نقد فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید – Venom: Let There Be Carnage

منبع: فوت و فن

121

1400/7/17

10:52


فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید، فیلم پر از هرج و مرج و نقص اما در عین حال، سرگرم‌کننده است. این فیلم بیشتر به رابطه بین ادی و ونوم می‌پردازد اما بخش‌های دیگر فیلم، بسیار آشفته و درهم است. در ادامه با نقد فیلم ونوم ۲ با ما همراه باشید.

فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید، دنباله فیلم ونوم محصول سال ۲۰۱۸ میلادی است. فیلم ونوم ۲، ادامه اتفاقات فیلم قبلی را در پیش می‌گیرد و به زندگی و رابطه بین ادی راک با سیمبیوتی بیگانه به نام ونوم می‌پردازد که در حال زندگی در درون یک بدن هستند. زمانی که اولین فیلم ونوم در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، توسط اکثریت منتقدان چندان مورد استقبال قرار نگرفت، هر چند برخی نسبت به آن فیلم نظرات مثبت داشتند. فیلم ونوم اول توانست تا به فروش جهانی ۸۵۰ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کند و خودش را به عنوان یک موفقیت نشان دهد. برای فیلم دوم ونوم، کمپانی سونی پیکچرز تقریبا مسیری متفاوت را در پیش گرفته و اندی سرکیس را برای کارگردانی این فیلم به خدمت گرفته است. فیلم‌نامه فیلم را نیز کلی مارسل قلم زده است که داستان فیلم را به همراه تام هاردی ایجاد کردند.

فیلم ونوم ۲، ادامه اتفاقات پساتیتراژ فیلم ونوم اول را در پیش می‌گیرد که در آن، ادی راک با یک قاتل سریالی بدنام به نام سلتوس کسدی با بازی وودی هارلسون در حال مصاحبه است. ادی راک در اینجا به او قول می‌دهد تا پیامی برای طرفداران این قاتل به چاپ برساند و در عوض، سلتوس باید یک مصاحبه اختصاصی با او انجام دهد. با کمک ونوم، ادی توانست تا برخی از جسدهایی که قربانی سلتوس کسدی بودند را پیدا کند و به یک قهرمان تبدیل شود، در همین حین، تاریخ اعدام سلتوس مشخص شده است. اما اعدام درست پیش نمی‌رود و سلتوس موفق می‌شود تا سیمبیوتی برای خود پیدا کند. او از زندان فرار می‌کند و به دنبال پیدا کردن فرانسیس بریسون ملقب به شریک با بازی نائومی هریس می‌رود. در همین حال، رابطه بین ادی و ونوم به مشکلاتی بر می‌خورد و آنها اختلافی در مورد رابطه خود دارند. زمانی که نامزد سابق ادی به نام ان با بازی میشل ویلیامز قصد نامزدی با دکتر دن لوییس با بازی رید اسکات را دارد، اوضاع بین ادی و ونوم حتی پیچیده‌‎تر می‌شود. با وجود اختلافاتشان، ادی و ونوم باید راهی برای شکست سلتوس و کارنیج پیدا کنند.

فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید، با وجود داستان‌های مختلف و قوس‌های داستانی متفاوت برای کاراکترها، فیلمی واقعا شلوغ و بیش از حد پر است. به خصوص اینکه تمام اینها در درون مدت زمان ۹۷ دقیقه آن جای گرفته است. گرچه فیلم‌نامه فیلم سعی دارد تا تمرکز فیلم را بر روی رابطه ادی و ونوم نگه دارد اما اتفاقات بسیار زیادی پیرامون آنها در حال رخ دادن است. به عنوان مثال، زمانی زیادی از فیلم صرف پرداختن به گذشته سلتوس و شریک و رابطه آنها می‌شود. با اضافه شدن کارنیج نیز حتی بیشتر به شرورهای فیلم توجه شده است. با وجود صرف زمان برای پرداختن به کاراکترهای کارنیج و سلتوس، ارتباط آنها با ادی و ونوم چندان توسعه پیدا نمی‌کند. در عوض، نامزدی ان بر روی ادی و ونوم تاثیر بیشتری دارد و برخی از سرنخ‌های باز فیلم اول را به پایان می‌رساند. ایده‌های بسیار زیادی در درون فیلم ونوم ۲ وجود دارد که به همه آنها به طور کامل پرداخته نمی‌شود و نتیجه نیز، فیلمی پر از هرج و مرج است.

Tom Hardy in Venom: Let There Be Carnage

Tom Hardy in Venom: Let There Be Carnage

با این وجود، همچنان این فیلم سرگرم‌کننده است. تام هاردی بار دیگر ثابت کرد که او در به تصویر کشیدن این نقش مهارت دارد. رابطه و پویایی بین این دو بسیار شبیه به دیگر فیلم‌های هالیوودی است که جنبه‌های منحصربه‌فرد خود را نیز دارد. چیزی که فیلم ونوم ۲ به آن نمی‌پردازد، ارتباط حقیقی در مرکز رابطه ادی و ونوم است. در فیلم اول، آنها به عنوان دو بازنده به یکدیگر پیوند خوردند اما در فیلم دوم، داستان بیش از حد درگیر خلق اختلافات می‌شود و نمی‌تواند آن را به خوبی به سرانجام برساند. با این حال، پویایی سرگرم‌کننده نقش‌آفرینی تام هاردی به عنوان ادی راک و ونوم بسیار جذاب و دیدنی است. علاوه بر این، دیگر بازیگران فیلم نیز بازیگران مکمل قوی هستند، هر چند، این پگی لو در نقش خانم چن است که بیشترین درخشش را دارد.

Tom Hardy and Woody Harrelson in Venom: Let There Be Carnage

Tom Hardy and Woody Harrelson in Venom: Let There Be Carnage

در پایان، فیلم ونوم ۲ اندکی زیر بار سنگین انتظارات کمر خم می‌کند. نویسنده سعی دارد تا برای طرفداران فیلم اول ونوم، مقدار بیشتری از رابطه بین ادی و ونوم را به نمایش بگذارد و این در حالی است که کارگردان اندی سرکیس به دنبال آن است تا یک داستان به خوبی توسعه یافته برای شرور فیلم به ارمغان بیاورد. نتیجه نیز اثری می‌شود که به سمت‌های زیاد و مختلفی کشیده می‌شود و بسیار درهم است. هر چند، بخشی از جذابیت فیلم‌های ونوم، بهم‌ریختگی آن است. فیلم اول، احمقانه، درهم و سرگرم‌کننده بود و فیلم دوم نیز حتی احمقانه‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است.

از همین رو، کسانی که فیلم اول ونوم را دوست داشتند، مطمئنا از فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید لذت خواهند برد. اما کسانی که از فیلم اول لذت نبردند، می‌توانند از کنار این اثر عبور کنند. پایان و آینده احتمالی ونوم به نظر می‌رسد که بر روی کلیت فیلم ونوم ۲ سایه انداخته باشد که ممکن است به نفع آن نیز باشد. اگرچه فیلم ونوم ۲، یک فیلم کمیک بوکی اکشن محور است و رابطه بین ادی و ونوم یک پویایی قانع‌کننده دارد اما همچنان مشکلاتی در مورد کاراکترهای فیلم و توسعه داستانی آن وجود دارد. کارگردان و نویسنده و تام هاردی توانستند تا یک چرخش سرگرم‌کننده در ماجراجویی‌های ادامه‎‌دار ادی راک و سیمبیوتش ارائه کنند اما باید دید که چه کسی و چه زمانی خواهد توانست فیلم‌های ونوم را در مسیر درست پیش ببرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو