد. شما در این رابطه مجبور خواهید شد تمام انرژی و وجود خود را صرف شریک زندگیتان کنید. 

 

بدون تو نمی توانم زندگی کنم

اگر به صورت منطقی به این نتیجه رسیده اید که شما زوج مناسبی برای هم نیستید ، اجازه ندهید دلسوزی ، ترحم یا احساس گناه باعث ادامه دار شدن رابطه و در نهایت ازدواج از روی ترحم شود.

 

در زندگی یک فرد سالم ، ارتباط عاطفی فقط یک جنبه زندگی است و با از بین رفتن این رابطه ، دلایل و روش های دیگری برای ادامه زندگی پیدا خواهد کرد.  اگر میخواهید رابطه تان را تمام کنید و نامزدتان به شما می گوید نمی تواند زندگی را بدون شما ادامه دهد، نباید خودتان را مقصر بدانید. 

 

شکست عاطفی برای هم سخت است ، ولی افرادی که از نظر روحی سالم باشند میتوانند ناراحت و دلتنگی ها را مدیریت کنند و بعد از مدتی عزاداری برای از دست دادن رابطه ، دوباره زندگیشان را بسازند. 

کسی که باعث می شود شما به دلیل دلسوزی و احساس گناه او را ترک نکنید ، عاشق شما نیست بلکه خلاهای احساسی اش را با شما پر کرده است به همین دلیل تا این حد  احساس نیاز و وابستگی دارد. 

 

چنین فردی حتی با وجود یک فرشته نجات هم نمی تواند خودش را نجات دهد. این افراد معمولا همیسه دلیلی برای ناراحتی و ناامیدی دارند و با حل هر مشکل، دلیلی دیگر برای ابراز ناتوانی و ناامیدی پیدا می کنند. 

 

علت ازدواج از روی ترحم, ازدواج از روی دلسوزی, علایم رابطه از روی ترحم

عواقب ازدواج از روی ترحم

 

عواقب ازدواج از روی ترحم

زمانی که از روز ترحم با کسی ازدواج میکنید و به او محبت میکنید در طول زمان خودتان را فراموش کرده و در واقع خودتان را فدای طرف مقابل می کند. 

در رابطه شما ، وابستگی جای عشق و دلبستگی را می گیرد.

استقلال شخصیتی و عزت نفستان از بین می رود. 

از نظر روحی شکسته و آسیب پذیر می شوید. 

 

احتمال مواجه شدن با قدرنشناسی، کم محلی همسر و افسردگی در شما بالا می رود. 

به جای داشتن نقش همسر ، شما نقش پدر یا مادر دوم در رابطه را ایفا می کنید. 

داشتن نقش والد در یک رابطه باعث می شود که بعد از اتمام هیجانات اول زندگی ، عقده های کودکی طرف مقابل سر باز کرده و در عی ناباوری شما را نادیده گرفته یا حتی طرد کند. 

 

هر چه میزان ترحم و دلسوزی شما نسبت به همسرتان بیشتر باشد با قدرنشناسی و رفتارهای زننده تری روبرو می شوید که در نهایت باعث احساس تنفر و باخت در شما می شود. 

حتی با وجود تنفر در صورتی که تصمیم به ترک او بگیرید دچار احساس گناه خواهید شد. 

 

همیشه نگران این هستید که در صورتی که ترکش کنید ، نه تنها در وظیفه خود برای نجاتش شکست خورده اید بلکه ممکن است صدمات بیشتری به او وارد کنید. 

این مشکلات میتواند به قدری روی روان شما تاثیر بگذارد که روابط موثر و موفق اجتماعی خود را از دست بدهید. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو