عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در دوازدهمین شورای اطلاعات و ارتباطات و نیز نشست گروه دی ۸ به استانبول سفر کرده است روز جمعه با عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر ارتباطات و زیرساخت های ترکیه دیدار کرد.

زارع پور در این دیدار پیشنهاد همکاری دو کشور در حوزه زیرساخت، تزانزیت مرز به مرز، ایجاد مراکز مشترک داده مرزی و افزایش همکاری بین اپراتورهای ایران و ترکیه را پیشنهاد کرد.

وزیر ارتباطات و فن اوری اطلاعات کشورمان با اشاره به توانمندی های کشورمان در حوزه ساخت ماهواره و ماهواره بر، برآمادگی کشورمان جهت کمک به کشور ترکیه در این زمینه ها اشاره کرد و با اشاره به بحث مداری ۴۳.۵ درجه بر لزوم حل مساله یاد شده تاکید کرد.

وزیر ارتباطات کشور با اشاره به لزوم تعامل نخبگان دو کشور خصوصا در زمینه مسایل فضایی خواستار همکاری های دو کشور در سازمان ها و نهادهای بین المللی و حمایت مقابل دو کشور همسایه از یکدیگر در این سازمان ها شد و خواستار حمایت ترکیه از نامزدی ایران در شورای آی تی یو شد.

کارا اسماعیل اوغلو نیز در این دیدار با قدردانی از حضور وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در استانبول با تاکید بر اینکه جهان به سرعت در حال تغییر است و ای سی تی دارای ظرفیت های بالایی برای همکاری است آمادگی کشورش برای همکاری در این زمینه با کشورهای دوست و همسایه را اعلام کرد.

وی با تاکید بر خرسندی کشورش از همکاری با ایران در زمینه مراکز داده به فعالیت های شرکت های ترک در زمینه فناوری اطلاعات اشاره کرد و از همکاری با ایران در این زمینه ابراز خرسندی کرد.

کارا اسماعیل اوغلو نیز با اشاره به توانمندی های ترکیه در ساخت ماهواره از همکاری با ایران در این زمینه ابراز خرسندی کرد.

در بخش های پایانی نشست وزیران ایران و ترکیه ، داتو کو جعفر کو شاری دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه در نشست شرکت کرد. متعاقب این امر در نشست سه جانبه وزیران ایران و ترکیه با تاکید بر اهمیت ای سی تی در حوزه کشورهای دی ۸ خواستار توسعه روابط کشورهای دی ۸ در این زمینه و تشکیل کمیته پیشنهادی ایران شدند.  

در پایان نشست وزیران دو کشور بیانیه مشترک دو کشور که شامل بندهای مهمی در زمینه همکاری در چارچوب دی ۸ است امضاء شد. از دیگر نکات مهم این بیانیه، اعلام اراده دو کشور بر توسعه روابط فناوری اطلاعات، حوزه ارتباطات در حوزه همکاری های بین المللی ، در حوزه امنیت سایبری و موارد مشابه بوده است.

شهر استانبول در روزهای اخیر میزبان دوازدهمین نشست شورای ارتباطات و اطلاعات با حضور وزیران و نمایندگان بیش از ۵۵ کشور از جمله وزیران کشورهای دی ۸ در حوزه فناوری اطلاعات است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایندگی از سوی کشورهای در این نشست شرکت کرده است. زارع پور نخستین مقام رسمی از دولت آیت الله سید ابراهیم رییسی است که بعد از شروع به کار دولت به ترکیه سفر می کند.

در اجلاس یاد شده ۱۱ وزیر و نمایندگان کشورهای منطقه، حوزه اروپا و آفریقا  شرکت دارند.

زارع پور به  عنوان یکی از سخنرانان اصلی صحن علنی این نشست، با تشریح پیشرفت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتباطات و فناوری‌های اطلاعاتی، بر لزوم بهره گیری حداکثری از فناوری اطلاعات برای بهبود کیفیت بشر و نیز لزوم برنامه ریزی برای توسعه پلتفرم‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

زارع پور در دومین روز حضور خود در استانبول با رشاد نبی اف همتای آذری خود دیدار کرد. در این دیدار طرفین در زمینه گسترش همکاری ها در حوزه تعاملات بین المللی به توافق رسیدند و مقرر شد که با برگزاری نمایشگاه های مشترک توانمندی های بخش خصوصی در زمینه ارتباطات نیز تقویت شود.

وزیر ارتباطات کشورمان درباره این دیدار گفت: در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت.