سخنگوی وزارت امور خارجه چین درخصوص تشدید اقدامات تحریک‌آمیز غربی‌ها از جمله تعلیم نظامی تایوانی‌ها توسط آمریکا و سفر قانون‌گذاران فرانسوی به این جزیره، هشدار داد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه به افزایش اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای غربی علیه پکن هشدار داد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، لیجیان در نشستی خبری درباره افشاگری روزنامه «وال استریت ژورنال» درخصوص تعلیم نیروهای تایوانی توسط آمریکایی‌ها متذکر شد: «اصل چین واحد، بنیان سیاسی روابط آمریکا و چین است».

او در ادامه گفت، روابط چین و آمریکا به اقدامات متعددی از سوی واشنگتن از جمله قطع روابط دیپلماتیک، فسخ قراردادهای دفاعی با تایوان و خروج ارتش آمریکا از این جزیره بستگی خواهد داشت.

لیجیان متذکر شد، آمریکا فقط می‌تواند در زمینه‌هایی از جمله تجاری و فرهنگی  با تایوان تعامل داشته باشد و فروش تسلیحات و همکاری نظامی با آن، به روابط پکن و واشنگتن خدشه وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره تشکیل مرکزی جدید در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) جهت مقابله با چین نیز گفت، چنین اقدامی نشانه ذهنیت جنگ سرد آمریکا علیه چین بوده و آژانس مربوطه باید از انجام اقداماتی که به اعتماد دوجانبه، حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین لطمه وارد می‌کند خودداری کند.

وی در واکنش به برخورد زیردریایی اتمی آمریکا به جسمی نامعلوم در دریای جنوبی چین گفت، تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه به بهانه آزادی ناوبری، فقط دردسر ساز است و تهدید و خطر بزرگی برای صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود.

این مقام چینی گفت، آمریکا و دیگر کشورهای دخیل، باید جزئیات مربوطه «از جمله موقعیت دقیق حادثه، هدف این سفر و جسمی که زیردریایی با آن برخورد کرده است» ارائه کنند.

لیجیان همچنین با اشاره به توافق همکاری ساخت زیردریایی اتمی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، این کشورها را به تنش‌زایی و اشاعه استفاده از چنین وسایلی در حوزه اقیانوس هند-آرام متهم کرد.

او همچنین سفر تحریک‌آمیز قانون‌گذاران فرانسوی به تایوان و «کشور» خطاب کردن این جزیره را محکوم کرد و گفت: «فقط یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است. ارجاع دادن به تایوان به‌عنوان یک کشور، نقض آشکار اجماع بین‌المللی است».

این دیپلمات چینی گفت: «چین قویاً این اقدام را محکوم کرده و قاطعانه با آن مخالف است. امیدواریم فرانسوی‌ها به طور صادقانه‌ای از اصل چین واحد پیروی کرده و از ارسال پیام‌های غلط به نیروهای "استقلال طلب تایوان" خودداری کنند».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس جمهور تایوان امروز (جمعه) گفت کشورش «به همزیستی مسالمت‌آمیز، پایدار، قابل پیش‌بینی و دو سر برد با همسایگانش امید دارد. اما تایوان هر اقدامی که لازم باشد برای دفاع از آزادی و روش زندگی دموکراتیک، انجام خواهد داد».

سای در حالی ادعای صلح طلبی در منطقه را بیان می‌کند که روز گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرد، نظامیان آمریکایی ظرف یک سال گذشته، به‌طور مخفیانه سربازان تایوانی را تعلیم داده‌اند.

پکن نیز در قدرت‌نمایی گسترده علیه این جزیره طی چهار روز ابتدای ماه اکتبر، تقریباً ۱۵۰ فروند هواپیمای جنگی را در حریم پدافند هوایی تایوان به پرواز درآورده است.