«اسماعیل بقائی هامانه» با ایراد سخنانی در پانزدهمین اجلاس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) گفت که ماموریت اصلی اجلاس این است که اطمینان حاصل کند توسعه در صدر دستورکار جهان بماند و تجارت به سود همگان باشد.

وی افزود که تقویت پیوند میان تجارت و توسعه در گسترش آبادانی، برخورداری از زندگی مناسب برای همه، کاهش نابرابری در داخل و میان کشورها و کاهش آسیب‌پذیری همگانی، نقش کلیدی دارد.

سفیر کشورمان بیان داشت که این اجلاس در شرایط حساسی برگزار می‌شود که جهان نیازمند درس گرفتن از همه‌گیری کرونا است و باید سایر بحران‌های اضطراری جهان مانند تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی، درگیری‌های نوظهور، دنباله‌دار و پیامدهای انسانی آن ها را نیز درک کند.

بقایی هامانه بیان داشت؛ همه‌گیری کرونا علاوه بر این اینکه سطح شکنندگی دستاوردهای ما در زمینه توسعه را نشان داد که عمق نابرابری بین کشورها را - بدون پذیرش هیچ عذری-  به منصه ظهور گذاشت. این وضعیت در واقع نابرابری‌های کنونی و عمق شکاف در زمینه دسترسی مردم به نیازهای اولیه مانند لذت برخورداری از یک زندگی مناسب که از فقر و گرسنگی عاری و افراد به دارو و درمان‌های ضروری دسترسی داشته باشند، برجسته‌تر کرد.

وی در همین زمینه چند ملاحظه را مطرح کرد و گفت که حق توسعه باید به عنوان یک مقوله همگانی که در آن تمام حقوق اولیه را شامل، شناسایی شود. حق توسعه به گفته سفیر کشورمان، در شناسایی حقوق اقتصادی، اجتماعی، مدنی و سیاسی امری حیاتی است.

بقایی هامانه با اشاره به اهمیت پایداری رشد و توسعه در فضایی که حاکمیت قانون و عدالت جاری باشد و بتوان از ظرفیت‌های مالی و فناوری بهره‌برد، هشدار داد که فضای کنونی جهان از جهات مختلف نسبت به کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته تبعیض آمیز و مضر است.

به گفته این دپیلمات کشورمان، تجارت غیر تبعیض‌آمیز مبتنی بر قانون به دلیل تدابیر یکجانبه و سیاست‌هایی که اصول اولیه سازمان تجارت جهانی را تضعیف می‌کند تحت فشار بی سابقه‌ای قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توسل گسترده و دائم برخی کشورها به تدابیر یکجانبه و زورگویانه تاثیر شدیدی در حوزه تجارت و توسعه گذاشته هشدار داد که استفاده ابزاری از پول و قدرت اقتصادی برای زورگویی علیه کشورهای در حال توسعه در راستای مقاصد سیاسی، تجارت آزاد را آلوده و توسعه را سرکوب می‌کند.

وی افزود؛ تحریم‌های اقتصادی و مالی یکجانبه نه تنها غیر انسانی و ناعادلانه است و پایه‌های معماری تجارت آزاد و عادلانه را از بین می‌برد که اصول قوانین بین الملل و منشور سازمان ملل متحد را با عادی سازی استفاده فرامرزی از قوانین داخلی یک کشور علیه تمامیت ارضی و جایگاه سایر کشورها، زیر سووال می‌برد.

بقایی هامانه بر همین اساس بر لزوم اتخاذ رویکردی که سلامت و سعادت انسان ها را به منافع خودخواهانه سیاسی و اقتصادی اولویت می‌بخشد تاکید کرد و در این زمینه، ایمن سازی مردم جهان علیه کرونا برای کاهش گسترش این ویروس یک را یک نیاز فوری دانست. وی خواستار دسترسی منصفانه و همگانی به واکسن کووید-۱۹ شد و بیان داشت کرد که نابرابری بهداشتی تجربه پرهزینه ای است که در جریان همه‌گیری کرونا حاصل شد.

سفیر کشورمان در بخشی از سخنانش به این موضوع هم اشاره کرد که محروم کردن فلسطینیان از حق تعیین سرنوشت باعث شده تا مردم این کشور از تمام حقوق اولیه انسانی از جمله حق توسعه محروم شوند. وی بر همین اساس تصریح کرد که جامعه جهانی باید به وظیفه خود برای پایان دادن به اشغال‌گری در این کشور و محکوم کردن رژیم آپارتاید صهیونیستی که به نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین ادامه می دهد و منابع آن‌ها را به تاراج می‌برد عمل کند.

بقایی هامانه در بخش پایانی سخنانی خود  به اهمیت تجارت عادلانه در میانه بحران‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت اکنون زمان ان است که برای دست‌یابی به توسعه پایدار اقدام پایدار هم صورت گیرد. وی بیان داشت که تحقق شعار اجلاس درباره «گذار از نابرابری و آسیب پذیری و حرکت به سمت برخورداری برای همگان» نیازمند اراده سیاسی از سوی کشورهای توسعه یافته است که به وظایف خود در زمینه تسهیل انتقال فناوری، دانش و از همه مهم‌تر پرهیز از سیاست ‌های یکجانبه‌گرایانه و اقداماتی که در زمینه توسعه، سعادت و سلامتی مردم مضر است عمل کنند.