امیرعبداللهیان گفت :ما به گفت وگو باور داریم و آن را مناسبت ترین راه برای حل مسائل و مشکلات منطقه ای و بین المللی می دانیم .

وی همچنین حضور بیگانگان در منطقه را عامل بی ثباتی و ناامنی دانست و برضرورت خروج آنها از همه منطقه تاکید کرد.

 امیرعبداللهیان همچنین با اشاره روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، از آمادگی ایران برای کمک به روند بازسازی بندر بیروت ازطریق صدور خدمات فنی و مهندسی در صورت دریافت درخواست از سوی مقامات لبنان،سخن گفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران لبنان را شریک و دوست و متحد خود در منطقه می داند و برای ارائه کمک به لبنان برای عبور از بحران کنونی اماده است. شرکت های بزرگ ایران امادگی دارند دو نیروگاه برق یک هزار مگاواتی برق در بیروت و جنوب لبنان را در کمتر از ۱۸ ماه احداث کنند. امادگی ایران برای انجام این کار بستگی به تصمیم مسئولان لبنان دارد.

وزیر خارجه ایران گفت: از ایستادگی لبنان در برابر رژیم جعلی صهیونیستی تجلیل می کنیم و از بیروت با صدای بلند اعلام می کنیم ما یک کشور می شناسیم که فلسطین نام دارد و پایتخت آن هم قدس شریف است.

وی با اشاره به گفت و گوهای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت که در ملاقات با مقامات لبنان در این باره صبحت شد. "جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو باور دارد و آن را بهترین مسیر برای مسائل منطقه ای و بین المللی می دانیم ".

امیرعبداللهیان در خصوص گفت و گوی های ایران و سعودی نیز گفت که  مسیر خوبی درحال طی شدن است.

وی در خصوص موضوع هسته ای ایران ،تاکیدکرد: کرمذاکراه را به عنوان یک اصل قبول داریم. گفت و گوهای مفصلی با وزیر خارجه لبنان در این زمینه داشتیم.  ما معتقدیم که مذاکره ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند، مورد توجه ایران است. درصورت وجود نیت واقعی در طرف های مقابل و بازگشت به همه تعهداتشان، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر خارجه ایران افزود: پیام های شفاهی امریکا برای ما ملاک نیست. وعده های بدون عمل سه کشور اروپایی ملاک نیست. ما بر اساس رفتار عملی طرف های مقابل، لغو تحریم ها و بازگشت آنها به تعهداتشان عمل خواهیم کرد. 

وی افزود: در توافق هسته ای ، ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش پایبند ما و این رفتار را در صورت رفتار متقابل طرف های مقابل، احیا خواهیم کرد.