کمبود ,ویتامین B ۱۲ چه علائمی دارد؟+ مواد غذایی مناسب برای دریافت این ویتامین

88

1400/7/16

10:13


کمبود ویتامین B۱۲ منجر به تغییراتی در طرز فکر، احساس و رفتار شما می‌شود.

کمبود ,ویتامین B ۱۲ چه علائمی دارد؟+ مواد غذایی مناسب برای دریافت این ویتامین

به گزارش بهداشت نیوز،کمبود ویتامین B۱۲ یک بیماری شایع است که بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد ،کمبود ویتامین B۱۲ در صورت عدم درمان علائم بسیاری را ایجاد می‌کند که مشهورترین آن‌ها تغییر در روحیه و احساس شماست و ممکن است در برخی افراد منجر به افسردگی شود.

کمبود ویتامین B۱۲ ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروق خونی شود؛ در این قسمت مهمترین علائم کمبود ویتامین B۱۲ و مهمترین غذا‌های غنی از این ویتامین را به شما معرفی می‌کنیم.

علائم کمبود ویتامین B۱۲

بر اساس گزارش "اکسپرس"، کمبود ویتامین B۱۲ منجر به تغییراتی در طرز فکر، احساس و رفتار شما می‌شود؛ در صورتی که از علائم کمبود ویتامین B۱۲ یا کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک رنج می‌برید، باید از پزشک مشورت بگیرید، هرچه مدت زمان طولانی‌تر درمان نشود، احتمال آسیب دائمی بیشتر می‌شود.

 علائم اصلی کمبود ویتامین B۱۲ عبارتند از:

- خستگی شدید
-  تنبلی
- تنگی نفس
- سردرد
- پوست رنگ پریده
- تپش قلب
- وزوز گوش
- بی اشتهایی
- کاهش وزن

کمبود ویتامین B۱۲ با تزریق هفتگی آمپول حاوی این ویتامین درمان می‌شود،  همچنین می‌توان با مصرف قرص ویتامین B۱۲ روزانه بین وعده‌های غذایی نیز آن را درمان کرد .

رژیم غذایی نقش مهمی در غلبه بر کمبود این نوع ویتامین دارد.در ادامه مواد غذایی که دارای ویتامین B۱۲ را به شما معرفی می کنیم.

منابع غذا‌یی غنی از ویتامین B۱۲
۱. گوشت
۲. ماهی
۳. شیر
۴. پنیر
۵. تخم مرغ
۶. برخی غلات صبحانه غنی شده

ویتامین B۱۲ در  ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به تمام نقاط بدن منتقل می‌کنند، مورد نیاز است و کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ در افراد بزرگ سال شایع است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو