بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا چه اتفاقی در بدن می افتد؟

62

1400/7/16

14:24


واکسن آنفلوانزا ممکن است عوارض جانبی خاصی را در افراد ایجاد کند که معمولاً خفیف هستند. افراد ممکن است در محل تزریق، احساس درد، قرمزی و حساسیت کنند.

بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا چه اتفاقی در بدن می افتد؟

به گزارش بهداشت نیوز، آنفلوانزا یک عفونت مسری ناشی از یک ویروس است. ویروس عامل آنفولانزا از طریق قطرات خارج شده از دهان و بینی در هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن منتقل می‌شود. افراد مبتلا به آنفلوانزا ممکن است علائم دستگاه تنفسی فوقانی را داشته باشند.

همه گیری آنفلوانزا سالانه در ماه‌های پاییز و زمستان در مناطقی با آب و هوای معتدل رخ می‌دهد. برای کاهش شیوع آنفولانزا و عوارض و مرگ و میر ناشی از آن، پزشکان توصیه می‌کنند افراد واجد شرایط هر سال واکسینه شوند.

احساس بیماری پس از تزریق واکسن آنفولانزا

واکسن آنفلوانزا ممکن است عوارض جانبی خاصی را در افراد ایجاد کند که معمولاً خفیف هستند. افراد ممکن است در محل تزریق، احساس درد، قرمزی و حساسیت کنند.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سایر عوارض جانبی که افراد گزارش می‌دهند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب

سردرد

درد عضلانی

این علائم ممکن است تا دو روز به طول بینجامد.

شرکت کنندگان در یک مطالعه بالینی که با شرایط تزریق دارونما و واکسن آنفلوانزا انجام شد، عوارض جانبی مشابهی را تجربه کردند، به جز افزایش درد و قرمزی در محل تزریق. افرادی که دارونما دریافت کردند میزان مشابهی از درد بدن، تب، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد را تجربه کردند.

گاهی اوقات ممکن است افراد نسبت به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک جدی ایجاد کنند، اما این عارضه نادر است.

افراد از طریق واکسن آنفلوانزا به آنفلوانزا مبتلا نمی‌شوند. واکسن‌های آنفولانزای تزریقی حاوی ویروس‌های غیر فعال آنفولانزا هستند.

نوع دیگر واکسن آنفولانزا که از  بینی وارد می‌شود، حاوی ویروس‌های زنده فرآوری شده است و این ویروس‌ها نیز نمی‌توانند آنفلوانزا را منتقل کنند.

پرسنل آموزش دیده واکسن را به عضله دلتوئید، در بالاترین قسمت بازو تزریق می‌کنند. اگر از تکنیک مناسب استفاده نکنند و واکسن را به مفصل شانه تزریق کنند، فرد ممکن است دچار آسیب دیدگی در شانه شود.

عامل دیگری که هنگام تزریق واکسن آنفلوانزا باید در نظر بگیرید  اندازه سوزن است. مناسب‌ترین طول سوزن بستگی به اندازه و ساختار فرد دریافت کننده واکسن دارد. سوزن‌های بلند می‌توانند به ماهیچه نفوذ کرده و به استخوان برسند. سوزن‌های کوتاه فقط ممکن است به پوست نفوذ کرده و واکسن را به چربی زیر جلدی تزریق کنند. هنگامی که سوزن به عضله نمی‌رسد یا دور می‌زند، واکسن ممکن است به کافی موثر نباشد.

برخی از افراد ممکن است پس از واکسیناسیون علائم شبیه آنفولانزا را تجربه کنند.  

کودکان و نوزادان پس از واکسیناسیون، تب را تجربه می‌کنند که این نشانه در اثر ایجاد ایمنی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

دمای بدن از ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتی گراد به تقویت پاسخ سیستم ایمنی پس از واکسیناسیون کمک می‌کند. اگر فردی پس از واکسیناسیون دچار تب  شود، این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن فعال است.

با وجود دریافت واکسن، ممکن است افراد همچنان به آنفلوانزا مبتلا شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که واکسیناسیون آنفولانزا از پذیرش مرتبط با آنفلوانزا در بخش مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌کند. واکسن‌ها همچنین می‌توانند خطر علائم شدید آنفلوانزا را در افرادی که واکسینه می‌شوند کاهش دهند.

عوارض جانبی شایع گزارش شده بین افرادی که واکسن تزریقی آنفولانزا را دریافت کرده اند:

سر درد 

بدن درد

تب

حالت تهوع

عوارض جانبی شایع گزارش شده بین افرادی که واکسن تنفسی (از راه بینی) آنفلوانزا را دریافت کرده اند:

آبریزش بینی
سرفه
گلو درد
استفراغ
تب
سر درد
خس خس سینه

در موارد بسیار نادر نیز ممکن است فرد واکنش آلرژیک داده و دچار بیهوشی موقت شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو