برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۱ اعلام شدند

منبع: بیتوته

159

1400/7/15

04:24


برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۱ اعلام شدند



 ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ به دیوید مک میلان و بنجامین لیست اهدا شد. 

به گزارش ایسنا، جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ به دیوید مک میلان و بنجامین لیست به پاس تلاش‌هایشان برای توسعه ارگانوکاتالیز نامتقارن اهدا شد.

 ساختن مولکول‌ها کار دشواری است. بنیامین لیست و دیوید مک میلان برای توسعه یک ابزار دقیق جدید برای ساخت مولکولی برنده نوبل شیمی ۲۰۲۱ میلادی شده‌اند. آنها در حقیقت ارگانوکاتالیز را ابداع کردند. این ابزار تأثیر زیادی بر تحقیقات دارویی داشته است.

 

بنیامین لیست در ۱۹۶۸ میلادی در فرانکفورت آلمان متولد شده است. وی مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۹۷ میلادی از دانشگاه گوته دریافت کرده است. او در حال حاضر مدیر انستیتو تحقیقات زغال سنگ مکس پلانک (the Max-Planck-Institut für Kohlenforschung) در روهر آلمان است.

 

دیوید مک میلان متولد ۱۹۶۸ میلادی در انگلیس است. وی در سال ۱۹۹۶ میلادی مدرک دکتری خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده و اکنون استاد دانشگاه پرینستون است.

 

سال گذشته میلادی «امانوئل شارپنتیر» و «جنفیر دودنا» برای اولین بار به طور مشترک برای توسعه روش‌های مهندسی ژنتیک برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ شدند.

 

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت" آلفرد نوبل"، کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی، که بیشتر او را به دلیل ابداع "دینامیت" می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. وی در آخرین وصیت‌نامه خود سرمایه حیرت انگیزش را برای تأمین هزینه‌های "جایزه نوبل" اختصاص داد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو