تا واکسن نزنید زنجیره‌ انتقال ویروس کرونا قطع نمی شود

62

1400/7/14

15:10


مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت:چند سویه جدید از ویروس کرونا در حال گسترش در جهان است و ممکن است به‌زودی وارد کشور شود؛ قبل از ورود سویه‌های جدید باید پوشش حداقلی واکسیناسیون در کشور صورت گیرد تا ایمنی لازم ایجاد شود.

تا واکسن نزنید زنجیره‌ انتقال ویروس کرونا قطع نمی شود

به گزارش بهداشت نیوز، محمد نیک‌پورافزود: واکسیناسیون کرونا باید در زمانی انجام شود که کمترین بار بیماری وجود دارد، در حال حاضر ابتلا به ویروس کرونا نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته و حالت نزولی به خود گرفته است.

وی اضافه کرد: هر چه بار ویروسی در جامعه کاهش یابد، واکسیناسیون اثرگذاری بالاتری برای ایمنی جمعی دارد.

وی ادامه داد: در استان قم باید حدود ۲۰ درصد دیگر شهروندان واکسینه شوند تا به حداقل پوشش ضروری واکسیناسیون دست پیدا کنیم.

نیک پور بیان کرد: چند سویه جدید از ویروس کرونا در حال گسترش در جهان است و ممکن است به‌زودی وارد کشور شود؛ قبل از ورود سویه‌های جدید باید پوشش حداقلی واکسیناسیون در کشور صورت گیرد تا ایمنی لازم ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در شرایطی در حال انجام است که مقداری از محدودیت‌های جامعه برداشته شده است؛ برداشته شدن محدودیت‌ها خطر ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد و باید با تکمیل واکسیناسیون، جامعه از خطرات بعدی ویروس کرونا مصون شود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به این‌که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز محتمل است، عدم واکسیناسیون ممکن است برخی افراد حساس جامعه را در معرض خطر قرار دهد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم از شهروندان درخواست کرد: تزریق واکسن کرونا را جدی بگیرند و ۲ دُز واکسن را تزریق کنند تا حداکثر پوشش ایمنی در افراد ایجاد شود.

به گفته وی، با همکاری که بین ارگان‌های مختلف انجام شد، به‌زودی پوشش قابل قبولی از واکسیناسیون در قم محقق می‌شود.

در حال حاضر طرح واکسیناسیون در ۱۸ مرکز در سطح شهر قم انجام می‌شود.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو