چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

منبع: برترین ها

66

1400/7/14

18:27


یک متخصص ویروس‌شناسی در خصوص امکان همزمانی دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا توضیحاتی ارائه داد.

ایسنا: یک متخصص ویروس‌شناسی در خصوص امکان همزمانی دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا توضیحاتی ارائه داد.

دکتر آذرخش آذران با اشاره به گروه‌هایی که در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند، اظهار کرد: دریافت واکسن آنفلوآنزا برای تمام افراد بالای شش ماه توصیه می‌شود اما کادر درمان، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

وی در خصوص امکان همزمانی دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا افزود: می‌توان واکسن کرونا و سایر واکسن‌ها را بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی یعنی به صورت همزمان تزریق کرد.

آذران ادامه داد: در صورتی که قرار است دو واکسن همزمان تزریق شوند، توصیه می‌شود تزریقات در یک نقطه از بدن انجام نشود و محل تزریق دو واکسن کمی با فاصله مثلا دو سانتیمتر آن طرف‌تر یا در بازوی دیگر انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورتی که برخی افراد به فاصله زمانی تزریق دو واکسن بسیار حساس باشند، می‌توانند بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا دو هفته فاصله زمانی را رعایت کنند.

وی در خصوص عوارض تزریق همزمان دو واکسن، بیان کرد: همزمانی دریافت دو واکسن ممکن است عوارض پس از تزریق واکسن‌ها را افزایش یابد. در صورت تزریق همزمان این دو واکسن، احساس بدتری در بدن ایجاد می‌شود بنابراین با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی هر دو واکسن، در صورت تزریق همزمان ممکن است عوارض شدیدتر شوند.

آذران در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا، عنوان کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریورماه تا اوایل مهرماه است. زمانی که فصل رو به سرما می‌رود ویروس گردش می‌کند بنابراین با توجه به اینکه ایمنی بلافاصله پس از دریافت واکسن ایجاد نمی‌شود و آنتی بادی پس از دو هفته در بدن ایجاد خواهد شد، باید واکسن در بازه زمانی یادشده تزریق شود.

آیا فصل سخت آنفلوآنزا را پیش رو خواهیم داشت؟

وی بیان کرد: سال گذشته پیش‌بینی شده بود که فصل آنفلوآنزا سخت باشد و پاییزی سیاه داشته باشیم اما در حقیقت در مورد ویروس‌ها نمی‌توان پیش‌بینی‌های زیادی داشت.

وی افزود: سال گذشته در پی استفاده اکثر مردم از ماسک، موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در دنیا بسیار کاهش یافت. امسال نیز اگر به خوبی از ماسک استفاده و واکسیناسیون انجام شود، شاید اوضاع سخت نباشد.

واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

این متخصص ویروس‌شناسی گفت: قبل از آغاز واکسیناسیون جمعی علیه کووید – ۱۹، مقالاتی در خصوص تاثیرگذاری واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلا به کرونا منتشر شده بود اما داده‌ای بیش از این، در این خصوص نداریم و این موضوع چندان ثابت نشده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو